• Wikky

Rosacea.

Har haft rosacea i ca 15 år nu, men det gick bort för ca 8 år sedan då jag började med IPL laser behandlingar. Det har hållt sig hyggligt i schack i många år, men har nu börjat blossa upp igen. Först en massa "finnar", cystor på hakan och överläppen ( ser helt sjuk ut) och de varar upp till en månad och lämnar fula röda märken. Ansiktet hettar också och svider, känns som om den är rå, som jag rivit med med ett rivjärn. Trots att jag äter antibiotika. Än så länge känns ögonen ok, men hårbotten har även den börjat "brinna", är röd, finnig och en massa hårlossning.

Jag läste runt lite på olika rosacea forum och läste en massa gott om en kräm som många säger har hjälpt dom något otroligt. Så jag beställde kräm på nätet, även en hårbottenbehandling mot rosacea i skalpen. Det är från ett engelskt företag, Mama Nature och kallas Proskin Rosacea. Fick produkterna igår, vågade inte smörja in allt direkt utan testade lite på endast hakan i 24 timmar för att se om jag eventuellt var allergisk. Men det gick bra, så nu har jag smörjt hela ansiktet, även bröstet och så hårbotten. Vi får se.

Det går ut på teorin att det är Demodex kvalster, som lever i våra hårsäckar, som orsakar rosacea och denna kräm dödar kvalstret. Det står att man kan först bli värre; rödare och finnigare efter ca 4 dagar, då kvalstrena dör ut i porerna, men det går över efter en vecka. Kvalstrena frigör en viss toxin dom har i sig, en bakterie som lever i deras magar, när de dör och när alla dör samtidigt så kan man alltså uppleva en förvärrad hud, tillfälligt. Är lite skraj för just det, men om det funkar så är det värt det.

Finns det någon som testat/ känner till dessa produkter och om, hur var dina resultat? Dom har 30 dagars garanti, så jag kände det var värt att ta chansen. Jag är så less på detta och är villig att göra vad som helst och just nu har jag inte råd med ytterligare en radda laserbehandlingar. Sist tog det mig 5 behandlingar på lika många månader och det blir ju lite dyrt. Gör IPL igen, nästa år när jag fått ihop pengar, men vill ju även göra nåt just nu, så detta verkade vara ett bra alternativ. Särskilt när så pass många påstår dom blivit hjälpta av detta.

Håll tummarna! Jag återkommer med rapport.

• Svar på tråden Rosacea.
  • Anna74a

Själv tänkte jag testa honungsmask och ändra kosten för att se om det blir bättre.

• Wikky
    Anna74a skrev 2013-11-15 10:07:57 följande:
    Själv tänkte jag testa honungsmask och ändra kosten för att se om det blir bättre.

Spännande, skriv gärna och berätta om det hjälpte! Själv har jag nog redan testat allt under himmel och sol under åren och det enda hittills som hjälpte var just IPL. Men det är så förbenat dyrt.
  • Wikky

Nu har jag smörjt in mig 3 nätter på raken. Än så länge har jag inte blossat upp, som dom påstod kunde hända när kvalstrena dör ut i porerna och sprider ut de bakterier som lever i deras magar. Däremot har de stora, röda ( evighetslånga) blaffor jag har på hakan verkligen börjat torka ut och försvinna, de gör inte ens ont längre. Vilket jag ser som ett stort framsteg. Jag är lite röd dock, men det kan jag sminka över. Och det verkligen känns som om hela ansiktet blossar, som om det brinner. Hårbotten har inte heller "fått fnatt" ännu, kliar varken mer eller mindre än innan. Så, jag fortsätter smörja, ska göra det varje kväll i 6 veckor, eftersom Demodex ägg inte dör av krämerna, utan de måste kläckas och dödas då, så det är en viss livscykel att följa. Efter det ( OM detta verkar funka och min hud och skalp blir bättre) så tänkte jag smörja 1 eller 2 gånger i veckan bara, för att förhindra att smittas igen.

• Anna74a

Här har jag fått testa produkter ifrån paulas choice mot rosacea

Rengöring, lugnande hudprodukter.

Har bara testat en gång än.

Efter rengöringen blev jag illröd men när det lagt sig kändes huden mjuk och inte lika inflammerad.

Ska testa mera.

Svar på tråden Rosacea.