• Tärning6

Funderar på en staffordshire bullterrier

Har läst lite om denna hundras nu men vill ändå ha tips å råd och vad man skall tänka på innan man skaffar en sådan hund.
  • Svar på tråden Funderar på en staffordshire bullterrier
  • mammie04

Vi hade en engelsk staffordshire bullterrier förut ( han är död sedan något halvår) och det var en va de knasigaste hundar jag träffat Han var hur rar som helst för det mesta, men han tålde inte andra hundar och han var helt befriad från smärtkänsel Förvånad Till exempel löpte han i högsta fart rätt in i staketet (Gunnebonät), studsade tillbaka alldeles blodig på nosen och tog bara ny fart igen mot staketet. Där ute gick en katt...

Det är ingen första-gångs ras, så mycket kan jag säga. Det är ju en terrier så de är envisa och inte alltför lättfostrade. Kamplekar går helt bort då det triggar dem enormt mycket.
    Jag vet inte mer vad jag ska berätta, du kan väl fråga om det är något särskilt du undrar över? 

• Tärning6

Nej det är inte min första hund är upvuxen med hundar så inte för det.
    Har läs lite å kommit fram till att det nog skulle vara en bra hund för våran familj men är inte helt 100 än.

Kamp går bort helt klart, vi kommer gå lydnadskurser om vi nu skall ha en sån hund.

Är dem kräsna när det kommer till mat våran förra hund en schäfer hon åt torrfoder från lidl å husmanskost inget annat dörg åt madamme

• mammie04
    Tärning6 skrev 2013-11-12 13:37:21 följande:
    Nej det är inte min första hund är upvuxen med hundar så inte för det.
    Har läs lite å kommit fram till att det nog skulle vara en bra hund för våran familj men är inte helt 100 än.

Kamp går bort helt klart, vi kommer gå lydnadskurser om vi nu skall ha en sån hund.

Är dem kräsna när det kommer till mat våran förra hund en schäfer hon åt torrfoder från lidl å husmanskost inget annat dörg åt madamme
    Han blev kräsen med åren, som ung gluffade han i sig i stort sett vad som helst men ju äldre han blev desto mer sparsmakad blev han och det var enbart Lantmännens "Revir" och matrester som dög på slutet. Han blev 13 år Hjärta
  • AstMalin

Jag har en amerikansk staffordshire ("samma ras, olika strl") hon är världens bästa hund! Vill jobba och har lätt för att "tända till" men stänger av lika snabbt. Knähund att ligga under täcket är det bästa hon vet. Du kan självklart kampa med din hund, det är ingen fara alls!!! Råder dig att kolla upp många olika uppfödare, besök uppfödare, tänk på vad du vill göra med hunden då staffen inte är en hund som bara kan gå korta promenader utan de behöver få utlopp för sin energi.

Men de är underbara hundar. Min nästa kommer bli en staffe fast gamla modellen alltså working

• La Lola

Min ex-man hade en staff som förstagångshund o det var helt perfekt tyckte han.
    Han hade iofs möjlighet att lägga väldigt mycket tid från början på sin hund och det kanske bidrog till att hunden var så lydig osv.
    Dessutom var han påläst innan om rasen o hade verkligen kollat upp hundens egenskaper osv.

Jag kom in i bilden när Kim som hunden kallades, var närmare 10 år (han levde tills han skulle fylla 15) och gud vilken mysig hund!
    Nu kan jag inte tänka mig nån annan ras, om jag nånsin skaffar hund ska jag ha en staff.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mammie04

Jag skulle nog se till hundens temperament innan jag började med kamplekar efterom även hundar är individer. Om vi lekte kamplekar med den engelska staffordshire BULLterriern (vilket förövrigt inte är samma ras som american staffordshire terriern, vi har haft en sådan också) blev han svart i ögonen och ilsken på riktigt, inte att rekommendera. Den amerikanska staffordshireterriern var mildare i temperamentet och hade kanske klarat kamplekar men vi avstod från att trigga detta ytligt liggande beteende.

• La Lola
    mammie04 skrev 2013-11-12 14:11:36 följande:
    Jag skulle nog se till hundens temperament innan jag började med kamplekar efterom även hundar är individer. Om vi lekte kamplekar med den engelska staffordshire BULLterriern (vilket förövrigt inte är samma ras som american staffordshire terriern, vi har haft en sådan också) blev han svart i ögonen och ilsken på riktigt, inte att rekommendera. Den amerikanska staffordshireterriern var mildare i temperamentet och hade kanske klarat kamplekar men vi avstod från att trigga detta ytligt liggande beteende.
    Bra skrivet på alla sätt.

Kimpan kunde man också leka med utan problem.
  • Tärning6

Å tack vad lad jag blir för alla tips :D blir mer å mer förälskad :P

Men vad rekomenderar ni för märke på torrfoder då jag använt mycket men vilket är bäst för som jag sa min schäfer fick torrfoder från lidl en säck kostade 80kr tror jag men DET enda hon åt gärna blandat med lite matrester

• La Lola
    Tärning6 skrev 2013-11-12 14:16:56 följande:
    Å tack vad lad jag blir för alla tips :D blir mer å mer förälskad :P

Men vad rekomenderar ni för märke på torrfoder då jag använt mycket men vilket är bäst för som jag sa min schäfer fick torrfoder från lidl en säck kostade 80kr tror jag men DET enda hon åt gärna blandat med lite matrester
    Minns inte vad vi köpte men det var något från den vanliga mataffären och Kim mådde jättebra av det.
  • mammie04

Vi körde som sagt med lantmännens "revir" och gör det än idag på de hundar vi har nu. Det kostar runt 180 kr för 15 kg och hundarna mår kalas! De iofs matrester också och viltkött under jaktsäsong (sånt som blir över vid slakt) 

Svar på tråden Funderar på en staffordshire bullterrier