• äralltupptaget

Får Polisen dela ut en böter vid en krock?

Om det blir en seriekrock, med 3 bilar, och jag är "sist" att köra in i mittenbilen,
    jag har haft bra avstånd men det är superduperhalt och tyvärr kör jag in i bilen framför, dvs egentligen höll jag inte tillräckligt bra avstånd med facit i hand  men enligt "3 sek"- regeln eller vad den  nu kallas..
    Jag höll minst 50 meter till bilen framför men eftersom han  körde in i bilen framför så blev det tvärstopp samt jäkligt halt väglag, halare en jag "beräknat"
    Kan då Polisen ge mig böter för det ?
    Samt , måste man inte skriva på en böter för att " godkänna" den ?

Har nämligen bara fått den hemskickad, ingen info vid krocken ( polis och ambulans kom då han i mitten fick ont i nacken )
    Tomt i rutan där man som förare ska skriva under...

• Svar på tråden Får Polisen dela ut en böter vid en krock?
  • Queenie70

Om du kör in i bilen framför så har du under rådande förhållanden (superduperhalt) helt uppenbart inte hållit tillräckligt avstånd och då ska du självklart ha böter. Lite korkat att utgå ifrån nån 3 sekundersrekomendation under extrema förhållanden. Ibland måste man tänka lite själv också. Bara för att det står 70 på skylten innebär inte det inte att det är lämpligt att köra 70. Det är ju inte pga normalt påflytande trafik som man ska hålla avstånd utan just på grund av sådana oväntade tvärstopp som kan dyka upp i ens väg.

• äralltupptaget

queenie70 - Ja självklart så håller man väl inte 70 bara för att det står 70 på skylten om det är halt.

det var en 50- strecka och vi körde kanske 25-30.
  • äralltupptaget

Det jag tycker är konstigt att den inte delades ut på plats.. eller att någon sa något om en böter.. utan att den bara skickas hem, utan att man ens vet om att man får den ...

• äralltupptaget

Har för några år sedan krockat med arbetsbilen, körde in i bilen framför.
    Och jag fick ingen böter, dock blev polisen inte inkopplad, men det blev ju mitt fel med försäkringsbolaget, så då skulle jag egentligen även då fått en bot ?

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Vad är brottsrubriceringen?

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Tow2Mater

Läste om masskrocken i fjol i Helsingborg där 71 fordon var inblandade; bara 8 av dem var misstänkta for brott; misstanken handlade om vårdslöshet i trafik, alternativt att de inte hållit tillräckligt avstånd till framförvarande fordon. Alla blev således inte automatiskt givna en boteslapp vad jag forstår.

Svar på tråden Får Polisen dela ut en böter vid en krock?