• jojo83

film med kulturmöten sökes

Hej! Jag undrar om någon kan tipsa mig om bra spelfilm som handlar om kulturmöten/krockar. En film som ska ligga som grund för en inlämningsuppgift att diskutera olika kulturbegrepp som delkultur, vi & dem, kanske identitet, etnicitet.
    Den underbara filmen "en oväntad vänskap" har de redan sett.
    Målgruppen är elever som läser vård så gärna en sådan anknytning men inget måste.

• Svar på tråden film med kulturmöten sökes
  • Elaifiknow

"Jalla, Jalla"? Den har några år på nacken och ingen direkt vårdkoppling, men det kanske funkar ändå?

• Elaifiknow

"This is England"? Har heller ingen vårdkoppling, men ger en bild av olika kulturer.

• Mokidoki

Den vita massajen kanske? Den finns ju även som bok från början och den minns jag att vi hade som studiematerial i svenskan när jag gick i gymnasiet. I och för sig så utspelar sig ju handlingen i Afrika men där snackar vi ju verkligen kulturkrock så det kanske kan vara något?

• Erikssonförfan
    "Das Experiment" , inte etnicitetkultur, men klasskultur,  överordnad mot underordnad. stark film... 

Har med vård av psykologiska att göra. hur människor fungerar vid positioner de inte är vana vid att ha. när chansen ges, vad de gör då etc..
  • jojo83

Tack för tipsen! Ska kolla in dem! Kolladepå the butler i kväll på bio, underbar! Om några år kan jag använda den ;)

Har ni fler filmtips så skriv!

Svar på tråden film med kulturmöten sökes