• Anonym (?)

Är det verkligen så skadligt med tv/surfplatta någon timme varje dag?

Tittade på 4an en stund i morse där det pratade om hur skadligt det är med tv/surfplatta för barn. De pratade också om att barnen inte ska sitta frammåt i vagnen utan mot föräldern i stället. Det är också mycket debatt om att föräldrar håller på med telefonerna för mkt och inte uppmärksammar barnen tillräckligt. Känns som det har börjat gå lite till överdift. Självklart ska man inte sätta barnen framför tvn hela tiden och självklart inte titta på telefonen när man är på badhuset. Men jag börjar få lite ångest av allt detta. Jag låter min 2 åring titta på mamma mu och pingu varje dag. Det blir oftat när jag behöver laga mat eller bara vila lite efter vi har kommit hem från förskola/jobb. Sen när jag ska sminka mig och fixa mej på morgonen. Annars är hon på mitt smink och kladdar och blir ar när hon inte får leka med det. Så sammanlagt blir det nog 1,5 timme i dan i snitt. Är det verkligen så farligt? Medans hon tittar på den och sitter i mitt knä håller jag på med telefonen. Känns som media får många föräldrar att känna dåligt samvete...

• Svar på tråden Är det verkligen så skadligt med tv/surfplatta någon timme varje dag?
  • SuzR

Usch,,, hoppas inte! Min 2,5 åring tittar också på tv och filmer en del men vi leker ju också mycket. Och särkilt efter dagis när jon lekt hela dagen, tycker inte jag det är nåt fel med att hon får koppla av framför tv'n en stund medans jag lagar mat. Antingen det eller så leker min sambo med henne eller tittar på tv tillsammans.

• Gladskit

Det är väl självklart att det inte är skadligt så länge det är på en vettig nivå.
    Det får du avgöra själv som förälder vad som fungerar hos er och var er gräns går.

Hemma hos oss blir det Bolibompa nästan varje kväll. Vid 19:15 brukar vi stänga av.
    Ibland på helgerna kan vi titta på någon kul film tillsammans hela familjen, typ Croodarna.
    Någon iPad finns inte i familjen.      

• Anonym (forskning)

Forskning visar att det är alldeles för många intryck, och påverkar dopaminet alldeles för mycket för att småbarn alls ska se på TV under de första två åren och sen ska man begränsa tittandet kraftigt, minsta möjliga, helst inget alls, innan de är tre år.

• Anonym (lagom är bäst)

Ähh - allt börjar ju gå till sån överdrift så man blir trött. Varje normal förälder är säkert kapabel att själva bedöma vad som är lämpligt och inte. Inga överdrifter åt något håll är väl det bästa. Våra barn sitter och tittar på tv när vi skalar potatis, hänger tvätt, duschar, städar och allt vad man har att göra. Precis som min man och jag gjorde när vi var små. En del dagar blir det mer ibland mindre tv-tittande, men det är aldrig så att de spenderar timmar i streck framför apparaten. Vi har mycket annat att förströ oss med.

• Fånga dagen
    Anonym (forskning) skrev 2013-11-13 14:03:44 följande:
    Forskning visar att det är alldeles för många intryck, och påverkar dopaminet alldeles för mycket för att småbarn alls ska se på TV under de första två åren och sen ska man begränsa tittandet kraftigt, minsta möjliga, helst inget alls, innan de är tre år.
    När mina barn var i 2-årsåldern så satt de aldrig still långa stunder och tittade på barnprogram. De tittade en liten stund, sen gick de iväg och gjorde något annat, för att efter ett tag komma tillbaka och kolla lite igen. Så tror jag det är för de flesta barn i den åldern. De har inte ro att vara still så länge att man behöver oroa sig för att det ska vara "farligt".
  • Anonym (?)

Det är lite så min 2 åring är. Hon gör annat samtidigt. Hon brukar sitta och rita men vill ha mamma mu på i bakrunden och sen springer hon till rummet å hämtar leksaker...

Fånga dagen skrev 2013-11-13 14:45:15 följande:
    När mina barn var i 2-årsåldern så satt de aldrig still långa stunder och tittade på barnprogram. De tittade en liten stund, sen gick de iväg och gjorde något annat, för att efter ett tag komma tillbaka och kolla lite igen. Så tror jag det är för de flesta barn i den åldern. De har inte ro att vara still så länge att man behöver oroa sig för att det ska vara "farligt".

