• Yiskah

Hjälp en vilsen ekonomistudent - LÅNGT

Hej!

Jag läser en kurs i ekonomi och har tydligen slagit knut på hjärnkontoret till följd av det. Vi har nämligen fått en hemläxa som vid föreläsningen kändes ganska tydlig men som nu på hemmaplan känns helt och hållet OMÖJLIG att lösa. Uppgiften lyder som nedan:

BUDGETERING

FÖRUTSÄTTNINGAR:
    - Egen kontantinsats = 120'000 kr
    - Banklån = 480'000 kr
    - Inköp av utrustning = 500'000 kr
    - Utrustningens livslängd = 5 år
    - Utförda tjänster = 720'000 kr
    - Utgifter för materail = 240'000 kr
    - Ränteutgifter = 60'000 kr

GÖR HEMMA:
    1. Resultatbudget
    2. Likviditetsbudget
    3. Budgeterad balansräkning

Detta är alltså allt som framgår. Läraren vi har i kursen har slängt sig lite med terminologin, och han har användt orden resultatbudget, resultaträkning och resultatrapport synonymt. Förklara gärna skillnaden i stora drag för mig, för jag misstänker att dessa tre syftar på olika saker.

Jag undrar också om jag kan få lite hjälp att komma igång med det här? Hur ska jag tänka? Finns det bara ett rätt eller ska jag helt sonika höfta fram något som ser hållbart och ekonomiskt försvarbart ut?

Ingen tidsperiod, varken framåt eller bakåt framgår. Ingenting mer än vad som står kursiverat ovan. Jag försökte mig på en resultatrapport och fick där minus 80'000 kr som den totala summan. En balansrapport får jag inte balanserad. Det var där någonstans jag insåg att han ju faktiskt skrivit att vi ska göra en resultatBUDGET och inte resultatRAPPORT och att jag antagligen tänkt tokigt. Att jag måste budgetera och planera för att undvika den där fallgropen att ligga på minus. Avskrivning på den inköpta utrustningen, till exempel. Men hur långt fram bör jag lägga perioden? 5 år (utrustningens livslängd som anges)? Årsvis (räkenskapsår)? Är det underförstått hur jag bör göra eller finns det många lösningar på mitt problem?

Den här hemläxan fick jag igår och den ska tas med på fredag, färdig och korrekt. Med de förutsättningar vi fått från tidigare föreläsningar ser jag inte hur jag ska kunna få ihop det här på ett tillfredsställande sätt. Jag är ledsen om jag inte gör mig förstådd, men till mitt försvar så förstår jag knappt själv vad jag skriver...

Med vänlig hälsning,
    Student som är sugen på att hoppa av...

• Svar på tråden Hjälp en vilsen ekonomistudent - LÅNGT
  • Tuvis0806

Resultat
    Intäkter 720 - inköp mat 240- avskrivningar 100 tkr - räntek 60 tkr. Res 320

Avskrivningar 500/5år dvs 100 tkr per år.

Likviditet: inbetkningar 120 egen insats 480 i lån, intäkter 720 tkr
    Utbetlningar: inköp invent 500, inköp mat 240 tkr räntor 60 tkr
    Beräknad likviditet efter ett år...520 tkr

Balans; tillgångar bank 520tkr...invent 400
    Skuld 480 till bank, egen ins dvs bolagets skild till ägAre 120 tkr, årets res 320...dvs eget kap om120+ 320

• Tuvis0806

Oj försvann visst det sista...
    Summa tillg 920 tkr och summa skulder/eget kapital 920 tkr.

Alla belopp är utan moms...

Hoppas det hjälpt ngt annats får du fråga igen så ska jag flrsöka förklara lite bättre!

I bakansräknungen är bank 520 därför att likviditetsberäjn sa det. Tror läraren anv budget då detta är en budgetering inför kommande år.

• Tuvis0806

Resultateäkning och resultattapport är samma sak och bygger på faktiska siffror...dvs dessa rapporter tas fram i efterhand dvs efter ett år är slut.

Resultatbudget är en sorts uppskattning om framtiden...dvs man försöker skapa sig en bild om hur bokslutet kommer att se ut när året är slut.

• Tuvis0806

Skicka ett meddelande till min inbox så kan jag ge ett mer utförligt svar om du vill!

• Yiskah

TACK för att du tog dig tid att skriva här! Jag har tyvärr inte hunnit sätta mig med ekonomihemläxan än, men jag tänkte göra det imorgon när jag kommer hem från skolan. Jag återkommer då! :) Tack igen. Verkligen!

• Yiskah

Jag har skickat in uppgiften och jag FÖRSTÅR vad jag skrivit! Tack för starthjälpen! Likviditetsbudgeten hade jag svårt med att få till men efter att ha konsulterat min ekonom till farfar (jag hade i all panik glömt att jag hade expertishjälp så "nära" till hands) så har jag nu fått kläm på även den biten! Tack igen :)

Svar på tråden Hjälp en vilsen ekonomistudent - LÅNGT