• Akua

Torrfoder med extra stora bitar??

Någon som vet ett märke med extra stora bitar...helst ett om inte är svindyrt heller.
    Jag har en katt som inte alls vill tugga sina torrfoderbitar men det vill jag både för hennes mage men framförallt tänderna!!

Någon som vet något??   

• Svar på tråden Torrfoder med extra stora bitar??
  • Aniiee

Det enda jag kommer på är Bozita Feline Large    http://animail.se/bozita-feline-large-10kg.html          det verkar som att det är stora bita, men jag vet inte så noga, då jag bara har en vän med katt och hon har alltid kört detta, så jag har eg ingenting att jämföra med....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Akua

Ja, jag såg den! Ska nog prova den!

Var på djuraffär idag och berättade om problemet och köpte en dyr liten Royal Canin-påse med större bitar som hon skulle behöva tugga. Av 15 bitar tuggade hon 2 och svalde resten hehe. Hon är dessutom inte stor själv, väger bara 2,5kg haha så jag fattar inte riktigt hur hon gör detta!
  • Mindyy

Vill du ha något som är bra för tänderna så ge en rå kycklingvinge ibland, torrfoder har ingen effekt på katters tänder. 
    Vad ger du för foder nu? Kan det vara så att katten har problem med tänderna? 

• Akua
    Mindyy skrev 2013-11-14 17:02:50 följande:
    Vill du ha något som är bra för tänderna så ge en rå kycklingvinge ibland, torrfoder har ingen effekt på katters tänder. 
    Vad ger du för foder nu? Kan det vara så att katten har problem med tänderna? 

Jo torrfoder har effekt på kattens tänder.
    Får hon människo-mat så kan hon tugga så tror inte hon har ont eller så i tänderna. 
  • nemo1

Att tro att torrfoder skulle vara bra för kattens tänder är som att tro att knäckebröd skulle duga för oss människor istället för tandborstning. Katter kan inte tugga i sidled ens så glöm det. Ska du minska risken för tandsten så ska du ge råa kycklingvingar. Och självklart ska inte katter ha människomat du mycket av våran mat är giftig för katter  och för att katter har mycket känsliga magar pga sin korta tarm.

• Akua
    nemo1 skrev 2013-11-14 18:02:41 följande:
    Att tro att torrfoder skulle vara bra för kattens tänder är som att tro att knäckebröd skulle duga för oss människor istället för tandborstning. Katter kan inte tugga i sidled ens så glöm det. Ska du minska risken för tandsten så ska du ge råa kycklingvingar. Och självklart ska inte katter ha människomat du mycket av våran mat är giftig för katter  och för att katter har mycket känsliga magar pga sin korta tarm.

Nej inte istället för tandborstning, men det är bra för tänderna att tugga torrfoder.
    Hon mår iaf bra av det hon ibland får av mig. Kycklingvingar är också bra. 
  • nemo1
    Akua skrev 2013-11-14 20:20:55 följande:

Nej inte istället för tandborstning, men det är bra för tänderna att tugga torrfoder.
    Hon mår iaf bra av det hon ibland får av mig. Kycklingvingar är också bra. 
    Torrfoder har som sagt ingen effekt alls på tänderna. Blötmat är betydligt mycket bättre för kattens hälsa än torrfoder.
  • Akua
    nemo1 skrev 2013-11-14 22:04:55 följande:
    Torrfoder har som sagt ingen effekt alls på tänderna. Blötmat är betydligt mycket bättre för kattens hälsa än torrfoder.

Lustigt att många veterinärer säger tvärt om.  Varför menar du att blötfoder är bättre?
  • Lady Paraplyh

Royal canin har stora bitar. Men köp inte småpåsarna i djuraffären, köp en säck på nätet istället. Det är mycket billigare. Ett exempel på sida är www.zooplus.se/

• Akua
    Lady Paraplyh skrev 2013-11-15 11:12:37 följande:
    Royal canin har stora bitar. Men köp inte småpåsarna i djuraffären, köp en säck på nätet istället. Det är mycket billigare. Ett exempel på sida är www.zooplus.se/

Jag köpte en Royal Canin. Köpte en mindre påse i butik för att prova. Hon tuggar ju inte deras foder heller.
  • IceJossan
    Akua skrev 2013-11-14 17:15:19 följande:

Jo torrfoder har effekt på kattens tänder.
    Får hon människo-mat så kan hon tugga så tror inte hon har ont eller så i tänderna. 
    Om torrfoder hade varit bra för tänderna så hade inte tandproblem (tandsten och inflammationer pga detta) varit ett så extremt hälsoproblem hos katter idag. Det är extremt många som får tandproblem, och den överlägsna majoriteten av alla ägda katter äter torrfoder. Och jämför tänderna på några innekatter som ätit främst torrfoder hela livet, mot några utekatter som även ätit byten - gnagare, fåglar m.m. där de fått tugga kött, ben och brosk. Det är INTE de som äter torrfoder som har finast tänder. Visst är tandproblem även ärftliga till viss del, så att titta på en katt "av varje" är inte säkert att det ger en korrekt bild, utan man får kolla på flera/många.
  • Akua
    IceJossan skrev 2013-11-15 19:16:22 följande:
    Om torrfoder hade varit bra för tänderna så hade inte tandproblem (tandsten och inflammationer pga detta) varit ett så extremt hälsoproblem hos katter idag. Det är extremt många som får tandproblem, och den överlägsna majoriteten av alla ägda katter äter torrfoder. Och jämför tänderna på några innekatter som ätit främst torrfoder hela livet, mot några utekatter som även ätit byten - gnagare, fåglar m.m. där de fått tugga kött, ben och brosk. Det är INTE de som äter torrfoder som har finast tänder. Visst är tandproblem även ärftliga till viss del, så att titta på en katt "av varje" är inte säkert att det ger en korrekt bild, utan man får kolla på flera/många.

Jag jämför inte med utekatter som äter sin egen mat. Jag jämför blötfoder och torrfoder. Eller snarare vad veterinärer sagt åt mig och de har sagt att torrfoder är bättre då än blötfoder. 
    haha klart att de som tar sina egna byten mår bättre haha, du behöver inte bli så upprörd! 
  • nemo1
    Akua skrev 2013-11-16 21:04:02 följande:

Jag jämför inte med utekatter som äter sin egen mat. Jag jämför blötfoder och torrfoder. Eller snarare vad veterinärer sagt åt mig och de har sagt att torrfoder är bättre då än blötfoder. 
    haha klart att de som tar sina egna byten mår bättre haha, du behöver inte bli så upprörd! 
    Då har du en väldigt gammeldags veterinär. Och vet han inte bättre än så så skulle inte jag ta mina katter dit igen om de blev sjuka.
  • IceJossan
    Akua skrev 2013-11-16 21:04:02 följande:

Fler och fler veterinärer som intresserar sig av forskningen kring kattfoder övergår till att rekommendera blötmat istället för torrfoder. De som inte intresserar sig håller sig kvar i "det gamla".
Svar på tråden Torrfoder med extra stora bitar??