• Angelhead

Hur ska man orka överleva ?

Detta blir min andra tråd om detta. Jag förstår att ni inte orkar läsa, men det känns skönt att kunna skriva av sig, även om ingen orkar svara.

Aldrig har jag kunnat förstå de som har övervägt självmord då någon de älskat av hela sitt hjärta, gjort slut. Men efter att själv gå igenom den enorma sorg det innebär att förlora någon, kan jag ärligt säga att jag fått en helt annan förståelse för dem som tänker i de banorna.

För det är faktiskt som om livet tar slut. Allting man trott på, allt man hoppats på, allt man levt för tar plötsligt bara slut. Allt raseras. Världen rasar samman totalt ! Ljuset i livet är borta och man ser inte längre att det finns något att leva för längre. För om allt man trott och hoppats på visar sig inte alls stämma, att man byggt upp falska förhoppningar, vad finns det då att leva för längre ? Det sägs att hoppet är det sista som överger människan; innebär det inte då att livet är slut när hoppet inte finns längre ?

Den 3 februari år 2006 dog jag. Jag sprängdes sönder inifrån, och resterna som fanns kvar låg kvar och ruttnade. Förutom ruttnande rester av mitt forna jag, var tomhet och minnen det enda som fanns kvar. Jag skrek inombords; skrek av kärlek, av krossade drömmar, söndersmulat hopp, och av fruktansvärd sorg över att ha förlorat en person som varit mitt ljus den senaste tiden. Mådde jag dåligt fick du mig alltid att må bra, om så bara för en liten stund, vilket är guld värt. Du fick mig att le genom tårarna. Du var ett ljus som höll mig vid liv, som alltid fanns där i mörkret. Plötsligt bara blåstes det ut...

Resterna av min död ligger fortfarande där och ruttnar i mig, tillsammans med underbara minnen som aldrig någonsin kommer att försvinna. Det finns något vackert där i allt det äckliga, ruttna och döda i mig. Minnen som tillhör den bästa och underbaraste tiden i mitt liv.

Det är ofattbart vilken kraft kroppen kan bringa till överlevnad. Mentalt vill jag dö, fysiskt vill jag leva. Den fysiska delen har vunnit. Fortfarande finns ett enormt tomrum i mig, och saknaden är oändlig. Hur ska jag någonsin kunna tro och hoppas igen ?! Jag trodde att du var kär i mig, jag trodde att du älskade mig, om så bara lite... men tänk så jävla fel man kan ha... hur skulle jag kunna ha den turen att någon jag älskar av hela mitt hjärta, att personen som praktiskt taget betyder mest i mitt liv, skulle kunna älska mig tillbaka ?
    Helvete... fy fan vad jag älskar dig...

Jag vill bara stå och SKRIKA och slå, SLÅ, SLÅ och sparka i en vägg, till mina händer är sönderslagna och blodiga, och till jag faller ihop av utmattning, och gråta mig till sömns, svettig, blodig, sönderslagen, tom... Jag har gråtit så mycket att det är ett under att jag inte gråter blod. Jag är så sårig inombords att jag inte kan förstå att jag är vid liv. Men nu är jag vid liv, och jag ska hålla mig vid liv, även om jag emellanåt mentalt går in i väggen. Ibland vill jag bara ge upp, ibland känner jag att inget av energin jag lägger ner i något jag hoppas eller tror på leder någon vart, leder inte till något positivt alls.

Tycker på sätt och vis om när jag slår/skadar mig på något sätt (även om det inte är jag som orsakar det), för det känns som ett straff. För det är ju mig det alltid är fel på, då ska jag ju straffas för det. Jag vill slå sönder mig själv.

