• säkerhetförst

Vad förväntas av en jur.stud?

Har många klasskamrater som läser litteraturen 2 gånger och ändå känner sig osäkra. Jag läser oftast igenom litteraturen endast en gång. Läser ganska långsamt men jag skummar inte igenom något. Det mesta läses med förståelse.

Däremot får jag oftast väldigt mycket ångest över att glömma bort vad som exakt står i litteraturen. Blir en oerhörd press att börja bläddra i böckerna igen och att kanske skriva sammanfattningar som man sedan kan memorera. Jag har inte alls arbetat så men det är vad magkänslan säger att jag bör göra.

Vad tycker ni? Förväntas det att man minns allt det man läser?

• Svar på tråden Vad förväntas av en jur.stud?
  • Hejhoppsan

Juridik handlar inte om att proppa i sig en massa utantillkunskaper, utan om att skaffa sig en bra metod att lösa juridiska problem. När du väl börjar arbeta är troligen de flesta av de lagar du läst rejält förändrade.

• Ramborg
    Hejhoppsan skrev 2013-11-12 22:08:31 följande:
    Juridik handlar inte om att proppa i sig en massa utantillkunskaper, utan om att skaffa sig en bra metod att lösa juridiska problem. När du väl börjar arbeta är troligen de flesta av de lagar du läst rejält förändrade.

Exakt. Du ska tillägna dig en metod för att resonera, argumentera och lösa problem. Inte detaljkunskaper.

Det du också behöver ha med dig från utbildningen är de där små nyttiga varningsklockorna. "Hm, det här känner jag igen, jag minns att jag har läst om detta. Var det inte nåt rättsfall om några dvärggetter och en blandrashund..." och så kan man ta reda på det man behöver. Men man har nytta av att ha en aning om det mesta, kan man säga.
    42.
  • säkerhetförst
    Hejhoppsan skrev 2013-11-12 22:08:31 följande:
    Ramborg skrev 2013-11-12 22:14:39 följande:

Exakt. Du ska tillägna dig en metod för att resonera, argumentera och lösa problem. Inte detaljkunskaper.

Det du också behöver ha med dig från utbildningen är de där små nyttiga varningsklockorna. "Hm, det här känner jag igen, jag minns att jag har läst om detta. Var det inte nåt rättsfall om några dvärggetter och en blandrashund..." och så kan man ta reda på det man behöver. Men man har nytta av att ha en aning om det mesta, kan man säga.
    Att det inte handlar om korvstoppning får man höra som ett lugnande besked i början av utbildningen. Läser ni juridik? Min erfarenhet är raka motsatsen. 50 % korstoppning, 25 % metod och 25 % argumentation.

• Ramborg
    säkerhetförst skrev 2013-11-12 22:19:03 följande:
    Att det inte handlar om korvstoppning får man höra som ett lugnande besked i början av utbildningen. Läser ni juridik? Min erfarenhet är raka motsatsen. 50 % korstoppning, 25 % metod och 25 % argumentation.

Har läst och sedan jobbat i femton år. Jag minns känslan precis efter tentan när all korvstoppad kunskap liksom sipprade ut ur huvudet i samma takt som efter-tenta-ölen sipprade in. Det som blev kvar och som jag behöver i mitt yrkesliv är det jag beskrev i inlägget ovan.
    42.
  • säkerhetförst
    Ramborg skrev 2013-11-12 22:37:56 följande:

Har läst och sedan jobbat i femton år. Jag minns känslan precis efter tentan när all korvstoppad kunskap liksom sipprade ut ur huvudet i samma takt som efter-tenta-ölen sipprade in. Det som blev kvar och som jag behöver i mitt yrkesliv är det jag beskrev i inlägget ovan.
    Okej.

Vad jobbar du med nu om jag får fråga?

Men då måste man kunna förvalta sin tid betydligt bättre än att grotta ner sig i lagtext och litteratur? Förklara gärna hur man kan plugga till sig denna metod. Att lösa frågor förstår jag, men det är praktiskt taget omöjligt att lösa gamla tentafrågor om man inte har läst och förstått litteraturen samt kollat på den lagtext den refererar till? Att sedan inte har korvstoppat sig inför en tenta blir oerhört tidskrävande väl på tentan. Det går inte att börja bläddra i litteratur väl på tentan, det finns ingen tid för det.
  • Px3

Mycket handlar om lagtext och rättsfall. Sikta på att ta in och memorera så mycket som möjligt av det materialet i första hand. Litteraturen blir mycket enklare att ta till sig sedan. Var läser du? Vilken termin?

• säkerhetförst
    Px3 skrev 2013-11-13 17:25:24 följande:
    Mycket handlar om lagtext och rättsfall. Sikta på att ta in och memorera så mycket som möjligt av det materialet i första hand. Litteraturen blir mycket enklare att ta till sig sedan. Var läser du? Vilken termin?
    Hej

Termin tre i Stockholm. Du då?
  • Ramborg

Olika studieteknik passar för olika människor. Hur går det på tentorna för dig? Får du de betyg du vill ha?

Isåfall tycker jag du ska fortsätta som du har börjat.

42.
  • säkerhetförst
    Ramborg skrev 2013-11-14 06:55:36 följande:
    Olika studieteknik passar för olika människor. Hur går det på tentorna för dig? Får du de betyg du vill ha?

Isåfall tycker jag du ska fortsätta som du har börjat.
    För det lilla jag studerar så får jag betyg som speglar insatsen. Däremot är jag inte nöjd. Så jag antar att det bara är att plugga mera.
  • Mrs Moneybags

När jag läste på juristlinjen läste jag också bara böckerna en gång. Vi lär oss alla olika, en del läser jättesnabbt och massor av gånger, för mig räckte det bra med en gång för att minnas det mesta.

Om du klarar tentorna på detta vis och får de betyg du eftersträvar behöver du inte ändra på något. 

• Px3
    säkerhetförst skrev 2013-11-13 22:24:02 följande:
    Hej

Termin tre i Stockholm. Du då?

Det var ett tag sedan jag blev klar. Ett tips inför tentor (ganska självklart kanske) är att öva på snabbheten. Nöt, nöt, nöt gamla tentor tills du kan de vanligaste harangerna i svaren utantill och fixar att skriva dessa - anpassade till frågan - inom tidsramarna. Snabbhet var nyckeln för mig att fixa tentor. Men, alla är ju naturligtvis olika!
  • Hejhoppsan
    Ramborg skrev 2013-11-12 22:37:56 följande:

Jag minns känslan precis efter tentan när all korvstoppad kunskap liksom sipprade ut ur huvudet i samma takt som efter-tenta-ölen sipprade in. Det som blev kvar och som jag behöver i mitt yrkesliv är det jag beskrev i inlägget ovan.
    Spot on!
  • studentska

Jag har inte läst hela juristlinjen men en hel del juridik på högskola/uni.. Jag tyckte absolut det bästa var att lära sig att tillämpa juridiken för att lära sig den juridiska metoden. Att öva på gamla tentor och ha övningsuppgifter av den typen som övningsboken i Civilrätt har tyckte jag var det bästa. Sen tillämpa den juridiska metoden utifrån praxis, rättsfall och lagtext.

Svar på tråden Vad förväntas av en jur.stud?