• Hallonkärring

Stor i maten eller ?

Har en liten pojk på en vecka som får äta hur mycket han vill och NÄR han vill. Han äter väldigt ofta och vid varje amning ligger han nästan alltid 30-40 min och äter. Efter varje måltid lyckas han också ofta spy lite granna, händer nästan efter varje måltid och nu säger tjocka släkten att han får för mycket mat....? Obestämd
    Jag kan inte minska ner på maten, det skulle ju vara så hemskt! Jag vill däremot ÖKA maten och även ge han ersättningsmjölk då mina tuttar inte hinner återhämta sig från sina sår! (Han suger väldigt hårt!!)
    Ni får kalla mig galen om jag vill ge han mer mat, men pojken är ju hungrig!!
    Har pratat med olika barnmorskor om detta, vissa tror helt enkelt att en napp skulle funka då han verkar ha så stort sugbehov, medans några andra barnmorskor inte alls tycker det är en bra ide!
    Jag vet inte riktigt vad jag känner för napp heller, tänk om han verkligen är hungrig men istället ger jag han napp? Det skulle ju kännas helt fel..

Finns det någon som varit med om liknande? Om vad gjorde du/ni ang napp? För som sagt min pojk får ju äta HUR mycket han vill och NÄR han vill..! Skäms

• Svar på tråden Stor i maten eller ?
  • skogsvitter

Man kan inte amma en nyfödd för mycket, för det första!
    För det andra bör man inte ge napp så tidigt, även om många fortfarande verkar uppmuntra det så är det vanligt att det stör amningen. Däremot kanske en amningsnapp vore bättre, för att få bukt med de såriga brösten? Jag tycker att du kan testa om det funkar bra för dig.

I övrigt måste man ju också se till viktuppgången, du tror att han får i sig för lite istället för tvärtom, går han inte upp i vikt då heller..? Han är ju bara en vecka och försöker ju få igång någon slags produktion, det tar tid för de allra flesta! Jag hade absolut inte fått balans i produktionen med något av mina barn när de var så små. Du får helt enkelt räkna med att det så här i början kan vara väldigt täta (och framförallt långa!) amningar, men snart lär han sig amma mycket mer effektivt och det kommer bli en helt annan, mer harmonisk, balans i ammandet.

• Natulcien

Det låter som en helt normal liten bebis. Och han är ju bara en vecka! Han försöker ju suga igång produktionen.
    De burkar vilja ammas "hela tiden" i början. Vill du verkligen amma så kan det vara dumt att "störa" med nappar och ersättning. Men det får du prova dig fram med.
    Men sonen var likadan. Låg och åt i 40-45 min, var och varannan timme... Puh! Men det glesade ju snart ut.
    Jag använde amningsnapp för att undvika såriga bröstvårtor. Funkade jättebra. Enda problemet var att det tog ännu längre tid för honom att få i sig maten. Men jag kunde lägga bort dem efter ca 1,5-2 månader. Då åt han på 10-15 min och varannan timme. Rena semestern! Glad

Och "tjocka släkten" ska man undvika att lyssna på...de pratar generellt goja och tycker en massa dumheter...

• straw2008

Prova med napp, det är ju sugbehovet som behöver tillfredsställas. Vet nog ingen som inte använt napp (oftast redan på bb) har inte stört amningen för 5 öre

I kinamockaskogen.....
  • Hallonkärring

Tack för era svar! 
    Jag är inte alls orolig att han får för lite eller ska gå ner i vikt eller så. Var nog mest nyfiken på vad andra har gjort eller tänker kring detta då jag som jag skrev, frågat barnmorskor men svaren från dom har vägt upp jämsides.
    Ser även här att det är delade meningar och jag vill såklart inte uppmuntra min lilla prins till napp om det inte är nödvändigt. Det är bara det att han kan tutta ungefär 40 min för att sedan sova t.ex 10 min, vakna igen och vilja tutta igen så länge. frågan är då om han fortfarande är hungrig eller bara vill stimulera sugbehovet?
    Jag personligen blir super glad varje gång han tuttar då mina bröst är sprängd fyllda med mjölk så jag måste även mjölka ut dom 1-2 gånger per dag.
    Kör även med amningsnapp och det funkar super bra det också, tar lite längre tid att amma men det har jag inte heller några problem med. Är inte rädd för att han ska gå ner i vikt eller tänka på att han får för lite! Nu har jag skämts lite bara då släkten sagt att jag ger han för mycket mat (då han spyr ibland) men jag har inte slutat amma mindre för det eller ger han mindre och har inga planer på att göra! =) 

• skogsvitter

Men i princip alla bebisar spyr ju lite ibland, vissa är tom rejäla kräkbebisar och det har ju vanligtvis inget att göra med för mycket mat! Hur är egentligen kräkningarna, kaskadspyr han eller?

Har du funderat på om det kan vara så att han har ont, kanske ont i magen eller tex reflux, vilket gör att han vill snutta och amma extra mycket? Hur är hans avföring? Låter ju förstås himla jobbigt om han inte ens får ro att sova ordentligt heller.

Med tanke på att du tycks ha överproduktion av mat ser jag dock ingen risk med att testa napp om du vill det, jag tror inte det skadar att testa! Är han verkligen hungrig lär han nog visa det ska du se Många bebisar vill ändå inte ta napp, men prova och se så vet du ju!

Svar på tråden Stor i maten eller ?