• Anonym (Mickan)

Kurator, gemensam vårdnad?

Hej hej.

Jag har 2 barn varav den ena mår ( 10 år gammal ) ganska dåligt pga sin pappa. En pappa hon inte träffar allltför ofta då han bor ganska långt bort, men han utsätter henne för (vad jag anser) psykisk misshandel till & från.
    Har varit i kontakt med familjerätten flera ggr för att få råd i hur jag ska bete mej & så.
    Nu har jag tänkt söka hjälp, att dotter ska få gå & prata, även hon & jag tillsammans, för jag tror att hon behöver ventilera vad som händer & sker runt omkring. Men då fick jag höra, att eftersom vi har gemensam vårdnad så måste jag få hennes pappas godkännande om jag ska söka hjälp för dottern?? Stämmer det?
    Även om vi har gemensam vårdnad så är jag boendeförälder, då barnen bor hos mej på heltid, är bara hos sin pappa på lov.
    Han kommer aldrig godkänna att jag söker hjälp för henne, då han vet att han är den som orsakar mycket.
    Någon som vet hur det funklar?      

• Svar på tråden Kurator, gemensam vårdnad?
  • Anonym (lag)

Kuratorn kan hon alltid gå till. Men för att t.ex få en utredning hos BUP behövs båda vårdnadshavarnas godkännande, även om man kan kringgå det vid behov.

• Anonym (j)

Det du har hört är sant och rätt.

• Anonym (lag)
    Anonym (j) skrev 2013-11-14 10:34:21 följande:
    Det du har hört är sant och rätt.
    Haha, nej du, det är fel och tack och lov har även politikerna insett att det inte var rätt, för barnen.

• Anonym (j)
    Anonym (lag) skrev 2013-11-14 11:21:52 följande:
    Haha, nej du, det är fel och tack och lov har även politikerna insett att det inte var rätt, för barnen.

Ok, när ändrades det då?
  • Anonym (lag)
    Anonym (j) skrev 2013-11-14 15:13:59 följande:

Ok, när ändrades det då?
    Maj 2012.
  • Anonym (insatt)
    Anonym (lag) skrev 2013-11-14 17:03:23 följande:
    Maj 2012.
    Men då är det soc som skall utreda om dottern är i behov av behandling och söka den vård hon behöver utifrån hennes bästa. Mamman kan inte själv söka utan den andra vårdnadshavarens samtycke ....
  • Anonym (lag)
    Anonym (insatt) skrev 2013-11-14 19:41:11 följande:
    Men då är det soc som skall utreda om dottern är i behov av behandling och söka den vård hon behöver utifrån hennes bästa. Mamman kan inte själv söka utan den andra vårdnadshavarens samtycke ....
    Man kan, vid behov, vända sig till soc och be om hjälp att låta sitt barn få vård mot en förälders vilja.

Men i Ts dotters fall räcker det kanske med skolkuratorn, och hon kan gå till en kurator och prata utan att pappan kan neka det.
  • Anonym (Mickan)

Jag pratade med familjerätten igår, anonymt.

Fick rådet att ringa familjeläkaren & förklara läget & se vad de rekommenderar. Så det gjorde jag & de skulle skicka en remiss till något här i stan som heter Barn & Ungdomshälsan dit vi kommer bli kallade inom 30 dagar.
    Så får jag se om det frågar något om min dotters pappas godkännande, annars kan jag spela dum & säga att jag inte visste att man måste ha det, svårt att hålla koll på alla lagar själv. Hon som jobbar på familjerätten sa i princip att det enda jag gör är söker vård för min dotter ( precis som jag hade sökt hjälp om hon brutit armen ) och sen får man se om jag får vården eller om de frågar efter pappans godkännande.
    Är det så att vi får samtal & så kommer godkännandebiten upp senare, jaaa då är det ju ganska svårt för honom att motivera att hon inte ska få fortsätta med samtalen om de anser att hon behöver det.

Vad säger ni? Agerar jag fel??   

• Anonym (lag)
    Anonym (Mickan) skrev 2013-11-15 09:06:19 följande:
    Jag pratade med familjerätten igår, anonymt.

Fick rådet att ringa familjeläkaren & förklara läget & se vad de rekommenderar. Så det gjorde jag & de skulle skicka en remiss till något här i stan som heter Barn & Ungdomshälsan dit vi kommer bli kallade inom 30 dagar.
    Så får jag se om det frågar något om min dotters pappas godkännande, annars kan jag spela dum & säga att jag inte visste att man måste ha det, svårt att hålla koll på alla lagar själv. Hon som jobbar på familjerätten sa i princip att det enda jag gör är söker vård för min dotter ( precis som jag hade sökt hjälp om hon brutit armen ) och sen får man se om jag får vården eller om de frågar efter pappans godkännande.
    Är det så att vi får samtal & så kommer godkännandebiten upp senare, jaaa då är det ju ganska svårt för honom att motivera att hon inte ska få fortsätta med samtalen om de anser att hon behöver det.

Vad säger ni? Agerar jag fel??   
    Härligt att höra Ts! Tjejen behöver få hjälp och som vårdnadshavare är ni skyldiga att hjälpa henne. Om pappan är en idiot och vägrar så tycker jag att du ska göra en orosanmälan, och be om socialnämndens stöd för att få behövlig vård till dottern.

Du gör 100 % rätt! {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Kurator, gemensam vårdnad?