Schampokaka och vinägerskölj en flopp.
Mitt hår och hårbotten har väl alltid vart knasig. Så läste jag om SLS och hur de kan orsaka irritationer, läste även om schampookakorna och vinägerskölj. För fyra månader se började jag. Fört tyckte jag håret och hårbotten blev bra, håret kändes liksom strävt, men ok. Annorlunda. Det ruggade upp sig och blev "fylligare" Sen tyckte jag håret blev bara hårdare och hårdare och jättetrassligt, det gick inte att kamma igenom med kam utan jag fick fingerkamma håret. Och sen började det klia utav bara helsike i skalpen, den blev röd, ömmade och jag tappade en massa hår. Tänkte att jag borde kanske minska på vinägersköljningarna, vilket jag gjorde varje dag efter kakan. Måste tvätta håret varje dag, både vill och måste. Men det blev inte bättre alls, utan bara värre och värre, hela huvudet var i uppror. Började även flagna, små vita mjäll i huvudet. Så förra veckan fick jag nog, köpte ett tjärschampo som ska ta bort mjäll, rödhet och kli, köpte även ett Organic Rosemary schampo utan sulfater och ett bra balsam med Biotin. Tjärschampot hjälpte redan efter första tvätten och det kändes ljuvligt att få smörja in håret OCH själva hårbotten efter med balsam. Håret blev direkt mjukt och följsamt igen, känns helt annorlunda, så följsamt. Innan var det som i en klump, som ett Barbiehår ungefär, som inte har någon rörelse alls. Nu kan jag lätt kamma igen. Och mjällen försvann på en gång. Det är fortfarande lite rött och ett ställe framtill i skalpen gör riktigt ont bara jag nuddar lite lätt på håret, undrar vad det kan vara? Jag använder inte tjärschampot varje dag, utan varierar med rosmarischampot och när det röda är borta tänker jag endast använda det en gång i veckan tills jag känner att det inte behövs alls mera.
Är det någon annan här som prövat schampokakor och vinägerskölj och känner igen sig? Har du hållt på lika länge som jag gjorde hittills, eller längre? Hur är ditt hår? Jag undrar om inte kakorna är FÖR basiska och förstör hårets ytskikt på lång sikt och även irriterar hårbotten, även pga de ingredienser, oljor det innehåller, inte kan få det rent i hårbotten? Det är ju som att smörja med oljor egentligen, inte tvätta rent. Och att vinägerskölj blir FÖR surt och fräter på hår och skalp, särskilt när det är så stora kontraster mellan de två. Det kanske är för ofta, helt enkelt, att köra det varje dag, som jag gjorde?
Jag kommer fortsätta med kakorna och vinäger, när hårbotten lagt sig och slutat reagera, men då endast EN gång i veckan. Det kanske är bättre. Och resten kör jag sulfat fria schampoon med ekologiska ingredienser och ett härligt mjukgörande och återfuktande balsam.