• citra

3 månaders sover aldrig!!

Min 3 månaders flicka vill aldrig sova på dagarna.
    På nätterna somnar hon vid 20 och sover ca 12 timmar med två matpauser då hon endast äter och somnar om.
    Men på dagarna går nästan hela dagen åt att försöka få henne att somna.
    Jag har provat ALLT! vagnen ratar hon helt, enda gången den funkar är när man åker buss, då kan hon somna och sover i ca 20 min.
    Att söva i famnen funkar inte heller, hon skriker tills hon somnar och vaknar så fort man sätter sig ner.
    Bärselen har vart min räddning då hon sover ok i den. MEN bara utomhus.
    har provat att skita i att söva henne och låta henne vara vaken så länge hon vill. Det resulterade i en bebis som gnäller och ser ut som hon knarkat. Jag har även provat att försöka få in rutiner så att hon sövs samma tid varje dag. Funkar inte heller när hon inte är trött, blir bara en kamp mellan oss som hon såklart vinner,

Jag vet ärligt inte vad jag ska göra, sliter mitt hår och känner att jag längtar tills hon blir äldre.
    Även om jag vill, så KAN jag inte åka buss eller vara ute och gå hela dagarna. Speciellt inte på kvällarna då hon tycker det är läskigt att vara ute när det är mörkt.

• Svar på tråden 3 månaders sover aldrig!!
  • Momalicious

Ja, det är tufft. Jag hade en bebis som var liknande. Eller ja, ibland var han lätt att söva men man fick 99 gånger av 100 ha honom i famnen för att han skulle sova vidare. Hade en gungstolsaktig fåtölj från Ikea som jag satt i och gungade när han skulle sova. Har inga tips egentligen. Det ger sig när det ger sig.

• frökenelisabeth

Minns att min lille aldrig ville sova i vagnen i den åldern heller, han sov i princip alltid i sele/sjal eller vid bröstet. Det blev lättare runt 4 månader då man kunde börja "palla upp" honom i vagnen så han kunde sitta upp och se sig omkring.

• frökenelisabeth

Appen "white noise" på telefonen räddade mig många gånger minns jag, den har ett hårtorksljud som verkade mycket lugnande på min bebis.

• Twinisar

Kanske skulle testa införskaffa en sån här "babysitter" som gungar och har olika ljud ? Svider kanske lite i plånboken men Jag tror dom är guld värda.. :)

• Papricorn

Kanske inte vad du vill höra men vissa barn är tyvärr så. Har en son som är 9 månader nu och han sover fortfarande dagtid.

• MalinEddie

Vad fint att hon sover så bra nattetid för att vara lite positivGlad Jag förstår att det är jobbigt, övertrötta barn och barn som inte tar sig den sömn de behöver bara man följer dem existerar i allra högsta grad. Har det varit så här länge? Vid 3-4 månader har många barn svårt att sova dagtid då de blir medvetna om omvärlden. Det som hjälpte oss (hur jäkla tråkigt det än kan låta) var att amma eller flaskmata i ett rum med dämpat ljus utan stoj och övriga intryck. Ganska snabbt kunde vi återgå till det som tidigare var normalt. Jag tror att en bov ofta är överstimulering, hur ser era dagar ut?

Avskyr CIO-metoder.
  • citra
    MalinEddie skrev 2013-11-15 18:36:56 följande:
    Vad fint att hon sover så bra nattetid för att vara lite positivGlad Jag förstår att det är jobbigt, övertrötta barn och barn som inte tar sig den sömn de behöver bara man följer dem existerar i allra högsta grad. Har det varit så här länge? Vid 3-4 månader har många barn svårt att sova dagtid då de blir medvetna om omvärlden. Det som hjälpte oss (hur jäkla tråkigt det än kan låta) var att amma eller flaskmata i ett rum med dämpat ljus utan stoj och övriga intryck. Ganska snabbt kunde vi återgå till det som tidigare var normalt. Jag tror att en bov ofta är överstimulering, hur ser era dagar ut?
    Hon har alltid haft svårt att komma till ro. Men nu är det extremt, precis som om hon har upptäckt att hon kan styra själv över när hon ska somna.

