• Anonym (Byta bostad)

Sälja bostadsrätt för att bo i hyresrätt- tankar?

Hoppas att ni kanske kan hjälpa mig/oss att få fler infallsvinklar i vårt bostadstänkande. 

Vi har idag en bostadsrätt som är väldigt dyr i avgift och drift. En månad kostar det oss minst 12 000 kr totalt- inkl. ränta på bolån. Det går med nöd och näppe runt varje månad inkl. sparande.

Eftersom avgiften är såpass dyr hade man kanske kunnat bo i en hyresrätt för samma eller mindre kostnad som avgiften och sparat resterande pengar till ett framtida husköp- smart eller dumt?

Lånen är bundna 1 år till och säljer vi och löser i förtid blir det att betala ränteskillnad. 

Vi har idag inte möjlighet att öka belåningen för att köpa en dyrare bostad, men totalt en lägre månadskostnad pga  diverse lån och föräldraledighet.

Ska vi behålla nuvarande bostad som är dyr och det tar längre tid att spara och betala av lån, eller ska man "byta" ner sig till en hyresrätt som dessutom kanske är svårare att få tag i för att få mer över och betala av lån snabbare och kunna spara snabbare?

Hur löser man allting smidigast?

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Sälja bostadsrätt för att bo i hyresrätt- tankar?
  • Anonym (smart)

låter klokt att bo i hyresrätt ett tag för att kunna spara ihop en handpenning :)
    är ni bara två vuxna eller?  tänker att en liten två eller tom en etta kan fungera då :)
    desto lägre hyra desto mer kan ni spara :)

hur mkt sparar ni i nuläget? 

• Anonym (Byta bostad)
    Anonym (smart) skrev 2013-11-15 10:01:41 följande:
    låter klokt att bo i hyresrätt ett tag för att kunna spara ihop en handpenning :)
    är ni bara två vuxna eller?  tänker att en liten två eller tom en etta kan fungera då :)
    desto lägre hyra desto mer kan ni spara :)

hur mkt sparar ni i nuläget? 
    Tack för ditt svar, vi är två vuxna 1 barn och ett till påväg efter årsskiftet. Det är det som ställer till det lite också. Jag vill inte ha massa skitlån på mig heller som suger massa pengar. 

Problemet är också att man ska kunna sälja bostaden, men också få en hyresrätt- knepigt det där.... 
  • Kerubmamman

Hur tror du att värdet på lägenheten har förändrats sedan ni köpte den? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Byta bostad)
    Kerubmamman skrev 2013-11-15 10:11:25 följande:
    Hur tror du att värdet på lägenheten har förändrats sedan ni köpte den? 
    Eftersom vi gjort vid den en del kanske vi skulle kunna göra en vinst på ca 70-80 K efter att mäklare och skatt är betald. Kanske tom lite lite mer. De pengarna går då naturligtvis till att betala av en del av ett blancolån...

Frågan är då kanske om folk är mer köpbenägna under våren än nu under vintern?  
  • Kerubmamman
    Anonym (Byta bostad) skrev 2013-11-15 10:16:36 följande:
    Eftersom vi gjort vid den en del kanske vi skulle kunna göra en vinst på ca 70-80 K efter att mäklare och skatt är betald. Kanske tom lite lite mer. De pengarna går då naturligtvis till att betala av en del av ett blancolån...

Frågan är då kanske om folk är mer köpbenägna under våren än nu under vintern?  
    Köpbenägenheten varierar en del. Beror nog också på vilka som kan tänkas vilja ha lägenheten, yngre par/barnfamiljer eller äldre? Eller bådeock? 

Hur ser möjligheterna ut för er att hitta en hyresrätt?  
  • SupersurasunkSara

Ställ er i kö genast om ni inte redan gjort det. Kolla hemnet, booli mm för att se vad som sålts i era trakter den senaste tiden och till vilket pris, om det blivit budgivning mellan flera eller om det bara är en som budat och kunnat få ett lägre pris. Om det går, så kolla också hur länge de legat ute.

Jag är husknarkare kan man säga, älskar att kika runt på hemnet mm och min erfarenhet säger mig att folk är mer benägna att flytta under våren. Absolut inte strax innan jul, då budar nog mest de som hoppas på att få igenom ett lägre pris än vad ägaren önskar. Iaf så ligger bostäderna generellt sett kvar längre under senhösten än annars. De populära går iofs ganska snabbt åt, just nu verkar det, iaf här, vara så att de lite dyrare bostäderna med inte så mycket renoveringar att göra gå åt fortare. Dock inte de riktigt dyra, de blir kvar. Folk verkar vilja köpa 'mellandyra' hus och renovera lite grann själva.  

