• Tihi

Är Norwegian bra på långresa?

Har ett alternativ att flyga med Norwegian men jag är lite rädd för lågprisbolagen efter alla skräckhistorier. Är dom bra? Tar dom ut 25 småavgifter för allt möjligt efter att man börjar boka biljetten? Är sätet och benutrymmet litet? Berätta lite allmänt om bolaget om ni har flygit med dom är ni vänliga.

• Svar på tråden Är Norwegian bra på långresa?
  • jjoohhaann

Jag flög med Norweigian till London. Trevlig personal, fräsch inredning, billigt och tar inte ut några andra avgifter än de resterande flygbolag gör. Jag kommer solklart åka med dom igen med tanke på att de är så otroligt billiga och känns seriösa, 10 ggr mer än ex Ryanair.

MEN (!) Fick nästan skavsår på knäskålarna, det var mindre benutrymme än Ryanair. Det var så trångt att jag höll på att få rejäl panik. Dock är jag 1.90 lång, min syster som är 1.62 satt som en prinsessa. Så det kan ju variera beroende på hur lång du är. 

Vet dock inte hur deras andra flygplan ser ut, de som flyger längre flygningar kanske har bättre utrymme.

Tycker definitivt du ska testa! :) 

• jjoohhaann

Måste tillägga att de har gratis WIFI på alla deras flygningar, vilket de är först i världen med!

Ett riktigt stort plus att kunna läsa aftonbladet osv under flygningen :) 

• Tihi

Tack för snabbt svar! Just att det är det enda direktflyget lockar mig. Jag är inte 1.90 cm så det borde vara lugnt.

Tiden borde gå snabbt för en gångs skull när man kan vara uppkopplad. Annars är det ju dötrist att flyga.

• Kerubmamman

Jag har rest mycket inrikes med Norwegian och kan inte säga nåt dåligt om dem. En släkting som bor i Norge reser ofta med dem, jorden runt typ, och hon klagar inte heller.

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • jjoohhaann

Jo men precis! Jag har problem med benutrymmet på alla flygbolag utom typ Lufthansa så..
    Jag tycker du ska testa! Glad 

• Virriga Vera

Jag jämförde SAS och Norwegian för en resa  till Fort Lauderdale och det kostade så gott som lika mycket. Fördelen var ju att Norwegian flög direkt. Så när Norwegian lagt på alla avgifter så är de inte så billiga längre.

• Tihi
    Kerubmamman skrev 2013-11-13 22:06:14 följande:
    Jag har rest mycket inrikes med Norwegian och kan inte säga nåt dåligt om dem. En släkting som bor i Norge reser ofta med dem, jorden runt typ, och hon klagar inte heller.
    Så är dom som reguljärt flyg fast dom är billigare? Dvs att man inte märker någon större skillnad? Jag har aldrig flygit Ryanair men hört allt dåligt om dom så jag är rädd att Norwegian ska vara likadana.
    jjoohhaann skrev 2013-11-13 22:09:03 följande:
    Jo men precis! Jag har problem med benutrymmet på alla flygbolag utom typ Lufthansa så..
    Jag tycker du ska testa! Glad 
    Det kanske blir så.

• Tihi
    Virriga Vera skrev 2013-11-13 22:11:10 följande:
    Jag jämförde SAS och Norwegian för en resa  till Fort Lauderdale och det kostade så gott som lika mycket. Fördelen var ju att Norwegian flög direkt. Så när Norwegian lagt på alla avgifter så är de inte så billiga längre.
    Jaha. Undrar om dom är lika bra som reguljärflyg då om priset är samma?
  • Tihi
    Tihi skrev 2013-11-13 22:13:00 följande:
    Jaha. Undrar om dom är lika bra som reguljärflyg då om priset är samma?
    Inte för att reguljärflyg är så bra heller i dagens läge. Obestämd
  • Kerubmamman
    Tihi skrev 2013-11-13 22:11:54 följande:
    Så är dom som reguljärt flyg fast dom är billigare? Dvs att man inte märker någon större skillnad? Jag har aldrig flygit Ryanair men hört allt dåligt om dom så jag är rädd att Norwegian ska vara likadana.

Det kanske blir så.