Våra dagar ser ut som så att vi går upp vid 7 eller 8 och sen leker vi en timme. Sen får hon mat och då brukar hon vilja somna, sen sover hon i 20 min och så håller vi på. Vaken 2 timmar och sover 20 min (MAX), och hon är aldrig nöjd.
    Det som funkar bäst är dem dagar vi är på sats och tränar (sånt där man får ha bebisarna med), sen går vi hem (tar ca 1.5 timme) med henne i bärselen, dem dagarna är hon nöjd hemma också. Eller när vi är ute på stan/ikea och hon sitter i bärselen, då kan hon sova hur länge som helst.
    Men min plånbok håller inte för att shoppa varje dag Flört
  • citra
    Twinisar skrev 2013-11-15 18:09:52 följande:
    Kanske skulle testa införskaffa en sån här "babysitter" som gungar och har olika ljud ? Svider kanske lite i plånboken men Jag tror dom är guld värda.. :)
    tyvärr funkar dem inte heller.
    Bäst är när bästis Tvillingarna är på besök, då kan man sova och leka nästan samtidigt
  • Twinisar

Haha och eftersom twinsen så frikostigt ger bort sina flaskor kan du vänta dig besök väldigt snart igen ;)

• Tygtiiger

Så länge som hon sover så fantastiskt bra på natten skulle jag inte bry mig så mycket, faktiskt. (Sagt av en som har två barn som båda vaknat många gånger per natt ända tills de blivit två år.)

Men om hon nu sover bra i bärselen utomhus, så får du helt enkelt ta på dig bärselen och gå ut och gå en promenad 1 - 2 timmar när du vill att hon ska sova. Du får motion och hon sover.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • citra
    Twinisar skrev 2013-11-17 08:45:15 följande:
    Haha och eftersom twinsen så frikostigt ger bort sina flaskor kan du vänta dig besök väldigt snart igen ;)
    Ja!!
    det vore bra om du kom på onsdag. Drar ju upp till Norrbotten på torsdag.
    Lovar att baka frozen cheesecake
  • citra
    Tygtiiger skrev 2013-11-17 09:10:41 följande:
    Så länge som hon sover så fantastiskt bra på natten skulle jag inte bry mig så mycket, faktiskt. (Sagt av en som har två barn som båda vaknat många gånger per natt ända tills de blivit två år.)

Men om hon nu sover bra i bärselen utomhus, så får du helt enkelt ta på dig bärselen och gå ut och gå en promenad 1 - 2 timmar när du vill att hon ska sova. Du får motion och hon sover.  
    Nej jg har kommit på det oxå. Så länge jag får härliga nätter så ska jag egentligen inte klaga.

• Little Miss C

Vad skönt att hon sover så bra på nätterna, då behöver du inte vara för orolig även om det är påfrestande.
    Min lilla sov varken dagar eller nätter.
    Hon började somna på dagarna när jag kortade ner hennes vaken tid. Innan lät jag henne vara vaken i två timmar innan jag försökte få henne att sova, det var tydligen för länge och hon blev övertrött. När jag minskade det till 1,5tim och höll det slaviskt så somnade hon, även om det var på mig. Sen ett par månader senare så gick det att lägga ner henne i sängen och jag behövde inte hålla tiden slaviskt.
    Glöm inte att det som inte fungerar nu, t.ex. vagnen, kanske fungerar om ngr veckor.

• Sophie13

Min började somna i vagnen vid 4,5 månader.. Så det finns hopp! Dessförinnan var det hopplöst. Dock så krävs det att vagnen hoppar lite i 10-15 min innan hon somnar in och jag kan börja gå som vanligt så att säga. Lycka till!

• Bollen2

Känner igen det där.. Nu har mitt barn blivit ett halvår o har fått honom att numera sova ute i vagn.. Sover ett par ggr.. Ibland bara 20min/gång. Så ibland känns det lite onödigt o klä på han o ut o dra vagn.. När man bara hinner in o vända ibland sen vaknar han igen.. Men de behöver ju sova lite på dagen.. Lycka till.. Du får nog in rutiner snart o egen erfarenhet att de sover bättre på dagen när de blir lite äldre..

Svar på tråden 3 månaders sover aldrig!!