• Ivanta

Förardörren går inte att låsa upp

Hej hopp.

Har en ford focus 00.

Tidigare har centrallåset funkat fint fint men så en dag började surrandet när man låser upp att låta slött. Det blev slöare och slöare allt eftersom och nu kan jag inte låsa upp förardörren alls. Varken inifrån eller utifrån (manuell nyckel). 

Jag har provat med låsolja, har provat att banka över låskistan samtidigt som jag låser upp men inget händer. Har provat att låsa upp inne på dörren men den går inte att rubba, så det är precis som att dörren är i baklås och vägrar att öppna sig.

Passagerardörren går att låsa upp, men det finns inget surr i någon dörr som det har funnits innan.

Någon som vet vad som kan vara fel? 

Jag kan inte fixa något själv, så det blir att lämna in den. Är dock rädd för vad det kan komma att kosta.. 

Någon som vet vad det kan gå på ungefär prismässigt?

Jag har en väghjälpsförsäkring. Tror ni att man kan ringa de för att få hjälp till verkstaden? Vågar inte köra den om det skulle hända något så att man måste ta sig ut snabbt.

Förlåt om det är dumma frågor.
  • Svar på tråden Förardörren går inte att låsa upp
  • Fia 28

Ena bakdörren på mammas Jetta tog fast. Då fick de ta bort inredningen och borra ett hål för att få upp den inifrån. Sen tror jag de hade löst hela låset och smorde o hade sej och sen dess har det fungerat felfritt.

• Rabarbapuppa

Kan vara precis vad som helst. Kistan, något länkage inne i dörren som länkar lås/handtag samman, själva cetrallåsfunktionen (den går ju slöare o slöare säger du ju) eller något liknande eller om det är nåt med låskolven kanske. Dörrsidan måste tas ned för att kollas, det är jag övertygad om. Det verkar inte som du är haj på skruvande själv så boka tid på en verkstad. Vad det kostar? Omöjligt att svara på, då man inte vet det exakta felet utan undersökning. Det är bara att lämna in, betala, se glad ut. 

Fia 28, vad var det för årsmodell av Jetta? Jetta finns som antingen väldigt gammal modell (jag har själv en Golf från 87', syster med Jetta) eller som väldigt ny. Modellnamnet har legat i träda hos VW i många år. Om din mamma har den gamla Jetta-modellen skulle jag inte göra några jämförelser alls med en Focus från 00.

/Puppa 

• Dominant

Det är ett vanligt problem på ford focus och blir värre ju kallare och fuktigare det är. Du får öppna upp inredningen av dörren, ta ut, avfetta och sedan smörja lås och framför allt låskista.

• Fia 28
    Rabarbapuppa skrev 2013-11-14 09:35:49 följande:
    Kan vara precis vad som helst. Kistan, något länkage inne i dörren som länkar lås/handtag samman, själva cetrallåsfunktionen (den går ju slöare o slöare säger du ju) eller något liknande eller om det är nåt med låskolven kanske. Dörrsidan måste tas ned för att kollas, det är jag övertygad om. Det verkar inte som du är haj på skruvande själv så boka tid på en verkstad. Vad det kostar? Omöjligt att svara på, då man inte vet det exakta felet utan undersökning. Det är bara att lämna in, betala, se glad ut. 

Fia 28, vad var det för årsmodell av Jetta? Jetta finns som antingen väldigt gammal modell (jag har själv en Golf från 87', syster med Jetta) eller som väldigt ny. Modellnamnet har legat i träda hos VW i många år. Om din mamma har den gamla Jetta-modellen skulle jag inte göra några jämförelser alls med en Focus från 00.

/Puppa 
    Tack för lektionen, men allt detdär visste jag redan. Det är den nyare versionen hon har.
  • Ivanta

Den är inne på verkstaden nu. Hoppas jag kommer kunna lösa ut den Kyss.

Tack för svaren. 

• Rabarbapuppa
    Fia 28 skrev 2013-11-14 12:50:52 följande:
    Tack för lektionen, men allt detdär visste jag redan. Det är den nyare versionen hon har.
    Aha ok, ja nya Jetta är jäkla fina. Skulle vilja ha en själv.

Svar på tråden Förardörren går inte att låsa upp