• Malin5678

Får ej tillbaka deposition från hyresavtal

Tänkte höra om någon kan hjälpa mig att bedöma vad som gäller vid tecknande av hyresavtal. 

Såhär är läget:
    Jag har hyrt en lägenhet i andra hand under 1 års tid och har 3 månaders uppsägningstid. När jag skrev kontraktet så betalade jag en deposition om en månadshyra. Den 21/6 sa jag upp hyresavtalet vilket gör ju att jag borde flytta ut 21/9. I slutet av augusti frågar min hyresvärd om jag kan tänka mig flytta ut i slutet av augusti istället eftersom hon har en ny hyresgäst som ville flytta in 1/9. Det passade mig bra eftersom jag hade en annan lägenhet att flytta till då. 

Innebär inte detta att jag ska få tillbaka min deposition? Jag betalade hyra som vanligt i juli och i augusti. Det är väl inte så att hyresvärden kan hyra ut till någon annan under "min" sista uppsägningsmånad? I så fall får ju hyresvärden in dubbla hyror under den tiden.

Vore tacksam för all hjälp som går att få.

• Svar på tråden Får ej tillbaka deposition från hyresavtal
  • Philippa

Vad ger hyresvärden för anledning till att du inte får tillbaka dep?

• Malin5678

Hon säger bara att den har dragits av mina tre månader och att jag därmed "fick" flytta ut tidigare. Men då kan hon ju inte låta någon annan flytta in väl?

Tack för ditt snabba svar förresten! :)

• Kerubmamman

Inbetalningen i augusti, det var septemberhyran? Isf ska du både tillbaka septemberhyran + depositionen, dvs två hyror.  

Jag läste i en annan tråd där en medlem berättade att hon hade fått skadestånd av hyresvärd i en liknande situation. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Malin5678

Nja jag betalade augustihyran (dvs i juli) så jag har inte betalat hyra för september. Men du tror att jag borde få tillbaka depositionen?

• Kerubmamman
    Malin5678 skrev 2013-11-13 20:55:51 följande:
    Nja jag betalade augustihyran (dvs i juli) så jag har inte betalat hyra för september. Men du tror att jag borde få tillbaka depositionen?
    Ok, jag uppfattade som att du betalade i augusti.

Ja, depositionen ska du få tillbaka (förutsatt att du har skött dig).

Hon säger att hon har kvittat den mot septemberhyran, men hon får isf inte hyra ut lägenheten i september. Eftersom hon har hyrt ut lägenheten ska du få tillbaka depositionen. 
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Tååtan

Du ska ju självklart få tillbaka depositionen. Såvida du inte misskött lägenheten och hyresvärden måste reparera p.g.a dig.

• studentska

Vänd dig till hyres- och arrendenämnden och dra igång ett ärende. www.hyresnamnden.se Alternativt säg att du har ångrat dig ang. datum och vägra lämna ifrån dig nycklarna förrän den tid du har betalat för faktiskt gått ut.

Svar på tråden Får ej tillbaka deposition från hyresavtal