• Fånga dagen
    Anonym (?) skrev 2013-11-13 15:01:52 följande:
    Det är lite så min 2 åring är. Hon gör annat samtidigt. Hon brukar sitta och rita men vill ha mamma mu på i bakrunden och sen springer hon till rummet å hämtar leksaker...
    Precis som mina gjort. Så den sammanlagda tiden för tv-tittandet blir inte särskilt lång, och därför heller inte skadlig. Så vi kan nog sova lugnt inatt! Flört
  • Anonym (forskning)
    Fånga dagen skrev 2013-11-13 15:45:28 följande:
    Precis som mina gjort. Så den sammanlagda tiden för tv-tittandet blir inte särskilt lång, och därför heller inte skadlig. Så vi kan nog sova lugnt inatt! Flört
    Jag tror annorlunda. Men vi får väl se när 2010-tals barnen blir äldre.
  • En blå giraff

Min 2-åring älskar Pippi Långstrump så det blir nog åtminstone en sån film varje dag (1 timme lång). Speciellt nu på hösten och vintern när det är mörkt och tråkigt ute så blir det mer TV iallafall hemma hos oss. Sommartid brukar det bli betydligt mindre så det jämnar ut sig. 

6-åringen älskar TV så honom får man begränsa lite med detta. Men generellt är jag inte så hård med att de inte får se på TV eller sitta vid datorn. De tröttnar och börjar leka med sina saker efter en stund. 

Tycker också det känns så hysteriskt kring detta. Jag är född i början av 80-talet och såg också ganska mycket på TV och film då jag var liten. VHS fanns ju och vi hade mycket inspelade filmer. Hade även TV-spel som man satt med rätt ofta. Så det är ju inte nytt att barn ser på TV. Såvitt jag vet har jag inte tagit skada av mitt TV-tittande som barn. 

• En blå giraff

Har däremot inte köpt varken TV-spel eller surfplatta ännu. Tänker vänta tills barnen blir så medvetna att de aktivt efterfrågar det och önskar sig det vilket de inte gör nu. Men jag tänker att ifall de skulle sitta med surfplattan så blir det automatiskt mindre tid till TV och tvärtom. Man får ju styra upp lite som förälder så de inte sitter klistrade hela dagarna.

• Fånga dagen
    En blå giraff skrev 2013-11-13 21:17:19 följande:
    Min 2-åring älskar Pippi Långstrump så det blir nog åtminstone en sån film varje dag (1 timme lång). Speciellt nu på hösten och vintern när det är mörkt och tråkigt ute så blir det mer TV iallafall hemma hos oss. Sommartid brukar det bli betydligt mindre så det jämnar ut sig. 

6-åringen älskar TV så honom får man begränsa lite med detta. Men generellt är jag inte så hård med att de inte får se på TV eller sitta vid datorn. De tröttnar och börjar leka med sina saker efter en stund. 

Tycker också det känns så hysteriskt kring detta. Jag är född i början av 80-talet och såg också ganska mycket på TV och film då jag var liten. VHS fanns ju och vi hade mycket inspelade filmer. Hade även TV-spel som man satt med rätt ofta. Så det är ju inte nytt att barn ser på TV. Såvitt jag vet har jag inte tagit skada av mitt TV-tittande som barn. 
  • Anonym (forskning)

Mycket TV och film och TVspel som 2-3åring? Jag har svårt att tro det. Har du testat att visa ditt barn de filmer du själv såg på som liten? Alltså ingen modern version, utan den gamla. Det är stor skillnad på teknik, information, bilder, ljus, intryck osv.

Små barns hjärnor är inte mogna att bearbeta Ipads och TVtittande. Varför måste era 2-3 åringar sitta framför TVn och datorn? Vad hände med klossar, dockor, bilar, pussel och vattenfärger?
  • 1978

Min 2,5-åring tittar/spelar en dryg timme per dag. Om inte vi aktivt begränsade det skulle det bli mycket mer. Jag gör skillnad på att spela och titta. Spelen är en aktivitet. Oftast spelar vi tillsammans. Tittandet är mer passivt. Och då händer det oftare att hon är ensam också, men för det mesta sitter vi bredvid (och läser FL!) och har lite koll och kan kommentera det som händer, sjunga med i någon sång etc. Men oftast är vi nog tysta.

Angående forskningen om skadlighet och dopaminhalter så vore det intressant att veta om den är gjord på barn som ser nya filmer eller barn som ser favoriten för femtioelfte gången. Många barn vill ju se samma sak om och om igen och jag har svårt att tro att hjärnan stressas/aktiveras på samma sätt den tjugonde gången som den första.

Vad vi har märkt är att vårt barn snappar upp nya ord från barnprogrammen och spelen, och hon härmar deras skämt och försöker göra egna versioner av dem. Hehe.

Förresten så är det väl inte värre att en förälder läser i sin telefon än att hen läser en roman eller dagstidning? Men de larmen hör man sällan: Barn utvecklas fel på grund av föräldrarnas överdrivna konsumtion av Svenska dagbladet och Röda rummet!!

