• Anonym (Väntan)

Lvu, hur lång tid tar det?

Någon som vet hur lång tid det tar från att en ?ansökan? Om lvu lämnas i utskottet tills de är helt klart om ett lvu tas? Och hur ser umgänget ut som minst och Max vid ett lvu? Och om de är flera barn, placeras dom alltid tsm, hår lång tid tar en anhörigplacering då de hemmet inte utretts innan för de måste vell utredas? Och om nått barn ska placeras hos anhörig som de redan är bestämt och klart kan alla placeras där trotts att de inte är alla barns anhöriga? Någon som vet?

• Svar på tråden Lvu, hur lång tid tar det?
  • Anonym (Väntan)

Ingen som vet?

• Anonym (.....)

Går inte svara säkert på något av dina frågor tyvärr. ALLA ärenden är olika. Hur snabbt det går, vart, och umgänge mm hänger ofta ihop med varför man beslutat att placera barnen. Man försöker placera dem tillsammans om det inte är negativt för barnen av någon anledning. Svårt att få anhörigplacering vid LVU då många ser att det kan finnas en risk att den anhöriga umgås med biosarna "för mycket" så att man stör vården.

• Anonym (Olika)

Om det är prat om en anhörig placering , tror jag man kan ha barnen boende där under utredning på familjehemmet , men Max tre månader . Sedan skall utredningen på familjehemmet vara klart. Umgänge beror på vilken anledning barnen är placerade .... Ett lvu kan tas omedelbart i de fall detta krävs , men ser man det inte som jätte akut så kan det ta betydligt mera tid. Om man hittar ett hem som funkar för alla syskon försöker man låta bli att dela på dem.

• Anonym (Väntan)

Om ja säger såhär, barn 1 ska placeras hos den andre vårdnadshavaren. Men barn 1 har ett syskon som oxå ska omhändertas. Förfrågar dom hemmet ditt barn 1 ska placeras om barn 2 oxå får komma dit, eller placeras barn 2 hos de andra anhörig hemmet på en gång isf?

Lvu är pga våld och ohälsa. Men är de möjligt med umgänge i flera dagar/över natten? Är de alltid bevakat?

Hur går ett lvu till? Vägen från att de nu lämnar till utskottet?

• Anonym (Väntan)
    Thedarkesthour skrev 2013-11-13 01:12:18 följande:
    Soc älskar att sära på syskonen speciellt när de märker att de håller ihop...

Jasså?
  • Anonym (....)
    Thedarkesthour skrev 2013-11-13 01:12:18 följande:
    Soc älskar att sära på syskonen speciellt när de märker att de håller ihop...

Soc vill att barnet ska glömma bort sin förälder - oberoende av orsak till lvu. Mitt barn blev lvu:at i april, första tiden hade vi "umgänge" minst 4 ggr i veckan, nu har soc brutit all kontakt för att barnet ska glömma mig. Har aldrig skadat mitt barn och är helt frisk. (Efter behandling)
  • Anonym (Väntan)
    Anonym (....) skrev 2013-11-13 02:54:45 följande:
    Soc vill att barnet ska glömma bort sin förälder - oberoende av orsak till lvu. Mitt barn blev lvu:at i april, första tiden hade vi "umgänge" minst 4 ggr i veckan, nu har soc brutit all kontakt för att barnet ska glömma mig. Har aldrig skadat mitt barn och är helt frisk. (Efter behandling)

De låter ju sjukt, men man har ju hört sånna skräckhistorier förut. Men är de verkligen så?

Så i detta fall då, menar du att soc särar på syskonen och att dom kommer göra allt för att barnen ska glömma sin förälder, och så är det alltid? De finns inget fall då som gått rätt till?
  • Anonym (....)
    Anonym (Väntan) skrev 2013-11-13 03:11:57 följande:
    De låter ju sjukt, men man har ju hört sånna skräckhistorier förut. Men är de verkligen så? Så i detta fall då, menar du att soc särar på syskonen och att dom kommer göra allt för att barnen ska glömma sin förälder, och så är det alltid? De finns inget fall då som gått rätt till?

Jag hoppas verkligen att det finns fall som går rätt till, men tror tyvärr att det är väldigt ovanligt.
  • Anonym (....)

Är barnen (och föräldrar) inne i sockarusellen är det bara att be till gud och hoppas på det bästa. Både barn och föräldrar är totalt rättslösa!

Svar på tråden Lvu, hur lång tid tar det?