• Mom2be01

Första barnet - tips och råd inför förlossningen!

Är gravid i v.29 och börjar mer och mer fundera kring förlossningen och hur man på bästa sätt kan förbereda sig inför det som komma skall Glad.

Så tar tacksamt emot tips och råd hur ni som genomgått förlossningar har förberett er. Tips på böcker att läsa, avslappning, yoga, bästa smärtlindringen, vad vet jag!

Skriv vad du har gjort för att förbereda dig för att få en så bra förlossning som möjligt. Eller har du haft en förlossning där allt har fungerat bra så berätta gärna om det oxå.

Men skräckexempel utanbedes vänligen men bestämt!!! Tyst

• Svar på tråden Första barnet - tips och råd inför förlossningen!
  • Ellie

Mitt tips är att lita på att kroppen vet vad den gör. Var inte rädd för smärtan. Låt kroppen jobba och bara "följ med".
    Jag läste inga böcker, gick ingen kurs och är inte bra på varken avslappning eller yoga, men hade en väldigt lyckad förlossning ändå.

När jag kom in var jag 6 cm öppen och fick rätt snart förfrågan om jag ville ha EDA. Jag tyckte det var uthärdligt då så jag tackade nej, men insåg samtidigt att det inte skulle finnas tid till det senare, så det var bara att köra på. Använde massa lustgas och det fungerade tillräckligt väl.

En tanke som hjälpte mig var att det är som att ta sig igenom ett maratonlopp. Jobbigt, men med ett steg i taget så går det tillslut. Säg att det tar ca 10 timmar... och du har 1 värk var 3:e minut. Det blir 20 värkar per timme, dvs ca 200 totalt. Bara att räkna ner; 199, 198, 197... (vill bara visa att det hela tiden går framåt).

För många hjälper det att tänka på barnet man snart skall få hålla i famnen, men själv var jag mer fokuserad på nuet än på hur bra det skulle bli om ett tag.

• MammaMia93

Läs på om smärtlindring och planera vad du vill använda men känner du under förlossningen att du behöver mer så be om det!

Ta mycket foton!

Oroa dig inte för mycket och slappna av. Det kommer gå bra!

Elliot 30 December 2011
  • aj 378

Jag fick tipset att smörja underlivet med barnolja för att göra huden där mer elastisk. Vet egentligen inte om det funkade men födde en son på 5340g och 58cm lång utan att spricka mkt alls. Behövde sy två stygn bara. Så jag kommer smörja nästa graviditet också lycka till!

• frökenelisabeth

Mitt bästa boktips är Susanna Helis "Föda utan rädsla" - den hade jag mycket nytta av. 

Annars försökte jag ta det som det kom och inte försöka planera för mycket. Att försöka slappna av (lättare sagt än gjort!) och påminna sig själv ofta om att smärtan inte är farlig tyckte jag också hjälpte.

Lycka till! Jag tyckte förlossningen var en superhäftig upplevelse, hoppas det blir så för dig också  

• oldy

Fick mitt första barn 2/9 & läste "föda utan rädsla", kollade profylax-dvd, läste fler böcker om förlossning & googlade massor.

Tillslut bestämde jag mig för att ta det som det kommer, men att försöka fokusera på andning & avslappning. Tänkte att jag säkert vill ha all smärtlindring jag bara kan få dessutom, men bestämde mig inte för nåt i förväg.

När det väl var dags hände det inte mycket & jag fick värkstimulerande & epidural (magisk!!). Andningen funkade bara ett tag, sen hade jag svårt att slappna av (innan Eda).

Nästa gång ska jag absolut ha Eda & lustgas igen & ta det som det kommer, för man vet aldrig hur det blir.

Jag har jättebra upplevelse av min förlossning! Försök att läsa positiva berättelser & peppa dig själv, det kommer gå bra!

• 3kidz4ever
    aj 378 skrev 2013-11-12 21:00:07 följande:
    Jag fick tipset att smörja underlivet med barnolja för att göra huden där mer elastisk. Vet egentligen inte om det funkade men födde en son på 5340g och 58cm lång utan att spricka mkt alls. Behövde sy två stygn bara. Så jag kommer smörja nästa graviditet också lycka till!

Jag är bara nyfiken ! Visste du att bebisen skulle bli så stor ?
  • aj 378

Nej det visste jag inte som tur va men jag gick över 19 dagar så man kunde ana att han skulle bli stor

• 3kidz4ever
    aj 378 skrev 2013-11-14 09:21:23 följande:
    Nej det visste jag inte som tur va men jag gick över 19 dagar så man kunde ana att han skulle bli stor

Samma här! Gick över 14 dgr under julen och blev sen igångsatt. 5280 g, 57 cm, 41,5 huvudomfång. Min tredje som tur var Glad 
  • aj 378

Ja du ser... vilka bebisar det kan bli om man går över! Min vän gick över 18 dagar och hennes son va 59 cm lång och vägde 5370g. Hennes blev iofs kejsarsnitt för det gick inte. Både jag och hon blev igångsatta.

Nästa graviditet blev jag lovad TUL i v 38 och igångsättning då om bebis är stor, annars i v. 40 för jag mådde så dåligt när jag gick över så länge..

Svar på tråden Första barnet - tips och råd inför förlossningen!