• Semlan83

Okej med vattenkokare i plast?

Tänkte koka vattnet i vattenkokare till min sons ersättning. Är det okej med en vattenkokare modell dyrare som är i plast? Den kokar nämnligen vattnet i tre minuter och är självrengörande, men har ju hört att plast ofta innehåller skadliga ämnen. Nån som vet?

• Svar på tråden Okej med vattenkokare i plast?
  • FlitigaLis

Jag använde alltid vattenkokaren till sonens ersättning. Vi köpte en man kunde ställa in graderna på, satte den på 40 och det kunde aldrig bli för varmt. Väldigt smidigt

• straw2008

Vad ska den annars vara gjord i?? Sen undrar jag över det där med att bara värma upp till 40 grader, då har ju inte vattnet kokat ???

I kinamockaskogen.....
  • jannej
    straw2008 skrev 2013-11-12 08:45:56 följande:
    Vad ska den annars vara gjord i?? Sen undrar jag över det där med att bara värma upp till 40 grader, då har ju inte vattnet kokat ???
    Finns det annat än plast?
  • Natulcien
    Vad ska den annars vara gjord i??
    Rostfritt finns!
    jannej skrev 2013-11-12 08:47:28 följande:
    Finns det annat än plast?
    Japp, finns i rostfritt stål.

Vi har en rostfri vattenkokare från OBH Nordica. Jag tror ju inte att det är någon farlig plast (typ Bisfenol A) i plastvattenkokare, men vi har ändå valt att ha en o-plastig variant. Det känns fräschare (och snyggare). Dock blir den väldigt varm på utsidan, vilket är en nackdel. Men det får man ta.

• Lily55

Kolla den här länken:  kontakt.naturskyddsforeningen.se/org/naturskyddsforeningen/d/gifter-i-vattenkokare/

Jag håller på och rensar bort plast hemma, har läst mycket om gifterna plasten släpper ifrån sig. Ska skaffa en plastfri vattenkokare, finns några modeller i glas och rostfritt på bland annat Bagaren och kocken.

Här är mer intressant läsning: www.underbaraclaras.com/clara-ryter-ifran/arets-viktigaste-blogginlagg/

Läs gärna "Den onda badankan" och "Badskumt" av Katharina Johnsson också, där lär man sig massor om gifter i vardagen.

• straw2008

Kollade den vi har i källaren o den är från obh o rostfri. Vi tog bort den då den blev 100% grader på utsidan, dvs helt ohanterlig. Sen tycker vi rostfritt är apfult o har tagit bort allt rostfritt. Ska köpa en i plast nu till födseln av sista barnet.

I kinamockaskogen.....
  • Natulcien
    straw2008 skrev 2013-11-12 09:12:13 följande:
    Kollade den vi har i källaren o den är från obh o rostfri. Vi tog bort den då den blev 100% grader på utsidan, dvs helt ohanterlig. Sen tycker vi rostfritt är apfult o har tagit bort allt rostfritt. Ska köpa en i plast nu till födseln av sista barnet.
    Vi har ett handtag på vår vattenkokare... så den går att hantera. Glad
    Sen har den inte ett "rostfritt utseende", utan är lackad (vit)...så den är skitsnygg. För ja, rostfritt som ser ut som rostfritt är apfult.
    Det skulle aldrig falla mig in att köpa en plastvariant om jag skulle köpa den ny idag, inte nu när det finns fräschare alternativ.
  • FlitigaLis

Har man inte egen brunn behöver man ju inte koka vattnet. I början fyllde vi upp kokaren och kokade upp och lät svalna. Sen när vi skulle ha värmde vi till 40, men sen insåg vi att det ca onödigt.
  • mmg

Teknikmagasinet har en i glas, genomskinlig så att man ser kokningen:
     http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product_link.html&link=&artnr=340424&title=Jenkinsbird%20vattenkokare%20JGK1&

Har själv plastkanna, men funderar om det är så bra egentligen. Den stänger inte av direkt när det börjar koka ordentligt heller utan står en bra stund och kokar för fullt. Själv brukar jag hålla koll och stänga av just när vattnet blivit lagom.
    Eftersom plast mjuknar/smälter vid hög värme är det föga troligt att inga partiklar skulle frigöras när man kokar vatten mot plastmaterial en stund. 

På Naturskyddsföreningens hemsida finns många bra artiklar om bl a plast och kemikalier i hemmet.

från artikeln "Fyra sätt att undvika gifter i barnmaten"
    (http://www.naturskyddsforeningen.se/vad-du-kan-gora/gron-guide/fyra-satt-att-undvika-gifter-i-barnmaten)

"Plast + värme + mat = dålig kombo. Plast som värms upp läcker mer kemikalier. Ska du servera något varmt eller tillaga något är det bättre att göra det med porslin, glas, trä eller rostfritt stål."

Sedan finns det ju olika sorters plast också, där man tydligen bör undvika vissa sorter särskilt.
    http://kurera.se/skaffa-plastkoll/

Svar på tråden Okej med vattenkokare i plast?