• Dina08

    Ni som köper ekologiskt, hur mycket lägger ni på mat?

    Själva gör vi av med ca 8000 kr i månaden på mat och hygien, två vuxna och två tonåringar. Jag skulle vilja ha ner det till 6000 kr i månaden, men hur? Vi har matkasse varannan vecka (=800*2) och handlar på Willys numera. Vi äter någon form av kött 2-3 gånger i veckan, kyckling ibland, fisk och vegetariskt en gång vardera, halvfabrikat då och då. Det dyraste är nog helt kött som vi vill ha ibland. Bröd, margarin, ost och mjölk går åt i mängder.

  • Svar på tråden Ni som köper ekologiskt, hur mycket lägger ni på mat?
  • ApanApansson

    En fråga bara, ekologiskt halvfabrikat och margarin?

    Vi är två vuxna och två små barn och lägger ca 6500kr/ mån.

  • Greta22

    Vi är ett par på 32 år och 30 år. Vi köper maten ihop. Vi lägger ungefär 5000 kr på mat. 
    Mat samt hushåll och handtvål. Dvs städprodukter och godis, läsk etc. 

    vi har inga barn. 

  • Dina08

    Ibland ekologiska halvfabrikat, aldrig ekologiskt margarin (för dyrt). Annars det mesta ekologiskt, om det finns.

  • castafiore

    VI är en familj på två vuxna och två barn, och vi lägger också ca 8000, men då räknar vi in allt som går att köpa i mataffär - dvs hygienartiklar och blöjor osv.

    Det mesta är ekologiskt, och jag tror inte vi skulle kunna gå ner i pris - vi är ganska glada i att laga lyxiga maträtter.

    Mitt råd till dig är att skippa halvfabrikaten i den mån du kan.

    Och margarin???? Det förstår jag inte alls. Speciellt inte om man har ett miljötänk.

  • Charlotte N

    Ungefär 10.000/månad. Två vuxna och två barn. Ingen aning om hur det går till. Vi köper allt vi hittar ekologiskt, vilket blir det mesta då vi handlar på en bra affär. Fattar ändå inte hur det kan gå såna summor varje månad.

  • gbgumman

    Vi handlar för 4000-6000kr varje månad.
    Bedömer att vi handlar mellan 25-35%

    De saker som vi ALLTID handlar eko är:
    Mjölk,Bregott,yoghurt, ägg, köttfärs,frysta köttbullar, frysta hamburgare, ketchup vindruvor, bananer, morötter, potatis, mjöl, bryggkaffe, skinka,

    De saker vi oftast ofta handlar eko är:
    Frukt grönsaker kött småburkar typ tapinade

  • Mama81

    Lägger cirka 5000 på mat och hygien, 2vuxna och 1barn på 6år. Handlar alltid ekologiskt då alternativet finns och alltid när det gäller mejeri, kaffe, ägg, bananer, kakao och lök. Använder enbart smör, bregott och olja, inga margarinet. Nu äter vi främst vegetariskt,ibland fisk och köper enstaka gånger kött till sonen. Troe inte våra matkostnader ökat sedan vi gick över till huvuddelen vegetarisk och ekologiskt. Kan tänka mig att vi handlar mer medvetet och använder allt vi handlar, mindre som slängs nu för tiden!

  • Quizziz

    Vi är två vuxna o tre barn, handlar inte så mycket ekologiskt, men vår matkostnad ligger mellan 8-10 000 i månaden, inklusive hygien o blöjor osv.

Svar på tråden Ni som köper ekologiskt, hur mycket lägger ni på mat?