• Anonym (Hanna)

Skulle göra abort men fick reda på att jag väntar tvillingar. ..

Hej. Har två fina barn på 7,9 år och blev oplanerat gravid med en 3:a. Var på ultraljud idag för att säkerställa vecka på graviditeten för att bestämma metod... Läkaren nämnde att det var tvillingar.... Jag har aldrig velat ha det -verkar jobbigt. Men nu gjorde det att beslutet blev ännu jobbigare. Helt rådvill just nu... Det borde inte göra skillnad men tydligen. Sambon låter mig bestämma - han stöttar mig vad jag än väljer.

• Svar på tråden Skulle göra abort men fick reda på att jag väntar tvillingar. ..
  • drejkis

Följ ditt hjärta är det enda råd jag kan ge. Man vet innerst inne vad hjärtat vill

• Anonym (Cilla)

Om du hade bestämt dig för att ni inte vill ha och/eller inte klarar av ett till barn så förstår jag faktiskt inte hur det kan ändras när det är två barn.

Konstigt.

• U never saw me
    Anonym (Cilla) skrev 2013-11-14 20:51:25 följande:
    Om du hade bestämt dig för att ni inte vill ha och/eller inte klarar av ett till barn så förstår jag faktiskt inte hur det kan ändras när det är två barn.

Konstigt.
  • Akua

Det känns väl helt plötsligt som en människa, ja två faktiskt, nu när du fick veta mer om graviditeten!
    Som sagt, det är bara att följa ditt hjärta. Lättare sagt än gjort när man inte vet, men kanske om du i lugn och ro låter dig fundera så kanske svaret kommer. 

• Queenie70

Jag förstår inte. Du ville göra abort för att du nu inte ville ha ett till barn. Du fick veta att det är tvillingar. Borde väl innebära att skälen till abort just fördubblades?

• Burberry

Valet om abort eller inte måste du själv fatta.

Men som mamma till 4,5 åriga tvillingar så vill jag poängtera att det inte alls behöver vara jobbigt. Tvillingar har en trygghet i varandra, och det kan faktiskt göra dem lättare skötta än en bebis. Tvillingar behöver liksom inte roas lika mycket som ett barn.

Visst, man matar o byter blöjor dubbelt. Men sist och slutligen tar det inte så lång tid. Vi fick sova hela natten från ett par månaders ålder, ännu har vi aldrigt behövt hålla på och natta dem, de somnar genast tryggt i samma rum. De leker tillsammans (trots olika kön), säger aldrig att de hsr tråkigt eller vill man ska hitta på något åt dem att göra. Jämfört med andra småbarnsmammor har jag alltid kännt mig piggare o fräschare, har haft mera tid för mig själv när barnen klarat av att underhålla varandra. Så att få tvillingar behöver inte alls vara jobbigt trots att många tror det. Jag skulle faktiskt gärna få flera tvillingpar! Lite jobbigare gravidet oftast, men inte värre än att jag ännu samma dag jag åkte till bb klättrade i höladan efter hö åt min häst.

• Nyfiken gul
    Crimeli skrev 2013-11-14 21:07:45 följande:
    Har aldrig hört om att man går på ett ultraljud för att bestämma metod? Har du noll koll på din mens, eller är det nåt annat som spelar in?

För övrigt så håller jag med Queenie.
    jodå man fastställer graviditetens längd med ultraljud och därefter får man föreslaget en metod utifrån antalet graviditetsveckor. 

Så var det för mig när jag gjorde abort.   Jag kan dock tänka mig att tillvägagångssättet i dessa rutiner kan skilja sig mellan landstingen.

Skillnaden mellan kirurgisk och medicinsk abort kan faktiskt skilja på bara några dagar.  
    Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Nyfiken gul
    Anonym (a) skrev 2013-11-14 21:41:57 följande:
    När jag gjorde abort så räknades det från sista mensens första dag.
    Har man koll så är det inga konstigheter.
    ja men då ska man vara tvärsäker på sin sak. 

Har man blivit gravid med preventivmedel är det inte lika enkelt  eller om man har oregelbunden mens.

Jag vet också att en del landsting erbjuder ett ultraljud som rutin bara för att vara säker på att ens uträkning stämmer. En del kan ju ha gått längre i sin graviditet också än man tror.

det är inte så enkelt som att knalla in till gyn o säga tjena jag är gravid, kan jag få två piller för abort.... det funkar ju inte riktigt så. 
  • Nyfiken gul

man brukar dessutom också göra utlrajud för att säkerställa att graviditeten sitter i livmodern så det inte är i äggledarna som ett utomkveds. 

jag anser det konstigt att man vågar utföra en abort utan att ha gjort ett ultraljud först.   

• Anonym (Emma)

Men seriöst?  är det så konstigt att man ändrar åsikt om abort?

Abort  må vara en tanke som finns med i ens liv att när antalet barn räcker så är abort nästa steg.  Men tadaa man kan faktiskt tänka om och ändra åsikt den dagen graviditeten är et faktum och allra helst om man sett det lilla livet genom ultraljud.

Tvillingar kan ju absolut vara en orsak till att man tänker om och tänker till.

Kanske Ts ändå väljer abort men är det så konstigt att hon faktiskt tvekar om vad det är hon tar bort och faktiskt vill känna efter och tänka efter?  Hon är en männniska med tankar och känslor, klart man inte går oberörd ut från ett abort-ultraljud som visar tvillingar.

Tanken om att neka tvillingar att födas kanske faktiskt fick henne att tänka till.  

Bara för att nån gjorde abort utan mer än en axelryckning betyder inte det att det är lika lätt för andra.   

• Anonym (eh..)
    Anonym (a) skrev 2013-11-14 21:41:57 följande:
    När jag gjorde abort så räknades det från sista mensens första dag. Har man koll så är det inga konstigheter.

Men hur trög kan man bli? Hört talas om oregelbunden mens? Min kunde förut komma var trede månad varvat med var sjätte vecka hipp som happ. Så var det i flera år. När jag väl blev gravid hade jag ppiller och inga blödningar alls på 10 månader. Vart fan menar du att jag skulle ha koll då tex? "Inga konstigheter".. Näe inte i din lilla kompakt stängda låda kanske..
  • liteavvarje

Nu har jag iofs aldrig fått "bara" ett barn, men jag har tvillingar på 5 veckor och alla berättade för mig hur otroligt jobbigt det skulle bli för oss. Men så jobbigt är det faktiskt inte med tvillingar. Och du som redan har två barn vet ju hur barn fungerar och hur spädbarnstiden är. 

Jag har gjort abort 3 gånger när jag var ung, och jag har fått tvillingar. Och min erfarenhet är att abort är mycket jobbigare än att få tvillingar. 

Men det är ditt val och du ska göra det som känns rätt för dig! 

• Anonym (manda)

Jag har inga barn och har därför varken erfarenhet av ett barn eller tvillingar. Men det jag vet är att en abort som man inte är helt säker på är det rätta, kan sätta djupa spår. Jag gjorde en abort för snart ett år sedan och börjar precis se ljuset efter en depression som följde då det var ett förhastat beslut av mig med påtryckningar från andra.

Såklart är abort det rätta för väldigt många! Det viktiga är bara att man verkligen tänker igenom beslutet så att det inte går för fort eller att utomstående får har för mycket att säga till om. Önskar dig lycka till!! 

Svar på tråden Skulle göra abort men fick reda på att jag väntar tvillingar. ..