• jossan57

Copyrighta mina dikter??

Hej! Jag skriver dikter. En del kommer vara med i min kommande bok o är skyddad då via förlaget. Men visa delar jag med mig av på Facebook, instagram mm. Vill inte att andra ska nyttja det jag skriver så någon som vet hur jag skyddar dom. Gärna oxå hur jag skyddar mina bilder på fb? Kram jeanette

• Svar på tråden Copyrighta mina dikter??
  • snedtak

Du kommer alltid ha upphovsrätt till dina bilder och texter, om texterna uppnår verkshöjd (som jag antar att en dikt gör. Däremot har du genom att gå med i Facebook och Instagram ingått ett användaravtal där det står att du ger FB rättigheter att fritt använda allt du lägger upp utan kostnad och med fri nyttjanderätt.

• sportpappa

Du har som sagt automatisk copyright på det du skriver och fotograferar. Det går däremot inte att skydda sig på något sätt från att någon tar dina dikter och bilder och gör vad de vill med dem.
    Du får helt enkelt söka och se om någon använder dem och i så fall be dem att ta bort dem eller att skriva att det är du som har skrivit/fotograferat dem. Om de inte gör som du önskar så kan du stämma dem.
    På bilder så kan du sätta vattenstämplar rakt över eller åtminstone skriva ditt namn i kanten på bilden, så blir de inte lika attraktiva att använda.

• sötare

På bilderna kan du även ha med snabel-c (vet inte vad det igentligenheter )  som är en symbol för copyrigt tillsammans med ditt namn. Snyggast för att itne fördärva bilden är en sk vattenstämpel. Googla så får du fram många tutorials i hur man gör dem. Sen i bloggen skriver jag även att det bara jag som har upphovsrätt till mina bilder och text den som använder dem utan mitt tillstånd bryter mot upphovsrättslagen. Dock får man idag ta en bild och använda de som en mall och göra om den så att den inte på något vis är lik orginalet.

Svar på tråden Copyrighta mina dikter??