• Anonym (Blivande 2kidmor)

Graviditetspenning!

Hej!

Jag är föräldraledig med min son som blir 1 år i slutet av december. Jag har sagt till min arbetsgivare att jag kommer att vara hemma tom 31/3. Nu väntar vi vårt andra barn med beräknad förlossning i mitten av juli. Med min son blev jag avstängd från arbetet 3 månader innan på grund av risk om hot & våld i arbetet. Detta kommer även ske med mitt andra barn. Det skulle betyda att jag går hemma from i mitten av april. Så nu funderar jag på att inte gå tillbaka till jobbet när det gäller för så kort tid.

Nu till mina frågor;

- Kan jag gå från att få föräldrapenning till att få graviditetspenning?

- I ansökan om graviditetspenning står det i punkt 7; Inkomstuppgifter. Vad ska jag skriva där? Ska jag skriva min tidigare årsinkomst som jag hade innan jag blev föräldraledig.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Graviditetspenning!
  • Försäkringskassan

Hej!

Det krävs att du ska ha utfört förvärvsarbete åtminstone en kortare tid under den period för vilken du begär ersättning.

I samband med att vi prövar rätten till graviditetspenning behöver man klarlägga att du faktiskt förvärvsarbetar. Det avgörande är att du behöver vara ledig från ett arbete som du på grund av graviditeten inte kan utföra. I första hand kan ett utlåtande från arbetsgivaren och dina uppgifter i ansökan vara underlag för bedömningen av i vilken utsträckning som du faktiskt arbetar.

Skriv den inkomst som du hade innan du gick på föräldraledighet om du inte fått löneförhöjning under tiden du varit hemma. Kontrollera med din arbetsgivare.

Hälsningar

Carl, handläggare

• Försäkringskassan

Hej!

Ett förtydliganade till tidigare mail:

Det finns inget krav på att man ska ha utfört försvärsarbete en kortare tid under den period man söker  för, men däremot så finns det krav på att man skulle arbetat åtminstone en kortare tid under den period man ansöker om graviditetspenning för.

Hälsningar
    Gerd, handläggare

Svar på tråden Graviditetspenning!