• Anonym (BR)

Jag har köpt BR i Stockholm eftersom jag inte kan få en hyresrätt där jag vill bo förrän om ca 15år. Så jag ser bostadsrätten som ett nödvändigt ont innan jag kommit in i hyresrättboende. Den dagen jag får en Hr säljer jag min lägenhet och köper ett fritidshus på landet för pengarna jag förhoppningsvis får ut vid försäljningen.

• Anonym (Byta bostad)
    Kerubmamman skrev 2013-11-15 10:23:11 följande:
    Köpbenägenheten varierar en del. Beror nog också på vilka som kan tänkas vilja ha lägenheten, yngre par/barnfamiljer eller äldre? Eller bådeock? 

Hur ser möjligheterna ut för er att hitta en hyresrätt?  
    De som bor i området är uteslutande barnfamiljer, förutom äldre par som bott i 20-25 år. De som sålts i området har sålts till bra pris på vår/sommar halvåret. Det som jag nojjar mig över är att det inte är en bra förening- hög avgift som förmodligen kommer att höjas igen efter årsskiftet, tyvärr. 

Hyresrätt är väl förhållandevis lätt i vår kommun om vi jämför med övriga städer runt omkring. Jag tror att kötiden ligger runt 1,5 år för de kommunala, sedan finns det ju privata hyresvärdar som man kan kontakta. Vet en som kontaktade en hyresvärd och fick tillträde 3 månader senare. Det går nog om man vill. 
  • Anonym (Byta bostad)
    SupersurasunkSara skrev 2013-11-15 10:30:05 följande:

Ställ er i kö genast om ni inte redan gjort det. Kolla hemnet, booli mm för att se vad som sålts i era trakter den senaste tiden och till vilket pris, om det blivit budgivning mellan flera eller om det bara är en som budat och kunnat få ett lägre pris. Om det går, så kolla också hur länge de legat ute.

Jag är husknarkare kan man säga, älskar att kika runt på hemnet mm och min erfarenhet säger mig att folk är mer benägna att flytta under våren. Absolut inte strax innan jul, då budar nog mest de som hoppas på att få igenom ett lägre pris än vad ägaren önskar. Iaf så ligger bostäderna generellt sett kvar längre under senhösten än annars. De populära går iofs ganska snabbt åt, just nu verkar det, iaf här, vara så att de lite dyrare bostäderna med inte så mycket renoveringar att göra gå åt fortare. Dock inte de riktigt dyra, de blir kvar. Folk verkar vilja köpa 'mellandyra' hus och renovera lite grann själva.  

Står i kö till de kommunala redan. Ska genast kolla upp tipset kring budgivning och pris, tack! =) 
  • Kerubmamman
    Anonym (Byta bostad) skrev 2013-11-15 10:46:18 följande:
    De som bor i området är uteslutande barnfamiljer, förutom äldre par som bott i 20-25 år. De som sålts i området har sålts till bra pris på vår/sommar halvåret. Det som jag nojjar mig över är att det inte är en bra förening- hög avgift som förmodligen kommer att höjas igen efter årsskiftet, tyvärr. 

Hyresrätt är väl förhållandevis lätt i vår kommun om vi jämför med övriga städer runt omkring. Jag tror att kötiden ligger runt 1,5 år för de kommunala, sedan finns det ju privata hyresvärdar som man kan kontakta. Vet en som kontaktade en hyresvärd och fick tillträde 3 månader senare. Det går nog om man vill. 
    Hur snabbt går försäljningarna i området? 
    Det finns två alternativ:
    1 sälja först, hitta hyresrätt sen.
    2 Eller hitta hyresrätt och sälja sen.  
    Väljer ni alternativ två finns det flera mäklarkedjor som har någon slags försäkring mot dubbla boendekostnader om bostaden inte säljs inom en viss tid.  
  • Politisk härdsmälta

Om det är gränsfall nu finns tyvärr en del faktorer att ta hänsyn till som riskerar att öka er utgift framöver.

Ränta bunden ett år (ert lån)
    Beroende på vid vilken nivå ni bundet räntan riskerar den att ligga högre om ett år när ni ska teckna om lånen, dels beroende på riksbankens ränteprognos, dels beroende på åtgärder från FI som ökar kraven på bankerna och som adderar till räntan.
    http://www.di.se/artiklar/2013/11/14/han-vill-skruva-at-bolanekranen/
    http://www.riksbank.se/sv/Penningpolitik/Prognoser-och-rantebeslut/Aktuell-prognos-for-reporanta-inflation-och-BNP/

Ränta föreningens lån
    I årsredovisningen framgår hur stor er del av föreningens lån är och hur detta lån är upplagt, vanligtvis blandat rörligt och bundet med olika bindningstider. Titta över räntenivåer och längd på avtal och bestäm hur en ökad ränta kommer slå igenom på månadsavgiften.

