• Anonym (Elin)

Skydda sin SGI

Försöker läsa mig till och förstå alla regler och bestämmelser hur det fungerar med föräldrarpenningen, och hur man ska få ut mest av sin ledighet, men har några funderingar.

Kan har missförstått men min fundering är:

För att skydda sin SGI när man är föräldrarledig så måste man ta ut minst 5 dagar/veckan med föräldrarpenning efter att barnet har fyllt 1 år, stämmer det?? Eller hur menar ni där?
    Om man går tillbaka och jobbar deltid och är hemma säg 2 dagar i veckan med föräldrarpenning, skyddar man inte sin SGI då??

• Svar på tråden Skydda sin SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Ja det stämmer från barnets 1 årsdag ska du ta ut 5 dagar med föräldrapenning för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst. Du kan varva sjukpenningdagar och lägstanivådagar, de ger samma skydd.

Arbetar du 3 dagar/vecka, ska du fylla upp med 2 dagar föräldrapenning för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst.  

Hälsningar  

Tella, handläggare

• Anonym (Elin)

Men om jag jobbar 3 dagar i veckan och bara tar ut 2 dagar med föräldrarpenning, då kommer jag ju inte upp i dessa 5 dagar, hur skyddar jag då min SGI?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du arbetar 3 hela dagar samt tar ur 2 hela dagar med föräldrapenning per vecka så är din sgi skyddad. Tillsammans med arbetsdagarna och föräldrapenning blir det fem.

Så länge du har full sysselsättning 5 dagar/v skyddar man sin sgi.

Här kan du läsa mer om sgi skydd på sidan 4 under rubriken Du kan behålla din sjukpenning.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7/ff_4070_foraldrapenning120320.pdf?MOD=AJPERES&CACHEID=3b1a7086-9fcd-4e06-846f-09f8257fc2c7&useDefaultText=0&useDefaultDesc=0

Hälsningar

Asta, handläggare

• Försäkringskassan

Hej igen!

Vill bara förtydliga vårt svar.
    Det är lite beroende på vilken årsarbetstid vi har beslutat i samband med fastställande av din sgi och hur mycket föräldrapenning du behöver ta ut när du arbetar delvis/v efter det barnet har blivit 1 år.

För att du ska få rätt information om hur mycket föräldrapenning du behöver ta ut  kontakta vårt Kundcenter 0771- 524 524 så får du hjälp.

Hälsningar

Asta, handläggare

Svar på tråden Skydda sin SGI