• S Michaela

Utveckling 3 månaders bebis.

Hejsan!
    Min lilla kille här på 3 å en halv månad vill inte hålla upp huvudet alls när han ligger på mage, då ligger han bara å gnyr å sparkar med benen. Har jag honom mot axeln kan han hålla det lite, lite, men väldigt vingligt.
    Tycker det verkar vara lite sent va?

Han började le stort vid ca 5 veckors ålder, å sedan några veckor tillbaka pratar han massa, gurglar, skrattar å lite joller.

Han har nästan alltid händerna hårt knutna, men har senaste veckan börjat stoppa händerna i munnen och dregla väldigt mycket. (Tror även att det är en tand på G, nere framtill. Har varit som en "mjölkblåsa" ett tag men nu har den växt lite och blivit väldigt hård. Jag å min systers barn fick tänder väldigt tidigt) Men till saken.

Är han lite sen i sin utveckling?
    Han har också börjar sova mycket mer på dagtid mot vad han gjorde innan..

Ska tillägga att han är född 5 veckor för tidigt.

• Svar på tråden Utveckling 3 månaders bebis.
  • skogsvitter

Varför tror du att han är sen i sin utveckling? Med tanke på att han korrigerat bara är drygt 2 månader låter han fullkomligt normal, tom rätt tidig för sin ålder!

• S Michaela
    skogsvitter skrev 2013-11-15 20:18:45 följande:
    Varför tror du att han är sen i sin utveckling? Med tanke på att han korrigerat bara är drygt 2 månader låter han fullkomligt normal, tom rätt tidig för sin ålder!

Antar att man jämför mycket med andras bebisar.. Jag har hela tiden tänkt att det kommer när det kommer lixom, men så va det en på öppna förskolan som sa "Kan han inte ens hålla upp det lite på mage?!" å lät jätte förvånad, så då blev jag ju lite fundersam..

Men de kommer när det kommer då :)
  • S Michaela

Hejsan hoppsan igen.

Nu är det jag som undrar lite över uteckling igen..

Nu är min lilla kille snart 4 månader (2:a december blir han det) och han kan fortfarande inte lyfta huvudet när han ligger på mage. Han lyfter det precis tillräckligt för att han ska kunna vända det och lägga sig på andra kinden. Han är inte speciellt stadig när man går med honom mot axeln heller..

Han gurlglar, pratar, bubblar och äter på sina händer. (Har en tand).
    Förra veckan när pappa kom hem från jobbet tittade han intensivt på honom i några sekunder och sen kom det nästan som ett "Åh är du hemma nu pappa :D" leende.
    Han ler ofta och mycket, och det låter som han skrattar ibland.

Han är helt ointresserad av leksaker.

När han ligger på mage så ligger han på ena kinden och tuggar på sin hand (i princip alltid) men han har lixom börjat kämpa med benen och lyfta upp magen så han lixom nästan tar sig framåt MEN huvudet är i backen och det nästan viker sig när han försöker skjuta på och "ta sig framåt" med benen.

Är ju lite nojig för det där med nacken då, att han inte är så stark i den. NÅGON annan som har erfarenhet av att sin bebis varit sen med det?
    Min kille verkar ju inte vara så sen i övrigt i utvecklingen? Vet inte riktigt vad dom brukar kolla/ska kunna vid 4 månaders kollen.

Tacksam för svar :)
    Är intressant att ha någon att bolla med.

• Flickan och kråkan

Min äldsta tillhörde det senare gardet vad gäller att bli stadig i nacken. Det viktiga är ju att du inte har honom liggandes på rygg en massa. Man måste inte alls lägga ett ledset barn på mage för att träna (om han inte gillar att ligga på mage på golvet). Barn tränar rygg och nacke bra när man bär dem  - i famnen (tungt för mamma och pappa längre stunder), i sjal, ergonomisk bärsele - och bumbo är jättebra.

När du har honom å mage så kan du hjälpa honom lite. Det är inte särskilt kul att ligga med nosen i backen. Ibland räcker det att lägga en hopprullad handduk eller filt under bröstkorgen, men man kan även själv hålla om underarmarna på barnet och sedan föra dem in under bröstkorgen så att man hjälper barnet upp lite, även lyfta lite försiktigt om det behövs. Vi gick hos sjukgymnast med äldsta och fick en massa bra tips . Ha något kul/intressant framför. 

