Hej, jag läste din fråga och jag hoppas att jag kan ge dig svar på din fråga.
Faktum är att autentiska bevis visar att varje människa dör. Allâh (ta´âlâ) sade:
إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُم مَّيِّتُونَ
”Du skall dö, och de skall dö.” ( 39:30 )
وَمَا جَعَلْنَا لِبَشَرٍ مِّن قَبْلِكَ الْخُلْدَ أَفَإِن مِّتَّ فَهُمُ الْخَالِدُونَ
”Vi har inte skänkt evigt liv åt någon människa före dig; om du måste dö, skulle de då få leva för evigt?” ( 21:34 )
كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْت ِ
”Varje människa skall smaka döden.” ( 29:57 )
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
”Han som har skapat döden och livet för att sätta er på prov [och låta er visa] vem av er som i sitt handlande är den bäste.”(67:2)
Dessutom finns det autentiska hadîther som säger att allt upphör när människan dör bortsett från tre saker: kunskap som det dras nytta av, rättfärdig son som tillber för den döde samt en pågående välgörenhet. Den döde förfogar varken över gagn eller skada för sig själv, för att inte tala om för andra.
I detta liv skall varje människa dö, ingen undkommer det och i nästa liv lever vi ett evigt liv antingen i Helvetet eller i Paradiset
Beviset för det är profeten Muhammads (salla Allahu alayhi wa sallam) ord:
På Domedagen kommer döden att föras fram i en svartvit bagges skepnad och placeras mellan paradiset och Elden. Därefter ropas det ut: Paradisets folk! Vet ni vad detta är för något?
De sträcker på sina halsar, tittar och säger: "Det är döden". Då ropas det återigen ut: Eldens folk! Vet ni vad detta är för något? De sträcker på sina halsar, tittar och säger: "Det där är döden".
Sedan beordras det att den slaktas.
Därpå ropas det ut: Paradisets folk! Evighet och ingen mer död! Eldens folk! Evighet och ingen mer död.
Rapporterad av (Muslim och Ahmad)
Allah (azza wa djall) sade:
"Men Vi skall föra dem som tror och lever ett rättskaffens liv till lustgårdar, vattnade av bäckar, där de skall förbli till evig tid det är Allâhs sanna löfte och vems ord är sannare än Allâhs ord?" ( 4:122 )
Källa: www.darulhadith.com