• Anonym (K)

Skydda SGI

Hur mycket behöver man vara sysselsatt för att skydda sin SGI efter att barnet fyllt ett år? Måste man jobba minst 40 timmar i veckan? Om jag till exempel jobbar 38 timmar en vecka, måste jag ta ut föräldrapenning för att skydda min SGI då?
    Jag har även en fundering till. Jag har nu efter tio månaders föräldraledighet börjat på ett nytt jobb med högre lön än jag haft tidigare och jag jobbar dessutom mer än jag gjort innan. Kan jag få min SGI omräknad? Jag har en säsongsanställning april ut (med möjlighet till förlängning).

• Svar på tråden Skydda SGI
  • Försäkringskassan

Hej!

Från barnets 1 års dag ska du vara sysselsatt 40 timmar/vecka för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst. Om du arbetar 38 timmar så ska du fylla upp med föräldrapenning 2 timmar för att skydda din sjukpenninggrundande inkomst på 100%

Ja det stämmer att du får din sjukpenningrundande inkomst omräknad när du skickar in de nya uppgifterna.

Hälsningar  

Tella, handläggare

• Anonym (K)

Hej igen!
    Räknas detta per vecka? Jag har väldigt varierande arbetstid och en vecka kanske jag jobbar 38 timmar och nästa vecka kanske jag jobbar 42 timmar. Måste jag ändå ta ut fp då?

• Försäkringskassan

Hej!
    Jag måste göra ett förtydligande i tidigare svar. Om du har återgått i arbete i samma omfattning som före föräldraledigheten så behöver du inte ta ut föräldrapenning. Om inte arbetar alls nu så måste du ta ut föräldrapenning 5 dagar/v om du vill behålla din sjukpenninggrundande inkomst, SGI. 
    Om du arbetar delvis och vill behålla din SGI ska du ta ut föräldrapenning upp till heltid, 40 timmar/v.
    Du skriver också att du har en ny anställning. Om du har börjat arbete heltid på den anställningen och det är stadigvarande, mer än 6 månader, kan man ändra inkomsten.
    Jag har nu lämnat dig generella svar och vill du diskutera detaljer i ditt ärende bör du kontakta kundcenter 0771-524524.

Hälsningar
    Britta, handläggare

Svar på tråden Skydda SGI