jag undrar.....
över några saker gällande mina katter och hoppas på lite råd och tips.
Sen två veckor tillbaka så har jag två honkatter (vuxna - 3 & 4 år) varav en av dem är lite överviktig och skulle må bra av attt gå ner lite. Hon har gått ner en del den sista månaden (hon har en liten 'hängmage') men skulle behöva lite till enligt veterinären och det håller jag med om. Den andra katten behöver däremot inte gå ner i vikt - är 'normal-viktig'.
Jag har två skålar med torrfoder framme dygnet runt och jag fyller på dem med nån dl torrfoder var två gånger om dagen och på morgonen/förmiddagen sätter sätter jag fram blötmat.
Enligt förra ägaren så äter endast hon som är normalviktigt blötmat och då går det åt en 1/4 85g burk på en dag - hon vill helt enkelt inte ha mer än så utan det blir över i skålen helt enkelt. Den andra missen åt bara torrfoder.
Så var det också den första veckan jag hade dem, men nu märker jag dock att båda faktiskt äter blötmat (vilket ju är bra för dem så jag klagar inte), men trots att jag sätter fram var sin skål åt dem så äter tjejen som skulle behöva gå ner upp det som blir kvar i den andra skålen?
Hur mycket blötmat/torrfoder brukar ni ge era katter? Några bra tips på hur jag ska göra när en behöver gå ner och inte den andra?
Sen har jag en fråga till - lite osmaklig kanske med tanke på mina föregående funderingar, men hur ofta kräks era katter upp hårbollar mm?
Jag borstar dem och så, men har redan hittat några kräkhögar på kvällen när jag kommit hem från jobbet. Vet inte vem av dem som gör det, men båda är pigga och alerta så det bör inte vara något fel med nån av dem.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-11-16 09:30
Bör kanske tillägga att båda även är steriliserade och 100% innekatter