Distansförhållande - hur får ni det att fungera?
Jag har en underbar man sedan ett år tillbaka. Vi bor inte i samma stad och ses ung varannan eller var tredje helg. Vi är 40+ båda två och har barn från tidigare relationer. Hans barn är utflugna, men jag har mina varannan vecka.
För att göra en lång historia kort, jag var nyskild när vi träffades och av hänsyn till mina barn, familj och vänner så höll vi länge en låg profil. Vi ville lära känna varandra ordentligt först innan han introducerades i mitt liv. Nu har det ju gått ett år och det känns bra, vi är seriösa och tror på relationen.
Men vi är väldigt olika. Jag är lite otålig, han är lugnet själv. Jag planerar och tänker framåt, han tar dagen som den kommer. Jag tycker ibland det är jobbigt att ses så lite. Jag vill ha mer, träffas mer, tänka framåt. Han accepterar situationen som den är just nu och bekymrar sig inte så mycket för framtiden.
Dessa olikheter orsakar ltie frustration hos mig, men samtidigt är det ju berikande att utmanas i sitt eget sätt att vara. Jag behöver definitivt lära mig att njuta mer av nuet och inte bekymra mig så mycket över morgondagen. Han mår nog bra av att planera lite mer ibland.
Men, det som är jobbigt just nu är att jag känner att jag behöver mer i relationen. Jag behöver närhet och mer tid tillsammans. Men det kan vi inte få just nu. Och jag förstår det, med huvudet.
Ni som har en distansrelation, hur gör ni? Hur får ni det att fungera trots att ni kanske längtar efter mer? Hur får ni till närhet trots att ni inte ses?