• LindaLiv

Hur länge sover era barn på dagen?

Hej!
    Jag har en dotter på 16 månader och hon har svårt för att somna på kvällen. Uppe till minst 21 var kväll...ibland 22.
    Fick ett tips om att skära ner på dagsvilan. Vet inte ens om det är bra att gör så men ska kolla upp det med MVC. Hur gör ni? Min tjej sover mellan 1h30min-2h30min om dagarna. Hur länge sover era barn på dagen? Frågar egentligen bara er vars barn som somnar i rimlig tid på kvällen!

• Svar på tråden Hur länge sover era barn på dagen?
  • Ellie

Min dotter är snart 18 månader. Hon sover mellan 1-3 timmar på dagen men oftast omkring 1,5-2 timmar. Hon lägger sig mellan 18.30-19 och brukar ha somnat innan 19:30. Vaknar å andra sidan redan vid 6-tiden, ibland 5:30. Fram tills för någon månad sedan vaknade hon 6:30, vilket är perfekt för oss. Har själv börjat fundera på om det är vettigt att minska dagsvilan så att hon sover längre på morgonen. Vet inte om det skulle hjälpa. Vill inte gärna lägga henne senare på kvällen i och med att hon är så trött vid 19.

• tundra

Min lilla son 17 mån sover 3-4 timmar. Somnar 19 och sover fortfarande. Måste väcka honom snart.

När stora sonen var lika gammal fick vi väcka efter 1,5 timme för att han skulle sova 19-7.

• Piano

Min son på 16 månader, sover mellan 30 min - 1,5 h på dagarna. Oftast runt en timme. Lägger sig kl 19 och sover till 6-tiden oftast. Sover han längre på dagen vaknar han oftast tidigare på morgonen. Jag skulle definitivt testa att din barn sover mindre på dagen om jag var du. Alla ungar har olika sömnbehov.

• tulip79

Sonen på 2 år sover 1.5-2 tim på dagen. Lägger sig vid 19.45 o sover vanligen till 6.30. Vaknar ibland på natten, men inte alltid. Vi har kompisar som låtit sin son sova mer på dagen för att sova bättre på natten o det har fungerat för dem.

• Ja82

Vår son är 20 månader och sover 1-1.5h på dagen.
    Vi lägger honom 19 för natten och han sover till 06.

• Lowika

Sonen fyller två nästa vecka, och går upp vid 7.15 på vardagarna, sover en timma på dagis, och somnar inte förrän efter 21 för det mesta...... Han behöver sova på dagen, men orkar ju vara uppe lite väl länge....

• Jill 79

Min tjej, snart 15 månader sover mellan 1-3 timmar på dagen(oftast 2). Hon somnar utan problem klockan 7 och sover hela natten till ca 7 på morgonen. Snarare om hon har sovit mindre på dagen kan nattsömnen bli störd. Oftast behöver så här små barn en ordentlig tupplur på dagen.

• nozpa

Nu är stora drygt 2 så nu har vi dragit ner lite på dagen då det påverkade kvällen. Men annars har hon sedan året sovit 2-3 timmar dagtid och somnat senast 19 på kvällen. Sovit 12-14 timmar/natt. Stort sömnbehov. Hennes kusin som är lika gammal kunde sova max 1 timma under dagtid för att somna innan 20 på kvällen. Vaknade runt 6 ca.
    Så det är himla olika det där. 

• fluu

Min är snart två och sover 1-1,5 timme på dagis och runt 2 timmar hemma.

Hon är morgonpigg och kvällstrött och det har inte varit så mycket vi har kunnat göra kring hennes sömn som det varit mycket problem kring.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Natulcien

Ja, det låter som om hon sover mycket. Vår son sov 1-1,5 timme i samma ålder. Sen sov han mellan 20-08 på natten, utan uppvak.
    Det är ju bara att prova att skära ner dagsömnen. Det behöver du inte fråga BVC (antar jag att du menade, och inte MVC?) om!

Svar på tråden Hur länge sover era barn på dagen?