Tankar som; vad händer om jag dör? Skulle du (Anton) sakna mig alls, eller bara skaka på huvudet och tänka "det var ju synd" och sen inte bry dig nämnvärt ? Det värsta är att jag inte tror att du skulle bry dig alls om jag bara försvann... känns som om jag nästan är raderad ur ditt minne... du verkar inte bry dig längre, och jag blir behandlad som vem som helst, precis som om allt vi haft och gått igenom tillsammans aldrig hänt. Du behandlade mig bättre och brydde dig mer om mig innan vi träffades än vad du gör nu... du anar inte hur mycket det sårar mig... Vad har JAG gjort för FEL !? Kan du svara på det... ? För det måste ju vara mig det är fel på...

/ Tjejen som bara får tron, hoppet och förväntningar krossat jämt och ständigt.

• Svar på tråden Hur ska man orka överleva ?
  • Anonym (Tveksam)

Hm... har aldrig skrivit till dig förut, men jag ah läst nästan allt du har skrivit i olika trådar. Tyvärr är det ju svårt att ta dig på allvar med tanke på de saker du skrivit tidigare. Mitt tips till dig är att du söker hjälp och stöd hos ett proffs (psykolog). Jag ahr själv gått igenom det du skriver att du går igenom just nu, och jag visste inte ens hur jag skulle orka ta ett enda andetag till. Jag var levande död. Men det gick över. Det tog ett år, men det gick över.

Du mår ju inte bra. Med tanke på din bakgrund här på FL är det ju uppenbart. Du pratade dessutm om att han (killen) var mannen i ditt liv och att du ville skaffa barn. Du måste lära dig att skynda långsamt. Givetvis ska man tro på kärleken, men du är inte myndig än och du har hela livet på dig. Stressa inte så hemskt. Precis som många skrev till dig då - så kan ett förhållane ta slut snabbt, speciellt ett nytt förhållande när man är väldigt ung, som du.

Risken är ju dessutom stor att du skrämmer bort folk om du hela tiden vill stressa på allt - att vilja skaffa abrn så snart när man träffat någon och är så ung kan nog vara väldigt stressande för en ung kille. Att dessutom vara tillsammans med någon som mår som du gör är tungt - jag har själv förlorat en del pojkvänner p g a att jag var så trasig i själen. De orkar inte, och det kan man inte klandra dem för - ingen är rustad att ta hand om en människospillra - speciellt inte då man är i tonåren.

Jag hoppas att du inte återfaller i ditt gamla beteende med lögner etc. p g a detta - du garanterade i julas att du mådde bra nu och att det inte berodde på killen. Du skrev att du skulle klara dig bra även om detta förhållande tog slut. Stämmer det än?

Och om detta är ytterligare ett av dina sjuka infall där du ljuger för att få uppmärksamhet, bekräftelse etc. så förtjänar du verkligen NOLL medlidande. Ledsen tjejen, men det är VÄLDIGT svårt att ta dig på allvar efter allt du ahr gjort mot folk här.

Kanske förtjänar du omtanke och medlidande denna gång - men hur ska vi veta det? Det trodde ju folk att du gjorde de andra gångerna också.

• Anonym

Har också läst dina div. trådar. Tror att du bara är en flicka som behöver kärlek..
    Men du måste lära dig att älska dig själv först.... Vill bara att du ska veta att du inte är ensam.. Har själv mått så dåligt när mitt ex dumpade mig.

Förresten, du får så himla mycket negativ respons här på FL. Kanske dags att byta nick till något mer anonymt som ingen vet att det är du? Eller skriva anonymt i känsliga trådar. Så du slipper påhopp menar jag...

• MimmiLina

Skrev i din förra tråd också. Ge dig själv lite tid att komma över den här killen, känslor försvinner inte på en dag. Såna här besvikelser utsätts man tyvärr för kontiunerligt genom hela livet, man MÅSTE kunna ta sig igenom dom.

Du har hängt upp hela din lycka på en kille vid 16-års ålder, så ska det inte vara. Att du tydligen vill ha barn med denna kille också tycker jag känns minst sagt ostadigt. Ingen kille vill ha barn vid den åldern, du måste ta det lugnt. Barn i din situation skulle inte lösa några problem, tvärtom. Du måste verkligen försöka få en styrka i dig själv. Annars kommer du att bryta samman otaliga gånger i ditt liv och ta konstiga ogenomtänkta beslut som du får ångra sen.

