• Anonym (förkrossad)

    Gravid v 13 utan foster

    Måste skriva av mig lite mitt i all sorg och förtvivlan...
    Jag trodde inte i min vildaste fantasi att just detta skulle hända.

    Jag och min sambo är (var) gravida med vårt första barn, trodde vi,
    Allt har gått bra, jag är i vecka 13 och ingenting har varit konstigt förutom att jag hade lite ont i vecka 5.
    Det onda sa alla att det var normalt och att man kan ha som mensvärk när man är gravid.

    Idag var vi och skulle göra ett KUB-ultraljud, så glada och förväntansfulla att få se lillen för första gången!
    Då händer det värsta av allt. Barnmorskan säger "jag har tyvärr tråkiga nyheter till er" och min värld blev bara svart för ett tag. Det kändes som att hjärtat stannade. Åh nej! Sedan sa hon att hon inte kunde se något foster.
    Jag fattade ingenting, vadå inget foster? Men jag är ju gravid? Det kan ju inte vara tomt...?!
    Hela livmodern var fylld med moderkakan och fostervatten men det finns inget foster.
    Och ingen vet eller kan säga vad som hänt eller när, men det har funnits ett foster säger de.

    Tårarna trillar när jag skriver, jag känner mig så lurad. Allt man har gjort för att "skydda barnet i magen",
    också var det ingenting där. Allt illamående och den enorma trötthet man gått igenom, varit sjukskriven pga det. osv osv Och nu känns det som att allt har varit förgäves. Jag har ju inte ens känt någonting konstigt!
    Allt har känts normalt och lugnt och tryggt, inga problem. Men det har tydligen skett ett missfall, trots att jag inte blött eller någonting, sedan har kroppen fortsatt graviditeten utan att stöta bort den.

    Nu ska jag gå hela helgen och vänta på att sjukhuset kanske hör av sig på måndag, så att vi kan boka in en tid för skrapning. Det kommer dröja flera dagar innan detta tas bort och jag går här med min lilla mage och känner mig gravid. Det gör så ont i hjärtat och jag är nervös och rädd inför skrapningen :(

    Jag visste inte och vet fortfarande inte om det här är vanligt, är det någon mer som har varit med om samma sak? Eller någon som gjort en skrapning och kan berätta hur det går till?
    Jag skulle så gärna vilja att ni skriver vad ni varit med om och få höra om det finns fler i samma sits.

  • Svar på tråden Gravid v 13 utan foster
  • Anonym (Me)

    Jag beklagar. :( Själv var jag med om ett ma. Var på vul i vecka nio och allt såg bra ut och hjärtat slog. I vecka 13 var allt dött och gissningsvis hade den lille dött i vecka 10 men kroppen fortsatte att vara gravid. Jag blev skrapad och det i sig var inget otäckt. Jag fick en lugnande tablett och en halvtimme senare sövde de mig och efter en timma var jag vaken igen. Hade som en vanlig mens med blödning och lite smärta. Kram

  • Anonym (förkrossad)
    Anonym (Me) skrev 2013-11-15 23:38:43 följande:
    Jag beklagar. :( Själv var jag med om ett ma. Var på vul i vecka nio och allt såg bra ut och hjärtat slog. I vecka 13 var allt dött och gissningsvis hade den lille dött i vecka 10 men kroppen fortsatte att vara gravid. Jag blev skrapad och det i sig var inget otäckt. Jag fick en lugnande tablett och en halvtimme senare sövde de mig och efter en timma var jag vaken igen. Hade som en vanlig mens med blödning och lite smärta. Kram
    Tack för att du delar med dig. Man vet att allt kan hända under en graviditet men ändå är det så svårt att förbereda sig på att få ett sådant besked. Och allra helst när det känns om att allt är bra och inget konstigt har hänt.
    Man försöker ändå tänka positivt och att det var bättre att se en tom skärm än ett litet foster där hjärtat slutat slå. Så det är vi tacksamma för. Skönt att höra att skrapning inte verkar vara så farligt heller, man har ju hört skräckhistorier men så är det väl med allt. Jag hoppas det går lika bra som det gjorde för dig! Kram
  • Anonym (Me)

    Ja skrapningen tror jag inte du behöver oroa dig för.

  • Anonym (Me)

    Jag gjorde ett hjärta, men det ville visst inte vara med. :(

  • ELG

    Min första grav va ett ma. På kub och den lilla va då inte större än v.7. Om något hjärta någonsin slagit vet vi inte... Jag lades in i 4 h på Gyn och fick tabletter för att kroppen skulle stöta ut det.
    Nu har jag en 11 v här hemma :) Blev gravid sedan igen mkt snabbare än innan!

  • Vickan I

    Beklagar verkligen. Låter som en sk ofostrig graviditet. Finns en hel del att läsa om det på nätet om man vill. Vad ledsamt. Så jäkligt hur kroppen kan luras.

  • Anonym (förkrossad)
    ELG skrev 2013-11-16 08:14:28 följande:
    Min första grav va ett ma. På kub och den lilla va då inte större än v.7. Om något hjärta någonsin slagit vet vi inte... Jag lades in i 4 h på Gyn och fick tabletter för att kroppen skulle stöta ut det.
    Nu har jag en 11 v här hemma :) Blev gravid sedan igen mkt snabbare än innan!
    På ett sätt kanske det är bäst att få tabletter men jag hoppas nästan att jag slipper det och att jag får en skrapning direkt. Då blir jag kanske sövd och slipper känna av något. Kanske dumt att tänka så men just nu känns det så. Har även hört att man måste läka efter en skrapning och att dom råder en att inte försöka bli gravid på några veckor, vilket ju är tråkigt.. men så är det.

    Tack för att du delar med dig och det var verkligen upplyftande att höra att du nu har en liten 11 veckors,
    det gör mig verkligen glad och peppad igen!
  • Anonym (förkrossad)
    Vickan I skrev 2013-11-16 08:25:08 följande:
    Beklagar verkligen. Låter som en sk ofostrig graviditet. Finns en hel del att läsa om det på nätet om man vill. Vad ledsamt. Så jäkligt hur kroppen kan luras.
    Ja jag kanske är helt obildad men jag hade aldrig hört talas om det tidigare. Men det är väl inte sådant man kollar upp innan man själv blir drabbad kanske :/ har sökt massor på internet men hittar inte mycket.
    Ja kroppen är bra till mycket men en sånhär gång är den verkligen ute och cyklar...
  • Vickan I

    Har inte varit med om just ofostrig graviditet men istället ett utomkvedshavandeskap. Så förstår ändå din känsla av att känna sig lurad av sin egen kropp.

  • Anonym (MA-08)

    Beklagar! Jag fick MA -08,det upptäcktes på VUL,fostret hade dött runt v.7-jag var exakt 9+0 för jag hade gjort IVF så det visste jag på dagen. VUL en vecka senare hade fostret krymt och ytterligare en vecka senare var det borta-då var jag i v.10+5 så hade jag väntat och gjort VUL senare än v.11 hade domen varit densamma som för dig. Så ditt älskade barn hade nog dött långt innan och allt hunnit försvinna. Jag fick piller för jag avråddes från skrapning,men har du nerver till skrapning så gör det du.

Svar på tråden Gravid v 13 utan foster