• Anonym (Amy)

Kan man vara både smart och dum?

Hela mitt liv har jag fått höra att jag är dum. Jag har alltid känt mig annorlunda och jag får fortfarande höra av närstående att jag är dum. Människor som känner mig väl brukar i regel säga till mig att jag är dum och korkad och ingen som känner mig bra respekterar mig. Jag är en sån person som människor helst vill slippa. Men jag är inte bara dum, jag är ovanligt välutbildad med flera akademiska examen, jag är duktig på att klura ut svåra problem. När jag gick i skolan hade jag lättare ex för svårare matematik än enkla ekvationer som jag inte begrepp. De som kallar mig dum har också ibland kallat mig smart. Kan man vara både smart och dum?

• Svar på tråden Kan man vara både smart och dum?
  • pluvdo

Tja, det kan man väl.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Anonym (intressant)

Det är inte helt ovanligt att överintelligenta är smarta på vissa sätt men dumma på andra. Även de med Asperger kan vara oerhört intelligenta inom vissa områden men "bakom" i andra.

Men jag undrar varför du umgås med människor som behandlar dig illa?

• Anonym (Amy)
    arianne03 skrev 2013-11-16 13:04:54 följande:
    Det enda som verkar dumt med dig är att du har helt fel "vänner"

Tack, vad snällt skrivit. Jag har blivit som jag har blivit behandlat. Men människor respekterar mig inte alls och jag vet inte hur jag ska sätta mig i respekt och bli en person som man uppskattar. Tips?
  • Anonym (Amy)
    Anonym (intressant) skrev 2013-11-16 13:09:02 följande:
    Det är inte helt ovanligt att överintelligenta är smarta på vissa sätt men dumma på andra. Även de med Asperger kan vara oerhört intelligenta inom vissa områden men "bakom" i andra. Men jag undrar varför du umgås med människor som behandlar dig illa?