Killar kommer alltid att fly om du vill "binda" fast dom med barn och livslångt förhållande när du är såhär ung. Det hör inte till vanligheterna liksom. Du gör dig själv en otjänst genom det beteendet.

Du ser den här killen som din "räddare" och om du ska se pojkvänner som det så kommer du alltid att vara i underläge i förhållanden. Hur lätt som helst att utnyttja. Du behöver inte räddas, du behöver ingen kille för att må bra. Du kommer inte att må bra förren du får en trygghet i dig själv, ingen kille i världen kan ge dig det. Det är bara nåt du tror. Sorry, men så är det.

Om du verkligen har problem med detta borde du kanske söka upp någon psykolog/skolkurator och prata.

• Anonym

Tänk posititvt framåt!

Jag blev mobbad och misshandlad när jag var 11-16 år. Under hela högstadiet funderade jag på bästa sätt att ta mitt liv. Jag hade ingen som jag verkligen kunde lita på. När jag blev 19 fick jag tillbaka hoppet. Började plugga på folkhögskola. När jag var 21 träffade jag första killen- vi höll ca en och en halv månad.

När jag var 27 år träfade jag en som stärkte mig mer- det var ännu bättre att jag lämnade honom dessutom. Nu, 31 år- har jag hittat den jag t.o.m vill ha barn med, och nu har jag hitat mig själv mycket. Jag är stark. Jag vill leva och trivas med mig själv och andra!

Jag anser att man är väldigt förvirrad ibland under 15 ända till 25 år ibland.

Har du varit hos psykolog/kurator och allt vad de heter?

• Angelhead

Tack för svaren...

...och MimmiLina, jag såg honom inte bara som min räddare. Visst, han räddade mig från mig själv, han förändrade mig till att bli en bättre människa. Men jag älskade honom också, och älskar, så oerhört mycket. Han var/är min bästa vän.

Anonym: Skönt att det har löst sig för dig ! Och nej, någon psykolog eller kurator vill jag inte gå till. Har provat med det en gång, och det var det mest hemska jag vart med om. Men har en vän jag kan prata med om det skulle vara så.

• Anonym (oj,oj)

Du behöver proffessionell hjälp, inte en kille. Inte han som gjorde slut och ingen annan. Du måste bli någon själv först, veta vem du är och må bra i dig själv. Du kan inte hänga upp hela din existens på en annan människa för då blir det som det nu blev. Du blir otydlig för andra och försvinner som människa när personen försvinner ur ditt liv.

Först hittar du på ett liv som inte finns och sedan hänger du upp ditt liv på en annan männsika. Du behöver hitta dig själv. Se till att söka hjälp och börja inte hålla på och fundera över vilka som skulle sakna dig om du dog, det är bara egositiskt och ingen bra väg att på något vis vinna den personens respekt eller kärlek på.

• MetalIsa

Jag skrev till dig i förra tråden. Ett tips till dig är att begränsa dig till en tråd om varje ämne. Och kanske läsa och reflektera kring det folk skriver? Istället för att starta nya trådar?
    Bara ett tips så att säga.

• Anonym

Det är j-ligt jobbigt att vara i din ålder ibland- men, du kan vara någon helt annanstans om 10 år. Man - eller jag iallafall- tänker helt annorlunda nu än för 15 år sen.

Han killen, har ni kontakt alls idag?

• MimmiLina

Precis, han räddade dig från dig själv. Och det är inget som gagnar dig. Ingen kille i världen kan hela dig.

Varför har du de här stora behoven av ett stabilt förhållande redan nu? Skaffa dig en himla massa kompisar, få kärlek från dom!

• Angelhead

Anonym: Vi har kontakt jo. Han har sagt att han aldrig vill förlora mig som vän. Ska till honom helgen vecka 7 för att få säga allt jag behöver få säga till honom för att orka gå vidare, och för att få säga hejdå till honom och hans familj.

Svar på tråden Hur ska man orka överleva ?