• Anonym (Amy)

Kan man vara både smart och dum?

Hela mitt liv har jag fått höra att jag är dum. Jag har alltid känt mig annorlunda och jag får fortfarande höra av närstående att jag är dum. Människor som känner mig väl brukar i regel säga till mig att jag är dum och korkad och ingen som känner mig bra respekterar mig. Jag är en sån person som människor helst vill slippa. Men jag är inte bara dum, jag är ovanligt välutbildad med flera akademiska examen, jag är duktig på att klura ut svåra problem. När jag gick i skolan hade jag lättare ex för svårare matematik än enkla ekvationer som jag inte begrepp. De som kallar mig dum har också ibland kallat mig smart. Kan man vara både smart och dum?

• Svar på tråden Kan man vara både smart och dum?
  • pluvdo

Tja, det kan man väl.

Men först skall jag gå in i garderoben och säga pisspotta... men säg det inte till mamma.
  • Anonym (intressant)

Det är inte helt ovanligt att överintelligenta är smarta på vissa sätt men dumma på andra. Även de med Asperger kan vara oerhört intelligenta inom vissa områden men "bakom" i andra.

Men jag undrar varför du umgås med människor som behandlar dig illa?

• Anonym (Amy)
    arianne03 skrev 2013-11-16 13:04:54 följande:
    Det enda som verkar dumt med dig är att du har helt fel "vänner"

Tack, vad snällt skrivit. Jag har blivit som jag har blivit behandlat. Men människor respekterar mig inte alls och jag vet inte hur jag ska sätta mig i respekt och bli en person som man uppskattar. Tips?
  • Anonym (Amy)
    Anonym (intressant) skrev 2013-11-16 13:09:02 följande:
    Det är inte helt ovanligt att överintelligenta är smarta på vissa sätt men dumma på andra. Även de med Asperger kan vara oerhört intelligenta inom vissa områden men "bakom" i andra. Men jag undrar varför du umgås med människor som behandlar dig illa?

Jag har aldrig haft någon diagnos, men du har rätt- jag måste sluta umgås med människor som behandlar mig illa och då måste jag bryta med nästan hela min familj som bara avskyr mig.
  • Anonym (intressant)
    Anonym (Amy) skrev 2013-11-16 13:13:28 följande:

Jag har aldrig haft någon diagnos, men du har rätt- jag måste sluta umgås med människor som behandlar mig illa och då måste jag bryta med nästan hela min familj som bara avskyr mig.
    Det behöver du inte ha heller. Så länge du inte är hindrad av det i vardagen så är det inget problem.

Sköt om dig och låt inte människor behandla dig illa!
  • Anonym (Abc)

Jag är intelligent men har ofta betraktats som korkad pga att jag pratar utan att tänka, är impulsiv och "partytjej". När jag var yngre så funderade jag på att gå med i mensa bara för att bevisa att jag inte var så dum som folk trodde. Men mina föräldrar, syskon och allra närmaste vänner har aldrig kallat mig något annat än superintelligent. Fast ibland så säger de att de inte förstår hur någon som är så smart kan vara så oerhört korkad. Själv brukar jag säga att jag döljer min intelligens väldigt väl

• Anonym (Amy)
    Anonym (Abc) skrev 2013-11-16 13:23:15 följande:
    Jag är intelligent men har ofta betraktats som korkad pga att jag pratar utan att tänka, är impulsiv och "partytjej". När jag var yngre så funderade jag på att gå med i mensa bara för att bevisa att jag inte var så dum som folk trodde. Men mina föräldrar, syskon och allra närmaste vänner har aldrig kallat mig något annat än superintelligent. Fast ibland så säger de att de inte förstår hur någon som är så smart kan vara så oerhört korkad. Själv brukar jag säga att jag döljer min intelligens väldigt väl

Jag känner igen mig i mycket av det du skriver, jag är också rätt impulsiv och inte altid så genomtänkt innan jag pratar. Men skillnaden mellan hur jag var när jag var yngre, under 25 och nu 40 är stor. Innan var jag en snäll kuvad person som alltid fick höra hur snäll jag var och sedan ca 10 år tillbaka säger jag ifrån när människor (närstående) är elaka vilket gör att jag istället ignoreras. Skulle jag bryta kontakten med alla som ser ner på mig och struntar i mig skulle jag bli väldigt ensam. Det är som en hackkyckling som har börjat säga ifrån och som människor då skiter i. Hur sätta sig i respekt?
  • LillGris

Man kan ju vara påläst men lite korkad. Det är jag. Jag är allmänbildad och påläst och kan ha bra diskussioner om djupare ämnen. Och så kan jag vara helt genomkorkad, göra helt dumma saker, säga saker som verkligen är "blondin"kommentarer.

Men att folk kallar dig dum är inte ok. Det är skittaskigt.

• dennis02

Själv har jag alltid varit verbal och bra på att uttrycka mig i tal och skrift. Men jag är en fullständig nolla när det kommer till svårare matematik, t.ex. Ekvationer, algebra och allt som kräver lite mer tankeverksamhet än de fyra räknesätten och på sin höjd multiplikationstabellen.

Så visst kan man det.

De rika ska fan dela med sig till de fattiga!
Svar på tråden Kan man vara både smart och dum?