• MtillMoJ

Jag reagerade först när vår son var 6 månader och absolut inte kunde hålla upp huvudet, även upprätt fick man hålla huvudet som på en nyfödd. Vid 8 månader var det bättre, men utredning påbörjades. Han har i nuläget en cp diagnos, som inte är helt hundra, men mest trolig. Han är muskelsvag från bålen och ner. Men för att förtydliga, det var vi föräldrar som uppmärksammade och att det inte kändes helt normalt. Men det är ju inte heller så att alla som är senare än genomsnittet har någon diagnos för det! Men ibland kan mamma/pappahjärtat veta bäst!

• S Michaela
    Flickan och kråkan skrev 2013-11-24 12:09:01 följande:
    Min äldsta tillhörde det senare gardet vad gäller att bli stadig i nacken. Det viktiga är ju att du inte har honom liggandes på rygg en massa. Man måste inte alls lägga ett ledset barn på mage för att träna (om han inte gillar att ligga på mage på golvet). Barn tränar rygg och nacke bra när man bär dem  - i famnen (tungt för mamma och pappa längre stunder), i sjal, ergonomisk bärsele - och bumbo är jättebra.

När du har honom å mage så kan du hjälpa honom lite. Det är inte särskilt kul att ligga med nosen i backen. Ibland räcker det att lägga en hopprullad handduk eller filt under bröstkorgen, men man kan även själv hålla om underarmarna på barnet och sedan föra dem in under bröstkorgen så att man hjälper barnet upp lite, även lyfta lite försiktigt om det behövs. Vi gick hos sjukgymnast med äldsta och fick en massa bra tips . Ha något kul/intressant framför. 

Tack för svar! Skönt å höra andra som haft lite samma "problem".

Jag försöker gå med honom på armen/mot axeln så han övar så, sitter vi i soffan får han ligga på mage på min mage (vilket han gillar mycket bättre än å ligga i sitt gym/ på filt), eller "sitta upp" mot mitt bröst. Han älskar också att sitta i sin babysitter.

Jag har haft en kunde som han fått ligga på mage på för att få lite "uppförsbacke" men så kanske jag ska pröva med en handduk typ istället :)

Blir det inte bättre till bvc-kollen den 5/12 får jag fråga bvc-sköterskan vad hon tror/tycker :)
  • S Michaela
    MtillMoJ skrev 2013-11-24 12:16:46 följande:
    Jag reagerade först när vår son var 6 månader och absolut inte kunde hålla upp huvudet, även upprätt fick man hålla huvudet som på en nyfödd. Vid 8 månader var det bättre, men utredning påbörjades. Han har i nuläget en cp diagnos, som inte är helt hundra, men mest trolig. Han är muskelsvag från bålen och ner. Men för att förtydliga, det var vi föräldrar som uppmärksammade och att det inte kändes helt normalt. Men det är ju inte heller så att alla som är senare än genomsnittet har någon diagnos för det! Men ibland kan mamma/pappahjärtat veta bäst!

Okej, va jobbigt att det va ni föräldrar som fick ta tag i det/reagerade för man tycker ju att sköterskorna på bvc ska ha bra koll med, även om man känner sitt eget barn bäst :)

Min kille kan ju hålla huvudet lite när man bär honom så känns ju som han har hyffsat starka muskler i rygg/nacke men typ att han är för lat när han ligger på mage å då heller inte får någon träning.

Men ska hålla koll på om han blir bättre framåt annars ska jag se om vi kan få träffa en sjukgymnast. Tack för svaret :)
  • Mellanmjölkens land

Jag har hört att babysitter är lika illa som ryggläge när det gäller nackträning. Kan ha fel, lyssnade inte så noga eftersom dottern ändå skrek som en stucken gris så fort hon fick sitta där

• S Michaela
    Mellanmjölkens land skrev 2013-11-24 20:00:01 följande:
    Jag har hört att babysitter är lika illa som ryggläge när det gäller nackträning. Kan ha fel, lyssnade inte så noga eftersom dottern ändå skrek som en stucken gris så fort hon fick sitta där

Ja det tror jag säkert att den är! Men man fixar ju inte att bära eller sitta med honom hela tiden, så babysittern är jätte bra när han ska vila å inte träna nacken :)
  • Mellanmjölkens land
    S Michaela skrev 2013-11-24 20:53:58 följande:

Ja det tror jag säkert att den är! Men man fixar ju inte att bära eller sitta med honom hela tiden, så babysittern är jätte bra när han ska vila å inte träna nacken :)
    Det förstår jag, tolkade det bara som att du använde den för nackträning.

Ett tips jag fick med vår 1a som vägrade bli nedlagd för nackträning var att lägga barnet på underbenen och sen "flyga". Själv ligger man på rygg och drar upp knäna, ungefär som att man sitter på en stol eller på huk. Vår tjej älskade det och det gav ju lite magträning för mig oxå
Svar på tråden Utveckling 3 månaders bebis.