Hjälp en vilsen ekonomistudent - LÅNGT
Hej!
Jag läser en kurs i ekonomi och har tydligen slagit knut på hjärnkontoret till följd av det. Vi har nämligen fått en hemläxa som vid föreläsningen kändes ganska tydlig men som nu på hemmaplan känns helt och hållet OMÖJLIG att lösa. Uppgiften lyder som nedan:
BUDGETERING
FÖRUTSÄTTNINGAR:
- Egen kontantinsats = 120'000 kr
- Banklån = 480'000 kr
- Inköp av utrustning = 500'000 kr
- Utrustningens livslängd = 5 år
- Utförda tjänster = 720'000 kr
- Utgifter för materail = 240'000 kr
- Ränteutgifter = 60'000 kr
GÖR HEMMA:
1. Resultatbudget
2. Likviditetsbudget
3. Budgeterad balansräkning
Detta är alltså allt som framgår. Läraren vi har i kursen har slängt sig lite med terminologin, och han har användt orden resultatbudget, resultaträkning och resultatrapport synonymt. Förklara gärna skillnaden i stora drag för mig, för jag misstänker att dessa tre syftar på olika saker.
Jag undrar också om jag kan få lite hjälp att komma igång med det här? Hur ska jag tänka? Finns det bara ett rätt eller ska jag helt sonika höfta fram något som ser hållbart och ekonomiskt försvarbart ut?
Ingen tidsperiod, varken framåt eller bakåt framgår. Ingenting mer än vad som står kursiverat ovan. Jag försökte mig på en resultatrapport och fick där minus 80'000 kr som den totala summan. En balansrapport får jag inte balanserad. Det var där någonstans jag insåg att han ju faktiskt skrivit att vi ska göra en resultatBUDGET och inte resultatRAPPORT och att jag antagligen tänkt tokigt. Att jag måste budgetera och planera för att undvika den där fallgropen att ligga på minus. Avskrivning på den inköpta utrustningen, till exempel. Men hur långt fram bör jag lägga perioden? 5 år (utrustningens livslängd som anges)? Årsvis (räkenskapsår)? Är det underförstått hur jag bör göra eller finns det många lösningar på mitt problem?
Den här hemläxan fick jag igår och den ska tas med på fredag, färdig och korrekt. Med de förutsättningar vi fått från tidigare föreläsningar ser jag inte hur jag ska kunna få ihop det här på ett tillfredsställande sätt. Jag är ledsen om jag inte gör mig förstådd, men till mitt försvar så förstår jag knappt själv vad jag skriver...
Med vänlig hälsning,
Student som är sugen på att hoppa av...