• Anonym (orolig)

14 månaders äter dåligt och vissa dagar inget

Min 1 månaders har ätit så dåligt de sista veckorna. Alla säger att det inte är någon fara och att barn inte svälter sig själva, men jag börjar undra. Andra säger att deras barn äter dåligt men när de räknar upp vad de äter så är det en del ändå.

Exempel på matintag de senaste veckorna. Ersättning och lite välling brukar alltid gå i, men förutom det:

Måndag Inget

Tisdag. Halv portion lunch, övriga måltider inget alls      

Onsdag En sked gröt till frukost, ett par skedar till middag, annars inget.

Torsdag  Några skedar till middag, annars inget

Fredag Inget

Lördag Frukost och mellanmål, annars inget

Söndag Några skedar till frukost och hel portion till middag, annars inget.   

Tror det kan var tänderna, men hur länge ska det hålla i. Har ju minskat i vikt på hemmavågen. Pratat med BVC men de säger att vi ska avvakta och att det nog inte är någon fara.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-13 23:15
    En 4 försvann. 14 månaders, inte 1 mån

• Svar på tråden 14 månaders äter dåligt och vissa dagar inget
  • daxförnästa

Låt det gå fyra timmar mellan målen och sluta ge ersättning o välling. Låt barnet vara med o fixa maten o laga den i barnets närhet så barnet känner hur gott de luktar. Boka in enläkarundersökning så de kan kolla över barnets hälsa grundligt.

• Pissenisse

Jag har en 1,5åring som är likadan. Bortsett från en flaska ersättning under natten så kan han få i sig en tugga banan och ett kex under en hel dag. Han har minskat i vikt men är pigg och glad så bvc säger sig inte vara oroliga. Vissa dagar får vi i honom en någorlunda portion men det är inte tillräckligt med en portion var tredje dag. Det som är lättast att få i honom är chicken nuggets.

• Anonym (orolig)
    daxförnästa skrev 2013-11-13 23:18:23 följande:
    Låt det gå fyra timmar mellan målen och sluta ge ersättning o välling. Låt barnet vara med o fixa maten o laga den i barnets närhet så barnet känner hur gott de luktar. Boka in enläkarundersökning så de kan kolla över barnets hälsa grundligt.

Sluta ge ersättning går inte! Dricker inte mer än 2-3 ggr/dag ändå. Välling bara till kvällen och ev på morgon. Får hon för sig att hon ska ha kan hon skrika i timmar (provat en gång då vi var ute och inte hade med) Får hon inte ersättning (när hon vill ha det) vägrar hon att sätta sig i matstolen. Tvärtom kan en liten skvätt göra att hon sätter sig i stolen och kanske tar nån sked efteråt.
  • Rosa Fluff

Kan vara tänder. Ge ersättning istället om det funkar. Min son levde på yoghurt i 1,5 månad en gång. Så länge barnet går upp i vikt och verkar vara som vanligt så är det ingen fara.

• Anonym (orolig)
    Rosa Fluff skrev 2013-11-14 07:04:26 följande:
    Kan vara tänder. Ge ersättning istället om det funkar. Min son levde på yoghurt i 1,5 månad en gång. Så länge barnet går upp i vikt och verkar vara som vanligt så är det ingen fara.
    Tänderna är det nog. Går upp i vikt gör hon dock inte, tom gått ner enligt hemmavågen. 9 kg, inte ökat de senaste veckorna
  • Anonym (blio)

Ge det han vill ha. För oss funkar alltid korv (gärna ostekt kall direkt från kylen) och gurkstavar (mjuka mittenbitarna). Har han några favoriter?

Ta i lite rapsolja i nappflaskan så får han i sig lite mer fett.

När de får tänder kan det variera väldigt mycket vad de vill ha. Knäcke som kliar skönt, kokta halvfrusna morotsstavar som kyler, varm gröt som känns mjuk till exempel.

Jag förstår din oro. Man vill ju att de äter och växer, och gärna har något att ta av om de blir sjuka.

• Anonym (blio)

Förlåt. Menade förstås hon!

• Anonym (..)

Tror snarare att ersättningen stör rytmen för att kunna äta normalt...den borde väljas bort helt och tillslut ger det sig efter några dagar. Och fasta mat tider är A o O för att barn ska äta bra....

• Anonym (Välling)

Har en dotter som snart är 16 månader som inte vill äta mat. Väger bara 9 kilo så hon ligger på nedersta kurvan även på längden. Dricker i alla fall välling 4 gånger om dagen.
    Är jättejobbigt o veta hur man ska göra. Vill ju inte sluta med vällingen o vänta på att hon börjar äta riktig mat. Började med smakportioner när hon var 4 månader då kunde hon ta någon tesked sen vid 8-9 månader ville hon inte alls. Har försökt både med burkmat o egen lagad mat. Hon kan äta någon liten bit potatis korv eller ost.

