• Ciirree

Någon som kan tyda mitt recept på glasögon!?

Hej,

Köpte glasögon för ett par månader sedan och givetvis har jag recept från optikern.
    Jag har tänkt att söka till polishögskolan och såg nu om deras synkrav. Så jag undrar om någon kan hjälpa mig med att läsa mitt här nedan och se om det ska vara några problem?
    Det står:

Pwr       Cyl      Ax
    +0.00   -0.25   170 (Höger glas)
    +2.25   -0.50   15    (Vänster glas)

Om det inte går att tyda utifrån detta så måste jag gå in och göra en ny synundersökning då jag tappade bort min lapp efter jag varit där.  Tack på förhand! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-16 00:30
    och givetvis så har jag tappat bort mitt recept från optikern* /så ska det stå!

Det jag har beskrivit här ovan är från min beställning på Lensway. Det var de enda jag hittade!

• Svar på tråden Någon som kan tyda mitt recept på glasögon!?
  • läkarstudent

Jag googlade och hittade att man ska ha minst 0,1 utan glasögon och minst 0,8 med.

0,1 innebär att du kan läsa den andra raden på syntavlan (alltså den näst största) och 0,8 att du kan läsa den näst sista. Så kunde du det är det lugnt, men du behöver nog gå och hämta ett nytt recept för att skicka in när/om du ansöker (kan dock inte tänka mig att du ska behöva göra om undersökningen för att få ut det, utan det är nog bara att gå och säga att du tappat bort det så får du ett nytt).

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • Ciirree
    läkarstudent skrev 2013-11-16 16:51:28 följande:
    Jag googlade och hittade att man ska ha minst 0,1 utan glasögon och minst 0,8 med.

0,1 innebär att du kan läsa den andra raden på syntavlan (alltså den näst största) och 0,8 att du kan läsa den näst sista. Så kunde du det är det lugnt, men du behöver nog gå och hämta ett nytt recept för att skicka in när/om du ansöker (kan dock inte tänka mig att du ska behöva göra om undersökningen för att få ut det, utan det är nog bara att gå och säga att du tappat bort det så får du ett nytt).

Okej men 0.1 och 0.8 är det Cyl eller vad? Jag har ju inte dålig syn egentligen utan jag skelar mest så jag tror att jag såg alla rader.

Jag såg nu att ett syntest bara är giltligt ett år så jag får väl ta ett nytt endå. Tack för svar!
  • Lilla Hönan

Tyvärr så hjälper inte styrkorna oss att se hur passa bra du ser med och utan glasögon. På ditt recept från optikern så står begreppet visus för hur pass bra du ser. Det du skriver ut är bara dina styrkor, det som står under cyl är vad du har i brytningsfel (astigmatism). Jag jobbar som optikerassistent och jag råder dig att ringa och kolla där du gjorde din synundersöknimg för att få ett nytt recept utskrivet, tänk på att receptet inte får vara mer än 3 månader gammalt, annars behövs ett nytt syntest för att söka in till polishögskolan. Lycka till!!

• Ciirree
    Lilla Hönan skrev 2013-11-20 20:11:21 följande:
    Tyvärr så hjälper inte styrkorna oss att se hur passa bra du ser med och utan glasögon. På ditt recept från optikern så står begreppet visus för hur pass bra du ser. Det du skriver ut är bara dina styrkor, det som står under cyl är vad du har i brytningsfel (astigmatism). Jag jobbar som optikerassistent och jag råder dig att ringa och kolla där du gjorde din synundersöknimg för att få ett nytt recept utskrivet, tänk på att receptet inte får vara mer än 3 månader gammalt, annars behövs ett nytt syntest för att söka in till polishögskolan. Lycka till!!

Jaha okej. Tack så mycket!

Ja jag har bokat tid för en ny tills imorgon då jag tycker att mina glasögon inte hjälper längre, ser bättre utan dem nu!

Tackar er för svar iallafall :)
Svar på tråden Någon som kan tyda mitt recept på glasögon!?