• Anonym (Fråga)

Har arbetsgivaren rätt att neka?!

Jag har bf om ca 4v och planerar att gå hem ca 3v före. Jag har tidigare skyddat min SGI genom att fylla upp med föräldraledighet (då jag gått ned i tid). Nu är jag sjukskriven 50% och vet inte hur det blir längre fram (sjukskrivningen går ut om ca 1,5v) men troligtvis så fortsätter jag vara sjukskriven fram till bf då status inte är förändrat. Jag har två semesterveckor sparade som jag tänkt ta ut. Hur gör jag med den sista veckan? Har jag rätt att bara gå ned i tid och gå hem? Kan jag sjukskriva mig el måste jag ta ut föräldraledighet? Min chef vill nämligen schemalägga mig och hoppas på att jag ska jobba sista veckan.

• Svar på tråden Har arbetsgivaren rätt att neka?!
  • Försäkringskassan

Hej,

Har du arbetat stadigvarande i 6 månader eller mer så har du som gravid rätt att gå ner i tid eller sluta arbeta helt 6 månader innan beräknad födelse utan att det påverkar din Sjukpenninggrundande inkomst. Har du skyddat din tidigare inkomst genom att fylla upp med föräldrapenning måste du göra det hela vägen fram till förlossningen

I föräldraledighetslagen finns bestämmelser för hur du kan vara tjänstledig med föräldrapenning. Försäkringskassan gör inga tolkningar av föräldraledighetslagen, prata med ditt fackförbund för att få svar på om din arbetsgivare kan neka dig rätten till tjänstledighet med föräldrapenning den sista veckan. 

Hälsningar
    Jane, handläggare

• Anonym (Fråga)

Men så länge jag är sjukskriven minst 25% så täcker det upp ist för att ta ut och täcks upp med föräldrapenning, har jag uppfattat det rätt?

Om jag säger till arbetsgivaren att jag tar ut fl. en vecka men är då sjukskriven 50% under den tiden så behöver jag inte från er sida ta ut fl. för den väntade bebisen för att skydda min SGI el behöver jag ta ut fl. för de 50% av tiden jag förväntas jobba?

• Försäkringskassan

Hej!

Om du blir sjukskriven minst 1/4 fram tills ditt barn föds behöver du inte ta ut någon föräldrapenning under den tiden. SGI:n är skyddad när arbetsförmågan är nedsatt minst 1/4 på grund av sjukdom och så länge Försäkringskassan utreder rätten till sjukpenning.

Hälsningar
    Bo, handläggare 

• Anonym (Fråga)

Så om jag är sjukskriven 1/4 och tar föräldraledig från jobbet så behöver jag inte ansöka om fp för de andra 3/4 (dvs jag kan vara föräldraledig för arbetet men utan att ta ut dagar hos fk?)? Och de övriga veckorna tar jag semester och iom det så är SGIn skyddad fram till bf, stämmer det?

När bebisen är född behöver jag ta ut ett visst antal dagar med fp då eller kan man även då "bara vara hemma" och spara "betalda" dagar?

• Försäkringskassan

Hej!

Det stämmer, eftersom du är 1/4 sjukskriven så kan du vara föräldraledig resterande tid utan att ta ut föräldrapenning, och när du tar semester så jämställs det med arbete och då är också sgin skyddad.

När barnet är fött så är din sgi skyddad fram tills barnet fyller 1 år och behöver du inte ta ut någon föräldrapenning alls.

Hälsningar
    Gerd, handläggare 

Svar på tråden Har arbetsgivaren rätt att neka?!