Ja, jag antar det. Släktingen (äldre dam) reser reguljär till sina barn som är utspridda över världen. 
  • Tihi
    Kerubmamman skrev 2013-11-13 22:17:47 följande:
    Ja, jag antar det. Släktingen (äldre dam) reser reguljär till sina barn som är utspridda över världen. 
    Jag var nog otydlig i mitt svar ser jag. Jag undrade om Norwegian som ska föreställa lågprisbolag är lika bra som reguljärflyg eller om man får en sämre flygresa än reguljärt. Nog för att man känner sig som boskap på alla flygbolag i dag nästan. Obestämd
  • Tihi
    Virriga Vera skrev 2013-11-13 22:19:38 följande:
    Det är ju ett reguljärt flyg.
    Ja, fast i lågprisklassen vad jag fattar och inte med samma standard som SAS t ex. Eller så har jag fått allt om bakfoten?
  • Kerubmamman
    Tihi skrev 2013-11-13 22:21:26 följande:
    Ja, fast i lågprisklassen vad jag fattar och inte med samma standard som SAS t ex. Eller så har jag fått allt om bakfoten?
    SAS har fördelen att inga extraavgifter tillkommer. Det gör det med Norwegians lågprisbiljetter. 
    När det gäller standarden på den sträcka jag åker så är Norwegians plan 300 gånger fräschare än SASs.  
    Och sen så är Norwegians gratis WIFI en höjdare.  
  • Tihi
    Kerubmamman skrev 2013-11-13 22:26:17 följande:
    SAS har fördelen att inga extraavgifter tillkommer. Det gör det med Norwegians lågprisbiljetter. 
    När det gäller standarden på den sträcka jag åker så är Norwegians plan 300 gånger fräschare än SASs.  
    Och sen så är Norwegians gratis WIFI en höjdare.  
    Men priset som står när man bokar gäller? Jag testbokade och fick lägga till för mat, 1 väska och för att reservera sätet. Sen kom ju skatt och bränsletillägg också. Men sen kommer det väl inga fler avgifter medans man gör bokningen?
  • Virriga Vera
    Tihi skrev 2013-11-13 22:21:26 följande:
    Men din fråga är ju om det är lika bra som reguljärfly och det är ju ett reguljärflyg. Frågan borde väl vara om det är prisvärt.

Jag har själv inte rest med Norwegian men bara hört gott om dem.
  • Tihi
    Virriga Vera skrev 2013-11-13 22:29:40 följande:
    Men din fråga är ju om det är lika bra som reguljärfly och det är ju ett reguljärflyg. Frågan borde väl vara om det är prisvärt.

Jag har själv inte rest med Norwegian men bara hört gott om dem.
    My mistake. I min värld är reguljärflyg typ SAS och lågprisbolag= charterbolag. Så är det ju förstås inte i verkligheten.
  • älskarlivet81

Charterbolag är ju något helt annat. .

Tihi skrev 2013-11-13 22:56:25 följande:
    My mistake. I min värld är reguljärflyg typ SAS och lågprisbolag= charterbolag. Så är det ju förstås inte i verkligheten.

• Tihi
    älskarlivet81 skrev 2013-11-14 05:53:28 följande:
    Charterbolag är ju något helt annat. .
    Ja, jag vet naturligtvis det! Jag skrev att jag (i mitt tankesätt) jämnställer standarden på lågprisbolag med charterbolag och inte med reguljärflyg och därför undrade jag hur standarden på Norwegian är. Om den är som charter eller som reguljärflyg. Jag tror att alla som vill förstå förstår exakt vad jag menar.

Bortsett från det så undrar jag om "gratis wi-fi" verkligen betyder gratis eller om roamingavgifter tillkommer?
  • sambady

WiFi funkar inte kan jag säga så räkna inte med det! Åker med i jobbet 1g/mån och kan säga att det funkar kanske 1 av 10 gånger och den gången går det så långsamt så att man kan lika bra skita i det. Maten man köper ombord är rena skämtet för pengarna man får betala. När dom har förseningar eller inställda flyg så får man snällt vänta på nästa som kommer även om det tar mer än 1 dag då dom bokar inte om till andra flyg även om det finns andra bolag och det finns plats. Dom har heller inte några avtal med tekninker så man måste vänta på att dom flyger in en tekninker från typ Norge innan dom kan börja jobba på felet som blivit. Har nu lyckats sammla ihop så pass mycket förseningar och annat skit så jag får nu åka med ett riktigt bolag vilket min chef såg var ett bra val då dom ser att jag är mindre försenad vilket betyder en mindre kostnad för mitt företag då dom annars måste betala när jag är försenad och måste bo på hotel, köpa mat mm.

Ska du åka en gång, visst, chansa men ta med extra pengar för ett par dagar om det blir förseningar eller inställt för du får inget från Norwegien. Skall du åka fler gånger, chansa inte.

Svar på tråden Är Norwegian bra på långresa?