• steper

Hjälp - klåda över hela kroppen

Jag har ett problem som håller på att göra mig fullkomligt galen och jag hoppas det finns någon där ute som kan komma med någon hjälp.

I ett par månaders tid nu har jag fått värre och värre klåda över hela kroppen och nu är det så illa att jag har svårt att sova. Det sticker, kliar och ibland känns det som att det kryper precis överallt. Värst är det på kvällen när jag går och lägger mig, men det kliar även mycket under dagen. Det konstiga med klådan är att den förflyttar sig. Igår kväll fick jag fruktansvärd klåda på högra sidan av bröstkorgen, jag blev knallröd och fick vita svullna strimmor i huden där jag kliat. Sen efter ett tag försvinner klådan lika snabb som den dök upp, och det röda och svullna försvinner efter ett tag. En halvtimme senare börjar det klia lika illa på den vänstra armen, och när jag kollar i spegeln är den lika röd och svullen som andra sidan var för en stund sedan. Värst kliar det på sidan om bröstkorgen, låren, skinkorna, bikinilinjen, hårbotten, ryggen och halsen. Ja, i princip hela kroppen alltså.

Ett tag fick jag för mig att det var skabb, eller vägglöss men tycker inte riktigt att det passar in på det. Har inga bett eller andra vanliga symptom  och utslagen jag får där det kliar är oftast helt borta en liten stund senare. Dessutom borde väl min sambo och dotter också bli "smittade" av den sortens ohyra?

Jag är inte torr, men smörjer mig ändå för att försöka förebygga klådan vilket inte verkar hjälpa. Däremot minskar klådan när det har kliat mycket och jag smörjer på en fet salva. Jag använder bara produkter för känslig hy, och har dessutom försökt byta produkter utan resultat. Samma sak när det gäller tvättmedel. Jag är inte heller allergisk, men har försökt utesluta vissa saker ur kosten för att se om det hjälper, men icke.

Nu börjar jag nästan tro att det är psykiskt, någon slags mental stress (även om jag inte känner mig speciellt stressad) som gör att mina nerver och min hud överreagerar.

Jag har pratat med en läkare som bara säger att jag antagligen är allergisk mot något och att jag ska testa allt det jag redan har testat. Otroligt frustrerande! Någon som har varit med om något liknande eller tror sig veta vad det kan bero på? Någon som har haft skabb som tycker att det låter som det?

• Svar på tråden Hjälp - klåda över hela kroppen
  • Anonym (fundering)

Äter du några mediciner? Tar du ofta alvedon? Har du testat med allergitabletter eller att byta sköljmedel?

• steper

Jag äter citalopram, men läkaren säger att det inte borde ge klåda. Alvedon/Panodil äter jag någon gång i veckan kanske, men har alltid gjort det så det borde inte vara det heller. Eller kan man helt plötsligt bli allergisk mot det?

Har försökt byta tvättmedel och sköljmedel utan resultat.

Kanske ska tillägga också att jag inte är gravid eftersom många gravida verkar ha problem med klåda.

• Anonym (fundering)
    steper skrev 2013-11-16 22:28:22 följande:
    Jag äter citalopram, men läkaren säger att det inte borde ge klåda. Alvedon/Panodil äter jag någon gång i veckan kanske, men har alltid gjort det så det borde inte vara det heller. Eller kan man helt plötsligt bli allergisk mot det?

Kanske ska tillägga också att jag inte är gravid eftersom många gravida verkar ha problem med klåda.
    Se där, klåda är en vanlig biverkan av Citalopram enligt FASS.
  • steper

Ja, jag läste på fass om Citalopram nu... Konstigt att läkaren inte sa att det kan orsaka klåda när jag pratade med henne. Ska nog försöka sluta äta och se om det hjälper.

Vad jag har läst överallt ska väl vägglöss ge en massa små bett på kroppen? Jag har ju inga utslag alls förutom att det blir väldigt rött just när det kliar som värst, sedan försvinner det på en gång.

• enäggs81

låter som nässelutslag. läs om det!

• Anonym (fundering)
    steper skrev 2013-11-16 22:54:05 följande:
    Ja, jag läste på fass om Citalopram nu... Konstigt att läkaren inte sa att det kan orsaka klåda när jag pratade med henne. Ska nog försöka sluta äta och se om det hjälper.