Nya redovisningsregler från årsskiftet
    Stor osäkerhet kring hur nya redovisningsregler från årsskiftet kommer att påverka BR-föreningars avskrivningar för både byggnad och underhållsinvesteringar. Beroende på din förenings nuvarande avskrivningstakt riskerar detta att påverka månadsavgiften.
    http://www.hsb.se/omhsb/nyhetsarkiv/1.303647#top

Osäkerhet kring fortsatt prisutveckling på bosadsmarknaden
    Fortsatt god prisutveckling i stora delar av landet, men i sättningar på bostadsmarknaden så är riskerna stora vid hög belåningsgrad. Att tvingas sälja för att man inte har råd att bo kvar till ett pris där man inte kan lösa lånen blir dyrt.

Finns det möjlighet att sälja och köpa billigare mindre BR med lägre månadskostnad (lån+amortering+avgift) så kan det vara ett bra alternativ?

• Anonym (smart)
    Anonym (Byta bostad) skrev 2013-11-15 10:07:05 följande:
    Tack för ditt svar, vi är två vuxna 1 barn och ett till påväg efter årsskiftet. Det är det som ställer till det lite också. Jag vill inte ha massa skitlån på mig heller som suger massa pengar. 

Problemet är
    också att man ska kunna sälja bostaden, men också få en hyresrätt- knepigt det där.... 

en mindre tre skulle väl passa er då för 2-3 år medan ni sparar :) leta hyresrätt först å sälj sen :) 
  • Anonym (Byta bostad)

Ja, det smartaste vore nog att:

1. att pratat med de privata hyresvärdarna och se hur det ser ut framåt och om det går att lösa med hyresrätt när detta kommer att bli aktuellt. 
    2. Fixa i ordning små ytliga saker i bostaden som gör att helhetsintrycket blir finare och därmed också hoppas på en bra värdering och att det lockar folk. Såväl ute på lilla täppan som inne.
    3. Sätta inflyttningsdatum ganska långt fram så att vi har tid att hitta ett annat boende.

Genom detta lösa bolån och en bra bit på blancolånet, sedan har möjlighet att lägga undan ca 6000 kr mer i månaden. Ja, så får det nog bli.

Två mindre barn behöver ju inte så mycket utrymme, och en trea borde fungera eftersom de inte kräver eget rum sålänge de är så små.

• Anonym (br 2)

Hur ser prisutvecklingen ut på bostadsrätter där ni bor? Där jag bor stiger priserna hela tiden på både br och villor. Så om man "hoppar av" och bor i hyresrätt i flera år så är det jättesvårt att komma ikapp sen. Ni kan inte få så bra ränta på pengarna som prisökningen på bostäder. En br stiger i ungefär samma takt som hus. Jag skulle försöka hitta en billigare br och flytta dit. Hyresrätt är att slänga pengarna i sjön, br stiger ofta i pris. Om de sjunker, så sjunker det hus/ en annan br ni vill ha också. Det gäller att hålla kvar foten på bostadsmarknaden, då spelar det inte så stor roll om priserna stiger eller sjunker.

Det verkar bakvänt att byta till hyresrätt om ni vill ha hus.

• Anonym (Byta bostad)
    Anonym (br 2) skrev 2013-11-16 10:45:14 följande:
    Hur ser prisutvecklingen ut på bostadsrätter där ni bor? Där jag bor stiger priserna hela tiden på både br och villor. Så om man "hoppar av" och bor i hyresrätt i flera år så är det jättesvårt att komma ikapp sen. Ni kan inte få så bra ränta på pengarna som prisökningen på bostäder. En br stiger i ungefär samma takt som hus. Jag skulle försöka hitta en billigare br och flytta dit. Hyresrätt är att slänga pengarna i sjön, br stiger ofta i pris. Om de sjunker, så sjunker det hus/ en annan br ni vill ha också. Det gäller att hålla kvar foten på bostadsmarknaden, då spelar det inte så stor roll om priserna stiger eller sjunker.
    Det verkar bakvänt att byta till hyresrätt om ni vill ha hus.
    Jag förstår din tanke, och har funderat i samma bana. Eftersom avgiften är såpass hög kommer inte priset på br stiga så pass mycket som man kanske önskar. Vi kan få en hyresrätt som är billigare i hyra än vad vår br är i avgift, där vinner vi lite. Jag hade också i tanke att byta till billigare br, men eftersom vi inte kan få nytt lån idag pga föräldrarledighet, avsaknad av kontantinsats och ett blancolån är detta dessvärre inte möjligt. 

Hus vill vi ha, men det ligger nog ganska långt fram eftersom vi måste spara, och smartast i dagsläget verkar nog vara att byta till hyresrätt.... Eller?  
Svar på tråden Sälja bostadsrätt för att bo i hyresrätt- tankar?