• KajsaLisa

Rörelselarm?

Hej. Min son, 12 år har svårt att somna. och ofta går han upp på nätterna. Då sover jag dock själv annars hade jag sett till att han la sig igen. Någon som haft rörelselarm eller liknande. Eller har några tips och ideer hur man ska komma tillrätta med detta.

• Svar på tråden Rörelselarm?
  • nirakanna2

Inom äldreomsorgen kan man få larm både i form av matta som larmar när man kliver på den och i form av rörelsedetektor som t.ex. kan riktas mot dörren (om det är ok att sätta sig upp för att dricka, men det ska larma om man lämnar rummet. Har ni stora problem borde ni kunna få hjälp via barnhabiliteringens eller kommunens arbetsterapeut.

• KajsaLisa
    nirakanna2 skrev 2013-11-15 12:09:00 följande:

Inom äldreomsorgen kan man få larm både i form av matta som larmar när man kliver på den och i form av rörelsedetektor som t.ex. kan riktas mot dörren (om det är ok att sätta sig upp för att dricka, men det ska larma om man lämnar rummet. Har ni stora problem borde ni kunna få hjälp via barnhabiliteringens eller kommunens arbetsterapeut.

Ja, fast det är ju kopplat till ett system. Undrar om det finns någon enklare variant. Jag var nyligen på Hab hon hade inget att erbjuda. Finns ju rörelselarm för inbrott att köpa. De verkar dock inte gå att sänka volymen på. Jag bor i lägenhet. Tror inte grannarna skulle uppskatta det. Att dom pep som på ett äldreboende vore bra. Lagom ljud.
  • nirakanna2

Om han lämnar sitt rum funkar det kanske med något så enkelt som en bjällra på dörren?

• nirakanna2

Anhörigstödet i kommunen kanske har tips? De hjälper ju anhöriga som vårdar sina respektive eller gamla föräldrar och en hel del av dem som vårdas är säkert uppe och snurrar om nätterna....

• Mellanmjölkens land

Min mamma hade nån typ av rörelsedetektor (typ ir) som tjöt om mormor passerade en viss gräns. Hon var anhörigvårdare men jag vet inte om hon skaffat larmet själv eller fått det från kommunen.

Svar på tråden Rörelselarm?