Endagslinser för torra ögon!
Förra året fick jag kontaktlinser för första gången i mitt liv, men jag fick en allergisk reaktion av dem och var tvungen att under ett år (!) ha linsvila OCH behandla med ögondroppar mot torra ögon och allergi. Jag hann bara använda linserna i en månad, men hann byta mellan olika linsvätskor pga reaktionen, så optikern funderade på om det var linsvätskorna som gett mig reaktionen eftersom de innehåller konserveringsmedel.
Nåväl... I somras var jag till optikern igen (en ny dock) och han gav klartecken för mig att börja använda linser igen. Han rekommenderade mig att använda Air optix Night and Day aqua, dvs månadslinser, för torra ögon. Men jag vill ha endagslinser så jag slipper hålla på å rengöra med linsvätska varje dag + att jag inte skulle använda linserna mer än ett par gånger i veckan. Jag blev dessutom helt knallröd i ögonen av de linser han rekommenderade mig, vilket jag inte ens blev då jag hade en allergisk reaktion!
Jag vill således ha tips på endagslinser som passar till torra ögon. :)
Min optiker hade såklart inga tips.
Ytterligare en fråga! Jag har ett recept på linser så jag kan beställa från Specsavers hemsida... Kan jag använda de mått och styrka som står där och gå in på t.ex. Synoptik, Smarteyes etc och be om linsförslag också? Det är ju inte direkt billigt att göra en linsundersökning, iaf inte på Specsavers.
Tacksam för svar!