• giggle

HJÄLP! Vi räcker inte till!! (leksaker/stimulans 4-mån)

Hej!

Vi känner tydligt att han behöver stimulans på nåt sätt men vi går bet. Babygymmet är han väl inte super-road av. Bit-ringen var superkul...i 2 dagar. Favvoskallran är trist nu. Hoppgunga är helt ok i kortare stunder.
    Har ni några tips om pedagogiska bra leksaker/grejer som är kul för uttråkade bebisar?

• Svar på tråden HJÄLP! Vi räcker inte till!! (leksaker/stimulans 4-mån)
  • LillGris

Hur vet du att han är uttråkad? En 4månaders brukar ju kunna ha svinkul med att titta på sina fötter menar jag, har svårt att tro att det är så svårt att underhålla en så liten. Titta på lampan, lyssna på en speldosa, dansa i famnen, läsa en bok, glo på en jäkla slev liksom. Det har dugt för mina iaf, en fyramånaders kräver ingen större aktivering

• daxförnästa

Köp en matstol med dyna o bord ifrån IKEA o lägg lite decilitermått o teskedar på brickan. Babysitter av gamla modellen som gungar är bra så han ser vad som händer runt omkring. öva på att sitta med kuddar runt kroppen. (mitt barn satt själv vid 19veckors ålder).

• skogsvitter

En så liten behöver ingen annan stimulans än samvaron med föräldrarna, gosa och mys lite med honom, prata med honom, låt honom vara delaktig i det du gör! Som ovan skrev, de kräver ingen större aktivering och uttråkade är nog det sista de blir

• skogsvitter
    daxförnästa skrev 2013-11-14 18:27:40 följande:
    Köp en matstol med dyna o bord ifrån IKEA o lägg lite decilitermått o teskedar på brickan. Babysitter av gamla modellen som gungar är bra så han ser vad som händer runt omkring. öva på att sitta med kuddar runt kroppen. (mitt barn satt själv vid 19veckors ålder).
    Bebisen är fyra månader... de är på tok för små för att sättas i en ikeastol! Även om man sätter kuddar runt om bör de bara sitta mycket korta stunder, annars blir ju ryggen alldeles för starkt belastad!
  • HWR

Sjung sånger, mys i soffan, räkna tårarna, killas lite...mer stimulans än så behöver inte en fyra-månaders. Mys, gos, närhet och kärlek.

• Toktrasan

Håller med föregående, har inte känt att de behöver så mycket i den åldern.

Att bara "vara med" och titta, känna, lyssna har varit ganska tillräckligt. 
    Sedan finns ju även t.ex bebisböcker som är bitvänliga med olika färger och material att utforska.

• LillGris

Mina kanske är lite efterblivna, men ligga på en lekfilt tillsammans och bara pratat har varit alldeles lagom stimulans i den åldern.

• giggle

Haha, uttråkad kanske är ett starkt ord, point taken. Men jag märker ju att han av vissa saker blir pigg, engagerad och road (skrattar, ler och klurar). Och sen lessnar han efter ett tag. Så jag hade en förhoppning om bra leksaker som era små har gillat. Just nu har vi bara en bitring, en pipgrej och en skallra.

Gos, mys, kärlek, sång och lek får han ju såklart i mängder! Jag vill inte stressa sönder mitt barn eller pusha för nåt han inte är mogen för SÅKLART. Men när jag lyssnar på hans signaler och tolkar hans beteende så känns det som att han behöver nåt mer att leka med, och då vill jag ha bra tips för jag blir bara förvirrad i butiken.

Giraffen Sophie, är det nåt att ha?

• giggle
    Toktrasan skrev 2013-11-14 18:33:35 följande:

Håller med föregående, har inte känt att de behöver så mycket i den åldern.

Att bara "vara med" och titta, känna, lyssna har varit ganska tillräckligt. 
    Sedan finns ju även t.ex bebisböcker som är bitvänliga med olika färger och material att utforska.

Ah, just det. Bebisböcker kanske kan vara nåt!!
  • LillGris

Nu är jag med! Min lilla Saga är precis fyra månader, hon har inte så mycket intresse för saker alls. Hon brukar skratta så hon kiknar (dögulligt!!!) när jag "pruttar" på hennes mage, leker nån slags "mild" tittut osv. Jag tror (obs tror, inte vet) att så små bebisar tappar intresset för leksaker för att de helt enkelt inte fattar grejen. Saga tycker t ex att en skallra är fascinerande i två minuter, sen vill hon titta/äta på sina händer igen. Carl var likadan, han var nog sex månader när han började fastna för leksaker och gosedjur på riktigt.

Svar på tråden HJÄLP! Vi räcker inte till!! (leksaker/stimulans 4-mån)