• bustjejen

Erfarenhet av kontaktlinser på barn.

Min dotter på 11 år har haft glasögon i flera år. Det funkar för det mesta utmärkt och hon använder dem alltid, förutom när hon spelar fotboll. Nu har hon dock ett önskemål att få testa linser, och att ha det ibland för att slippa få ont i huvudet när hon har varit utan glasögonen på fotbollen.
    Är det någon som har erfarenheter av linser på barn runt den här åldern, och finns det någon minimi ålder? Vilka typer av linser är lämpligast?  

• Svar på tråden Erfarenhet av kontaktlinser på barn.
  • Philippa

Optikern ger er svaren du behöver.... visst kan barn ha linser Men vilken sort osv kan bara ditt barns optiker svara på.

• Hannah76

Jag har haft linser sen jag var 12 år. Gå till er optiker och se. Hon kan ju få prova? Dagslinser kräver ju ingen skötsel tex.

• Jessa N

Minimiåldern för att prova ut linser hos en optiker är 8 år, samma som för en vanlig synundersökning. Olika optiker kan däremot ha egna åkderskrav baserat på erfarenhet. Det viktigaste är att barnet ska kunna hantera sina linser själv. Framförallt kunna ta ut dem! Det kan nog du som förälder lättare avgöra om just ditt barn är redo. Känns det okej för dig så boka en utprovning hos en optiker. Då får man oftast prova hur det känns och träna på hanteringen. Endagslinser brukar vara bra att börja med, man slipper rengöring och extra hantering.

• bustjejen

Tack för svar. Jag ska ringa optikern och be att hon får testa helt enkelt. Jag är övertygad om att hon klarar att hantera dem själv.

• Lovali

Jag har lovat min 11åring att hon skall få endagarslinser när hon blir ungefär 12 år, då kan hon ha dem ibland bara, tex när hon skall åka & bada, sola (så hon kan ha solglasögon!) och när hon sportar eller skall på kalas. När jag började med linser började jag med endagarslinser som jag bara använde då & då alltså. Ingen åldersgräns fiins. Dotterns optiker ser inga problem bara barne kan sköta det bra!

• bustjejen
    Lovali skrev 2013-11-13 16:18:32 följande:
    Jag har lovat min 11åring att hon skall få endagarslinser när hon blir ungefär 12 år, då kan hon ha dem ibland bara, tex när hon skall åka & bada, sola (så hon kan ha solglasögon!) och när hon sportar eller skall på kalas. När jag började med linser började jag med endagarslinser som jag bara använde då & då alltså. Ingen åldersgräns fiins. Dotterns optiker ser inga problem bara barne kan sköta det bra!
    Det är ungefär så vi har tänkt också. Hon blir 12 i augusti nästa år, men vi tänkte nog prova linser tidig vår någon gång. Hon har absolut inget emot att använda sina glasögon, så det blir vid de tillfällen som det är lättare med linser i början, typ sportaktiviteter etc,,
  • Stampe

Vår optiker sa att det finns ingen åldersgräns utan har med mognad att göra, min 11 årige son fick prova men han blinkade för mycket när linsen skulle in så det gick inte. Endagslinser skulle vara bäst då dem var mest hygieniska.

• Kristina 341
    Stampe skrev 2013-11-14 09:16:24 följande:
    Vår optiker sa att det finns ingen åldersgräns utan har med mognad att göra, min 11 årige son fick prova men han blinkade för mycket när linsen skulle in så det gick inte. Endagslinser skulle vara bäst då dem var mest hygieniska.
    Stämmer, det främsta skälet är att optikern behöver ställa sig frågan om barnet kommer klara av att sköta hygienen. Dålig hygien är den främsta risken för komplikationer.
  • ElisabethLensOn

Hej! Det skiljer sig väldigt mycket från barn till barn när man är redo att sköta ett par kontaktlinser. Som förälder kan man kolla extra noga på hur barnet sköter sin egen hygien och renlighet. Om barnet till exempel tycker det är väldigt jobbigt att städa och hålla rent runtomkring sig, så kan det indikera att denne inte är redo att ta ansvar för ett par linser.

När det gäller vilken typ av lins som är bäst så är det bara din optiker eller ögonläkare som kan bestämma det, men som regel brukar det vara lättare för barn att använda sig av endagslinser då dessa är lite enklare att sköta än månadslinser.

Här kan du läsa lite mer om barn och kontaktlinser: http://www.lenson.com/se/linsbloggen/kan-barn-anvanda-kontaktlinser/

Svar på tråden Erfarenhet av kontaktlinser på barn.