• Anonym (forskning)
    1978 skrev 2013-11-13 22:16:51 följande:
    Min 2,5-åring tittar/spelar en dryg timme per dag. Om inte vi aktivt begränsade det skulle det bli mycket mer. Jag gör skillnad på att spela och titta. Spelen är en aktivitet. Oftast spelar vi tillsammans. Tittandet är mer passivt. Och då händer det oftare att hon är ensam också, men för det mesta sitter vi bredvid (och läser FL!) och har lite koll och kan kommentera det som händer, sjunga med i någon sång etc. Men oftast är vi nog tysta.

Angående forskningen om skadlighet och dopaminhalter så vore det intressant att veta om den är gjord på barn som ser nya filmer eller barn som ser favoriten för femtioelfte gången. Många barn vill ju se samma sak om och om igen och jag har svårt att tro att hjärnan stressas/aktiveras på samma sätt den tjugonde gången som den första.

Vad vi har märkt är att vårt barn snappar upp nya ord från barnprogrammen och spelen, och hon härmar deras skämt och försöker göra egna versioner av dem. Hehe.

Förresten så är det väl inte värre att en förälder läser i sin telefon än att hen läser en roman eller dagstidning? Men de larmen hör man sällan: Barn utvecklas fel på grund av föräldrarnas överdrivna konsumtion av Svenska dagbladet och Röda rummet!!
    Varför är TVtittande viktig för er? Menar du att föräldrar brukade sitta och läsa romaner och struntade i barnen förr? Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
  • Anonym (galet)

Jag resonerar som så att tv/film i lagom dos faktiskt är bra så de får se samspel mellan massa olika människor o se olika kulturer, miljöer mm. Br leksaker har årets leksak på omslaget till sin leksakstidning. . Det är en surfplatta för de minsta o två treåringar som håller i den. Patetiskt! Barn i den åldern ska inte ha superplattor

• Fånga dagen
    Anonym (forskning) skrev 2013-11-13 21:56:55 följande:
    Mycket TV och film och TVspel som 2-3åring? Jag har svårt att tro det. Har du testat att visa ditt barn de filmer du själv såg på som liten? Alltså ingen modern version, utan den gamla. Det är stor skillnad på teknik, information, bilder, ljus, intryck osv.

Små barns hjärnor är inte mogna att bearbeta Ipads och TVtittande. Varför måste era 2-3 åringar sitta framför TVn och datorn? Vad hände med klossar, dockor, bilar, pussel och vattenfärger?
    "Vad hände med klossar, dockor, bilar, pussel och vattenfärger"? Med denna fråga utgår jag från att du bara vill provocera genom att insinuera att vi låter barnen tillbringa all vaken tid framför teven, utan tillgång till de här sakerna du räknar upp.
  • Anonym (forskning)
    Fånga dagen skrev 2013-11-13 23:24:10 följande:
    "Vad hände med klossar, dockor, bilar, pussel och vattenfärger"? Med denna fråga utgår jag från att du bara vill provocera genom att insinuera att vi låter barnen tillbringa all vaken tid framför teven, utan tillgång till de här sakerna du räknar upp.
    Nej? Varför är TV, film, mobiler, Ipad mm så viktigt att introducera för småbarnen?
  • N3D

En negativ utveckling har skett av dagens barn pga de ökande informationen och tv spelandet och tvtittandet och det är koncentrationssvårigheter, adhd osv. För hög stimulans är inte bra för barn. Och barn under 2-3 år har ingen nytta av tv utan det är efter 3 års ålder barn faktiskt kan lära sig ngt av lärande program som exempelvis sesame street exempelvis, som de tog upp på 4:an idag.

• En blå giraff
    Anonym (forskning) skrev 2013-11-13 21:56:55 följande:

Alltså min son ser samma Pippi-filmer som jag själv såg. Inspelade 1969.... Ser ingen större skillnad på de filmerna nu jämfört med på 1980-talet förutom att kanske bilden är lite bättre på DVD istället för VHS.

Han leker även med alla slags leksaker och är ute varje dag och leker. Det ena måste ju inte utesluta det andra. En timmes Pippi-film ger ju utrymme ändå att göra andra saker. 
  • Anonym (mnja)
    1978 skrev 2013-11-13 22:16:51 följande:
    Fast jag tror iofs det är en rätt stor skillnad i sättet folk läser i sina telefoner och hur de läser böcker. En telefon är så enkel att ta upp på en sekund och läsa ett par minuter, på ett sätt som en bok inte är.
Svar på tråden Är det verkligen så skadligt med tv/surfplatta någon timme varje dag?