• daxförnästa
    Anonym (..) skrev 2013-11-14 09:03:30 följande:
    Tror snarare att ersättningen stör rytmen för att kunna äta normalt...den borde väljas bort helt och tillslut ger det sig efter några dagar. Och fasta mat tider är A o O för att barn ska äta bra....

ja jag håller helt med dig. Från sex månader bör de äta de flesta målen ej dricka dem. Har en vän som höll på såhär med sitt barn o när vi jämförde rutiner kring mat förstod hon att barnet aldrig hann känna hunger o att ersättning o välling förstörde barnets nyfikenhet på mat. Dessutom var barnet grinigt för att de hade dåligt med energi.
  • barn02och10

Min son som är 3 år nu har alltid varit svår med maten, så jag förstår din oro. När han var 6 månader ratade han allt vad ersättning och välling hette. Han är väldigt kräsen och jag har oroat mig konstant för detta med maten.
    När han var kring ett år åt han EN macka vissa dagar och inget mer.

Dock upplevde jag att det blev lite bättre av att vi lät det gå MINST fyra timmar mellan måltiderna. Så frukost klockan 7, lunch 11-11.30, mellanmål 15, kvällsmat 19. Om vi då gav honom något och han mot all förmodan åt det mellan dessa tider gick det inte att få i honom något nästa måltid alls.

Han är som sagt 3 år och väger 13,5 kilo så det är en rätt liten kille. Och det med maten är fortfarande ett gissel. Igår åt han visserligen bra, men i tisdags åt han en halv macka på morgonen och pyttelite kycklingkött på kvällen.

Så mitt tips till dig är fasta mattider och minst fyra timmar emellan.

• YokohamaNr2

Min son var också sådär och det är först nu då han är 4 som han har börjat äta ordentligt (även om han är lite kräsen) mitt råd även om det är jättesvårt att inte stressa är att inte stressa vi såg en rejäl förändring när vi drog ner på mjölken han drack. Det var först då han faktiskt för första gången sa att han var hungrig, innan dess verkade han aldrig vara hungrig.

Rådet att ge dem vad de vill ha är faktiskt också bra, även om det känns onyttigt och ensidigt så kör på vad de gillar. Erbjud alternativ och prova nya saker men igen stressa inte. Är det mackor som går hem kör på det!

Det är skitjobbigt och stressande med ett barn som inte äter och alla råd som 'barn svälter sig inte' "bara att vänta ut", "mina barn äter minsann vad som serveras annars får de bli utan" är inte heller speciellt uppmuntrande. Hoppas det löser sig snart

• Rosa Fluff
    daxförnästa skrev 2013-11-14 09:29:47 följande:

ja jag håller helt med dig. Från sex månader bör de äta de flesta målen ej dricka dem. Har en vän som höll på såhär med sitt barn o när vi jämförde rutiner kring mat förstod hon att barnet aldrig hann känna hunger o att ersättning o välling förstörde barnets nyfikenhet på mat. Dessutom var barnet grinigt för att de hade dåligt med energi.
    Fast det där är helt fel! Nu brukar inte jag bry mig om man börjar med mat vid 4 eller 6 månader. Men att en 6 månaders ska äta mest vanlig mat är otroligt fel. Vid 8 månader har man oftast bytt ut 1 mål mot mat. Amning och ersättning funkar som huvudföda länge..
  • Anonym (orolig)
    Anonym (..) skrev 2013-11-14 09:03:30 följande:
    Dricker inga mängder (ca 90-150 ml) Innan detta började åt hon bra + ersättning efter frukost och lunch och välling till nattningen. Nu kan hon hoppa över frukost, ta ersättning som vanligt, hoppa över lunchen och ta ersättningen som vanligt. Inget mellanmål (endast dricka lite vatten) och sen ingen middag och sen prova med mat igen strax innan nattning och då inte heller vilja ha. Alltså varit utan mat hela dagen och utan ersättning i 7 timmar men det ger inte mer aptit. Tvärtom vägrar hon sätta sig  i stolen då. Efter välling nöjd och somnar.
    Anonym (blio) skrev 2013-11-14 08:56:28 följande:
    Ge det han vill ha. För oss funkar alltid korv (gärna ostekt kall direkt från kylen) och gurkstavar (mjuka mittenbitarna). Har han några favoriter?
    När de får tänder kan det variera väldigt mycket vad de vill ha. Knäcke som kliar skönt, kokta halvfrusna morotsstavar som kyler, varm gröt som känns mjuk till exempel.
    Jag förstår din oro. Man vill ju att de äter och växer, och gärna har något att ta av om de blir sjuka.
    Rapsolja ska jag testa.
    Anonym (blio) skrev 2013-11-14 08:56:28 följande:
    Om det fanns nån mat som alltid funkar skulle jag ge det, även om det blev samma varje mål alla dagar.

Svar på tråden 14 månaders äter dåligt och vissa dagar inget