• Annie7

jag undrar.....

över några saker gällande mina katter och hoppas på lite råd och tips.

Sen två veckor tillbaka så har jag två honkatter (vuxna - 3 & 4 år) varav en av dem är lite överviktig och skulle må bra av attt gå ner lite. Hon har gått ner en del den sista månaden (hon har en liten 'hängmage') men skulle behöva lite till enligt veterinären och det håller jag med om. Den andra katten behöver däremot inte gå ner i vikt - är 'normal-viktig'.

Jag har två skålar med torrfoder framme dygnet runt och jag fyller på dem med nån dl torrfoder var två gånger om dagen och på morgonen/förmiddagen sätter sätter jag fram blötmat.
    Enligt förra ägaren så äter endast hon som är normalviktigt blötmat och då går det åt en 1/4 85g burk på en dag - hon vill helt enkelt inte ha mer än så utan det blir över i skålen helt enkelt. Den andra missen åt bara torrfoder.
    Så var det också den första veckan jag hade dem, men nu märker jag dock att båda faktiskt äter blötmat (vilket ju är bra för dem så jag klagar inte), men trots att jag sätter fram var sin skål åt dem så äter tjejen som skulle behöva gå ner upp det som blir kvar i den andra skålen?

Hur mycket blötmat/torrfoder brukar ni ge era katter? Några bra tips på hur jag ska göra när en behöver gå ner och inte den andra?

Sen har jag en fråga till - lite osmaklig kanske med tanke på mina föregående funderingar, men hur ofta kräks era katter upp hårbollar mm?
    Jag borstar dem och så, men har redan hittat några kräkhögar på kvällen när jag kommit hem från jobbet. Vet inte vem av dem som gör det, men båda är pigga och alerta så det bör inte vara något fel med nån av dem.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-16 09:30
    Bör kanske tillägga att båda även är steriliserade och 100% innekatter

• Svar på tråden jag undrar.....
  • Pjåsk

En del steriliserade honor får ju hängmage utan att det är övervikt?

• Queenie70

Låt den smala katten äta först..

• Life

När du ger dem blötmat, äter de upp allt på en gång eller väntar de mellan varven med att äta? Om de äter upp på en gång är det ju bara att du matar dem i separat rum och tar undan maten som den smalare katten lämnar när denne anser sig färdig/alternativt gör som Queenie70 säger och mata den smala katten först.

Våra katter är utekatter - de kastar upp hårbollar ca 2 ggr i veckan. det kan ju iof sig vara oftare - en del kanske kommer upp utomhus. 

• nemo1

Vad ger du för torrfoder? Ge enbart blötmat så kommer de bli fina i hullet. Tigermage har så gott som alla kastrerade katter, det är inget tecken på övervikt. Och det heter kastrerad även på honor.

• Majsan70

Vi prövar just nu ett nytt torrfoder. Canagan heter det och det är hög proteinhalt på det och jag har för mig att det inte är några som helst spannmål i den maten. Hursomhelst så har detta stabiliserat vikten på våra katter, Vi har tom. haft samma mat till vår dräktiga hona nu och hon har haft en bra viktuppgång.

Vi har haft den här maten nu i över två månader och ser enbart positiva resultat. Både på de lite "tjocka" katterna samt på de små tunna.

• nemo1
    Majsan70 skrev 2013-11-17 16:22:13 följande:
    Vi prövar just nu ett nytt torrfoder. Canagan heter det och det är hög proteinhalt på det och jag har för mig att det inte är några som helst spannmål i den maten. Hursomhelst så har detta stabiliserat vikten på våra katter, Vi har tom. haft samma mat till vår dräktiga hona nu och hon har haft en bra viktuppgång.

Vi har haft den här maten nu i över två månader och ser enbart positiva resultat. Både på de lite "tjocka" katterna samt på de små tunna.
    Många katter tål inte potatis vilket det finns mycket i Canagan.
  • Majsan70
    nemo1 skrev 2013-11-17 16:31:07 följande:
    Många katter tål inte potatis vilket det finns mycket i Canagan.

Värt att prova tycker jag! Man kan inte bara utgå från att ett foder inte funkar.
    Jag ser att katterna mår toppen av det här fodret och jag ser resultat som är positiva.

Till TS vill jag även såga att jag anser att man absolut bör komplettera med blötmat av olika art. Mina katter får mycket rått kött samt en del burkmat.
  • nemo1
    Majsan70 skrev 2013-11-17 16:58:23 följande:

Värt att prova tycker jag! Man kan inte bara utgå från att ett foder inte funkar.
    Jag ser att katterna mår toppen av det här fodret och jag ser resultat som är positiva.

Till TS vill jag även såga att jag anser att man absolut bör komplettera med blötmat av olika art. Mina katter får mycket rått kött samt en del burkmat.
    Har en jourkatt som spyr av potatis, så har tyvärr redan provat.
  • Majsan70
    nemo1 skrev 2013-11-17 17:50:29 följande:
    Har en jourkatt som spyr av potatis, så har tyvärr redan provat.

Så då menar du att alla katterna mår dåligt av den grunden just för att den katten gör det? Eller har du matat den med bara potatis?

Mina katter äter inte kycklingvingar så då förutsätter jag att ingen katt gör det?
  • nemo1
    Majsan70 skrev 2013-11-17 18:52:20 följande:

Så då menar du att alla katterna mår dåligt av den grunden just för att den katten gör det? Eller har du matat den med bara potatis?

Mina katter äter inte kycklingvingar så då förutsätter jag att ingen katt gör det?
    Har jag skrivit det? Jag skrev många...
Svar på tråden jag undrar.....