• Queenie70

Fråga till muslimer!

Ser ett program om döden där en muslimsk kvinna berättar hur man tar hand om de döda, med tvätt, svepning och begravning. Hon berättar att man är noga med exempelvis temp på vattnet då man tror att den döde fortfarande upplever och känner och att detta är en anledning att man inte kremerar. Jag blir nyfiken på hur länge man tror att kroppen känner och upplever? För alltid? Eller upphör detta när kroppen kommer i jorden?

• Svar på tråden Fråga till muslimer!
  • Kastriot

Hej, jag läste din fråga och jag hoppas att jag kan ge dig svar på din fråga.

Faktum är  att autentiska bevis visar att varje människa dör. Allâh (ta´âlâ) sade:

إِنَّكَ  مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ

”Du skall dö, och de skall  dö.” ( 39:30 )

وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ  فَهُمُ الْخَالِدُونَ

”Vi har inte skänkt evigt liv  åt någon människa före dig; om du måste dö, skulle de då få leva för evigt?” ( 21:34 )

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْت  ِ

”Varje människa skall smaka  döden.” ( 29:57 )
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

”Han som har skapat döden och livet för att sätta er på prov [och låta er visa] vem av er som i sitt handlande är den bäste.”(67:2)

Dessutom finns det autentiska  hadîther som säger att allt upphör när människan dör bortsett från tre saker:  kunskap som det dras nytta av, rättfärdig son som tillber för den döde samt en  pågående välgörenhet. Den döde förfogar varken över gagn eller skada för sig  själv, för att inte tala om för andra.

I detta liv skall varje människa dö, ingen undkommer det och i nästa liv lever vi ett evigt liv antingen i Helvetet eller i Paradiset    
    Beviset för det är profeten Muhammads (salla Allahu alayhi wa sallam) ord:
    ”På Domedagen kommer döden att föras fram i en svartvit bagges skepnad och placeras mellan paradiset         och Elden. Därefter ropas det ut: ”Paradisets folk! Vet ni vad detta är för något?”
    De sträcker på sina halsar, tittar och säger: "Det är döden".” Då ropas det återigen ut: ”Eldens folk! Vet ni vad detta är för något?” De sträcker på sina halsar, tittar och säger: "”Det där är döden".” 
    Sedan beordras det att den slaktas.
    Därpå ropas det ut: ”Paradisets folk! Evighet och ingen mer död! Eldens folk! Evighet och ingen mer död.
    Rapporterad av (Muslim och Ahmad)

Allah (azza wa djall) sade:
    "Men Vi skall föra dem som tror och lever ett rättskaffens liv till lustgårdar, vattnade  av bäckar, där de skall förbli till evig tid – det är Allâhs sanna löfte och vems ord är sannare än Allâhs ord?”"  (  4:122 )

Källa: www.darulhadith.com  

• Kastriot

Allâhs  sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sade:

“Att knäcka den dödes ben är som att knäcka den levandes.”

Om fallet är så, vad ska man då säga om att kremera den döde? 

Dessutom är våra kroppsdelar gåvor från Allah och vi har inte rätt att kremera lik.

Källa:  www.darulhadith.com

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Om det är något annat du undrar över fråga gärna.

Poeten sade: ”Två personer uppnår ingen kunskap; den blyge och den arrogante.” 

• Queenie70

Tack för svaret. Men jag tyckte inte svaret på min fråga riktigt kom fram.

• JTA

Kastriot:

Argumenterar du inte mot dig själv nu? Först

"Den döde förfogar varken över gagn eller skada för sig själv"

och sedan

“Att knäcka den dödes ben är som att knäcka den levandes.”

Halal:

Om man blir begravd upplöses kroppen så småningom. Lika väl som om man blir kremerad. Atomer och molekyler som en gång var kroppen skiljs åt och hamnar på allehanda olika platser. En del av dem i nya kroppar. Så att kropp och själ skall återförenas kan inte vara ett argument mot kremering, för det är i så fall också ett argument mot vanlig begravning. Man får lov att ta till balsamering á la de gamla egyptierna för att komma undan.

• JTA

Queenie:

Muslimerna i gemen tror också att man kan bli bestraffad i graven, under den tid man vistas där till domedagen kommer då alla får stå till svars och verkligen kan råka illa ut alt. få evig VIP-behandling.

Behandlingen i graven blir utefter vad man åstadkommit/orsakat i jordelivet.

Inte direkt svar på din fråga heller, men kanske en del i en vidare förståelse för de här föreställningarna.

• Iman

Vad jag förstår så är kremering förbjuden för att människokroppen ska respekteras levande som död,  det är tex förbjudet att skada sin kropp medvetet. Kroppen ska behandlas på ett ödmjukt sätt.

Vidare ska kroppen vila på höger sida med ansiktet vänt mot Mecka.  Dessutom ska kroppen begravas så fort som möjligt.  

• Queenie70

Fast det jag frågar om är hur länge man tror liket/kroppen känner och upplever saker som kyla, värme och kan höra det som sägs? För alltid?

• oOHalalOo
    JTA skrev 2013-11-14 22:31:19 följande:
    Halal:

Om man blir begravd upplöses kroppen så småningom. Lika väl som om man blir kremerad. Atomer och molekyler som en gång var kroppen skiljs åt och hamnar på allehanda olika platser. En del av dem i nya kroppar. Så att kropp och själ skall återförenas kan inte vara ett argument mot kremering, för det är i så fall också ett argument mot vanlig begravning. Man får lov att ta till balsamering á la de gamla egyptierna för att komma undan.
    Givetvis, inget som heller förnekas; Koranen 36:78-81
    " Vem skall uppväcka benen till liv, då de är förmultnade? Säg:" Han som frambragt dem första gången skall uppväcka dem till liv, ty Han förstår sig på all slags skapelse, Han som skaffat er eld från det grönskande trädet, och se, ni tänder eld därmed. Har då icke Han, som skapat himlarna och jorden, makt att skapa sådana som de? Jo, Han är ju Skaparen, den Vetande."

Nu var det ju inte det något argument för att det skulle vara den enda orsaken, utan endast en tanke. 
Svar på tråden Fråga till muslimer!