• Fiamedbarn

Bästa receptet för hel kyckling i ugn?

Vi har ingen lergryta men vill göra hel kyckling i ugn. Letar efter ett enkelt men fantastiskt gott recept! Har du något tips att dela med dig av?

Luck is what happens when preparation meets opportunity
  • Svar på tråden Bästa receptet för hel kyckling i ugn?
  • Pimpinellan

Ja,du,recept o recept.. jag blandar ihop olja,viltfond,salt,peppar,vitlök och sambal och penslar hela kycklingen in och utsida. Steker i ugnsfast form i dryga timmen på 225 grader. Felar aldrig!  Glad 

• Fiamedbarn
    Pimpinellan skrev 2013-11-14 16:45:37 följande:
    Ja,du,recept o recept.. jag blandar ihop olja,viltfond,salt,peppar,vitlök och sambal och penslar hela kycklingen in och utsida. Steker i ugnsfast form i dryga timmen på 225 grader. Felar aldrig!  Glad 
    Tack för tipset!! Du täcker inte över kyckligen eller så? Ska den vara i mitten eller lägre i ugnen?

Det här hittade jag på nätet och det lät både gott och enkelt!

http://www.alltommat.se/recept/Hel-ortoverbakad-kyckling-1065 
  • Fiamedbarn
    Maria 164 skrev 2013-11-14 16:53:34 följande:
    www.buzzfeed.com/christinebyrne/roast-chicken...

Jag testade vinnar-receptet igår, och det blev faktiskt otroligt saftigt med torr tillagning. Slår lergryta med hästlängder!
    Dock behöver man krydda efter eller servera med en smakrik sås. :)
    Tack! Men det var lite svårt att förstå eftersom det var på engelska....temperatur i F och minced thyme eller vad det var. Men jag ska kolla in det lite närmare!
  • Maria 164

Hmm.. hela länken kom inte med
    Nytt försök:  http://www.buzzfeed.com/christinebyrne/roast-chicken-rules

Det är ett enkelt recept med bilder. Tricket är att torka kycklingen riktigt torr utvändigt och invändigt, salta och peppra utvändigt och invändigt, binda upp, och rosta i hög ugnstemperatur på galler.
    Att inte ha några våta ingredienser gör att det inte bildas ånga och den här kocken menar att ångan gör köttet torrt. Jag hade svårt att tro det tills jag testade. Saftigaste bröstfiléköttet någonsin innanför krispigt skinn, men så klart inte kryddigt. :)

Ungstemperatur ca 230 grader Celcius, kycklingens rekommenderade  temperatur ca 74 grader (min gick upp över 85 när jag vände ryggen till, men var saftig ändå).

• Malima

Tillaga kycklingen i ugnen tills den nästan är klar. Mixa matlagninsgrädde,några klyftor vitlök,fetaost och soltorkade tomater och häll över kycklingen samt inuti och tillaga klart. Servera med potatishalvor som rostats i ugnen med rikligt med salt.

• Fiamedbarn
    Malima skrev 2013-11-14 18:42:19 följande:
    Tillaga kycklingen i ugnen tills den nästan är klar. Mixa matlagninsgrädde,några klyftor vitlök,fetaost och soltorkade tomater och häll över kycklingen samt inuti och tillaga klart. Servera med potatishalvor som rostats i ugnen med rikligt med salt.
    Det lät gott! Men ska man äta grejjerna som man lägger inuti kycklingen? Det är väl mest för att kyckligen ska få smak?

Min sambo har gjort det där receptet nu där man ska peta in oströran under skinnet. Ska bli spännande att smaka imorgon. 
  • Malima

Jag,man äter röran oxå- den är godast;) Det blir som sås!

• Aniiee
    Pimpinellan skrev 2013-11-14 16:45:37 följande:
    Byt ut oljan (smakbarrär) mot smör (smakbärare) istället Eller skippa helt, men det blir lite.... konstigt.....

TS: Stoppa kyckligen med en apelsin och en tummstor bit ingefära, en hackad, röd chili och en näve basilika. Gör en röra med smör, soya, fem-peppar (svart, vit, rosé, grön och krydd), spiskummin och koriander. Kladda på kycklingen, stoppa in den i en ugnsäker form, in i ugnen på 175 grader MAX! Gärna 150. När kycklingen är nästan klar dra upp ugnen till 250 så den får färg. Får den för mycket färg innan den är klar så släng på lite ugnsfolie.
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Fiamedbarn
    Aniiee skrev 2013-11-14 21:12:02 följande:
    Byt ut oljan (smakbarrär) mot smör (smakbärare) istället Eller skippa helt, men det blir lite.... konstigt.....

TS: Stoppa kyckligen med en apelsin och en tummstor bit ingefära, en hackad, röd chili och en näve basilika. Gör en röra med smör, soya, fem-peppar (svart, vit, rosé, grön och krydd), spiskummin och koriander. Kladda på kycklingen, stoppa in den i en ugnsäker form, in i ugnen på 175 grader MAX! Gärna 150. När kycklingen är nästan klar dra upp ugnen till 250 så den får färg. Får den för mycket färg innan den är klar så släng på lite ugnsfolie.
    Tack! Det låter väldigt smarrigt, måste jag testa nån gång!
  • Pimpinellan
    Aniiee skrev 2013-11-14 21:12:02 följande:
    Oljan behövs för att inte fullständigt bränna fast kycklingen i botten av formen. Smör skulle ju behöva smältas först och nä,smör till kyckling-nyttigare med olja.
  • Pimpinellan
    Fiamedbarn skrev 2013-11-14 16:50:08 följande:
    Tack för tipset!! Du täcker inte över kyckligen eller så? Ska den vara i mitten eller lägre i ugnen?

Det här hittade jag på nätet och det lät både gott och enkelt!

www.alltommat.se/recept/Hel-ortoverbakad-kyck... 
    Mitten och i liten form-då får man mycket "gojs" i botten man sen gör sås av. Sila gojset och red med grädde och lite mjöl.
  • Aniiee
    Pimpinellan skrev 2013-11-15 18:34:36 följande:
    Oljan behövs för att inte fullständigt bränna fast kycklingen i botten av formen. Smör skulle ju behöva smältas först och nä,smör till kyckling-nyttigare med olja.
    Olja kan man ha i botten av formen. Och visst anses olja vara nyttigare än smör. Jag påpekade bara att det smakar mindre med olja, eftersom det, som sagt, är en smakbarriär..... Jag offrar gärna 30 sekunder i mikron för att få godare kyckling...... Eller så skulle jag röra ihop alla de andra ingredienserna, pensla på, och sedan hyvla smör ovanpå kycklingen.

Men, men, alla sätt är bra utom de dåliga.... ("dåliga" i det här sammanhanget skulle väl vara att missta terpentin för olja, eller så....) 
    Yaoi is the opiate of the fangirls
  • fluu

Smaksätt med honung, mynta och citron.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • tro  hopp  kärlek

Blanda rökt skinka/bacon, äpple, vitlök, timjan, katrinplommon, lök, pepparmix, lite fond, 
    Stoppa det inuti kycklingen .
    Blanda smör, pressad vitlök, timjan, pepparmix och lossa lätt på skinnet och smörj under skinnet.
    Du kan även ta citron. Krydda med salt, pepparmix och lite grillkrydda uppe på kycklingen.

Stek i smord form under folie på 175 grader ca 1-2 timmar. Eller i stekpåse.

Gör sås på skyn, cremefraiche, och hönsbuljong. 

Svar på tråden Bästa receptet för hel kyckling i ugn?