• Anonym (Snart hemlös)

Omöjligt att få lägenhet i Stockholm ...?!

Jag är en vuxen människa (20+) som flyttade hemifrån för flera år sedan. Har bott hos dåvarande sambo, hyrt i andra hand, bott tillsammans med vänner osv men för ca. Ett halv år sedan tog det stopp. Jag kunde inte bo kvar hos vännen jag bodde hos då och hittade ingen annan lägenhet att hyra så jag fick flytta hem till mina föräldrar igen. Jag står i bostadsköer, hör av mig till privata värdar , är medlem på massa sidor osv men ingenting händer... Jag är inte särskilt kräsen men vill ha minst 30kvm och rimlig hyra. Och det måste vara i Stockholm eftersom jag jobbar & har hela mitt liv här. Jag har inte råd att köpa en bostadsrätt nu heller, då jag har en kass lön och knappt några sparade pengar . Byt jobb kanske du tänker nu , men som outbildad (inga studier efter gymnasiet) kan jag inte få något som gör nån större skillnad för min ekonomi. Börja plugga är inte heller ett alternativ för då får jag ännu mindre pengar... Mina föräldrar flyttar i årsskiftet och jag har börjat få panik nu. Jag har faktiskt ingenstans att ta vägen. Hur hittar man en lägenhet ?? Inga påhopp tack, jag har redan ångest för det här..

• Svar på tråden Omöjligt att få lägenhet i Stockholm ...?!
  • Lady Paraplyh

Hur många år har du stått i bostadskö? Jag fick ett första hands kontrakt via Stockholms stads bostadskö då jag var 23 år, då hade jag stått i kö i fem år. Så alla lägenheter kräver inte hur lång kötid som helst.

• straw2008

Sök dig utmed pendeltåg eller bo inneboende ? Upplands Väsby rotebro s-tälje ??

I kinamockaskogen.....
  • Anonym (pelle)

Finns väl inte så många alternativ, flytta ut i förorten eller skaffa en sambo som har lägenhet

• straw2008

Sänk kraven. Bo inneboende eller längre bort som sagt.

I kinamockaskogen.....
  • tjej87

Akelius har bostäder i Upplands Väsby iaf vet jag. Sök dig till orter utanför Sthlm men längs pendeltågens turer.

• Ramborg

Leta längs med tåglinjerna också. Uppåt Tierpstrakten kanske?

straw2008 skrev 2013-11-15 12:25:19 följande:
    Sök dig utmed pendeltåg eller bo inneboende ? Upplands Väsby rotebro s-tälje ??

42.
  • Anonym (kan ev. hjälpa)

Om du har råd med 6000 kr i hyra så kan jag eventuellt hjälpa dig. En vän till mig ska flytta ihop med sin sambo och efterlyser en skötsam person som vill hyra hennes tvåa i Vallentuna. Hon får hyra ut ett år för att provbo ihop med sambon så hon vill gärna göra det innan hon gör sig av med sitt kontrakt.

• Anonym (Förort)

Sök bostad i förorterna där krävs inte liks lång kötid. Om du kan tänka dig mindre yta än 30 kvm så kan du kanske söka ungdomslägenhet. När du har bott i den i 3 år kan du ställa dig i interna bostadskön.

Svar på tråden Omöjligt att få lägenhet i Stockholm ...?!