Vad jag har läst överallt ska väl vägglöss ge en massa små bett på kroppen? Jag har ju inga utslag alls förutom att det blir väldigt rött just när det kliar som värst, sedan försvinner det på en gång.
    Prata med läkaren innan du slutar så att du får hjälp med utsättningen utan större besvär.
  • Anonym (hjälpsam)
    steper skrev 2013-11-16 22:28:22 följande:

Jag äter inte citalopram, men en annan SSRI, Paroxetin. Jag får också episoder ibland med grym kroppsklåda, ofta när jag ska sova.

Stress förvärrar, och försök äta en kost rik på antioxdianter och vitaminer, särskilt d-vitamin och omega 3. Detoxa din kropp regelbundet (googla, finns massor med metoder). Det har hjälpt mig en del, plus att öka blodcirkulationen genom motion och annat. Torrborsta huden hjälper mig ibland.

Min klåda kommer på vintern. Köld påverkar, och en del får klåda pga köld fast de inte äter mediciner, t ex min sambo. Det är också vintertid jag behöver SSRI pga årstidsbundna depressioner. Jag trappar ut en låg dos på ca tre veckor, det har gått bra i flera år nu.
  • Anonym (hjälpsam)

Glömde skriva att jag också fått de där vita kliande svullna strimmorna du pratar om. Dagen efter ser det ut som rivsår från en katt ungefär.

Vi har garanterat inga löss i bostaden, så jag tror inte det är det som är ditt problem. 

• Drabbad30

Hej,
    jag hade exakt samma symptom för några månader sedan. Dessa fick jag efter en antibiotikakur. Det heter akut urtikaria och jag kände precis som du beskriver att det bara kom och försvann, för att sedan dyka upp nån annastans. Det enda jag har att rekommendera är att ta kontakt med en hudläkare. Jag fick så kraftiga symptom att det till och med utvecklades dermografism. Det kliade så hemskt mycket. Jag fick iaf stora doser antihistaminer som jag skulle ta dagligen i flera månaders tid och det var räddningen.
    Hoppas det löser sig!

• Anonym (""")
    steper skrev 2013-11-16 22:07:32 följande:
    Jag har ett problem som håller på att göra mig fullkomligt galen och jag hoppas det finns någon där ute som kan komma med någon hjälp.

I ett par månaders tid nu har jag fått värre och värre klåda över hela kroppen och nu är det så illa att jag har svårt att sova. Det sticker, kliar och ibland känns det som att det kryper precis överallt. Värst är det på kvällen när jag går och lägger mig, men det kliar även mycket under dagen. Det konstiga med klådan är att den förflyttar sig. Igår kväll fick jag fruktansvärd klåda på högra sidan av bröstkorgen, jag blev knallröd och fick vita svullna strimmor i huden där jag kliat. Sen efter ett tag försvinner klådan lika snabb som den dök upp, och det röda och svullna försvinner efter ett tag. En halvtimme senare börjar det klia lika illa på den vänstra armen, och när jag kollar i spegeln är den lika röd och svullen som andra sidan var för en stund sedan. Värst kliar det på sidan om bröstkorgen, låren, skinkorna, bikinilinjen, hårbotten, ryggen och halsen. Ja, i princip hela kroppen alltså.

Ett tag fick jag för mig att det var skabb, eller vägglöss men tycker inte riktigt att det passar in på det. Har inga bett eller andra vanliga symptom  och utslagen jag får där det kliar är oftast helt borta en liten stund senare. Dessutom borde väl min sambo och dotter också bli "smittade" av den sortens ohyra?

Jag är inte torr, men smörjer mig ändå för att försöka förebygga klådan vilket inte verkar hjälpa. Däremot minskar klådan när det har kliat mycket och jag smörjer på en fet salva. Jag använder bara produkter för känslig hy, och har dessutom försökt byta produkter utan resultat. Samma sak när det gäller tvättmedel. Jag är inte heller allergisk, men har försökt utesluta vissa saker ur kosten för att se om det hjälper, men icke.

Nu börjar jag nästan tro att det är psykiskt, någon slags mental stress (även om jag inte känner mig speciellt stressad) som gör att mina nerver och min hud överreagerar.

Jag har pratat med en läkare som bara säger att jag antagligen är allergisk mot något och att jag ska testa allt det jag redan har testat. Otroligt frustrerande! Någon som har varit med om något liknande eller tror sig veta vad det kan bero på? Någon som har haft skabb som tycker att det låter som det?
    Hur har det gått?

Jag har också något liknande som starade med skabb (troligtvis var det skabb för fler i familjen fick det), men så har jag själv haft kvarvarande symptom efteråt. Jag verkar ha blivit överkänslig för vissa typer av kemikalier som finns i kläder, tyger och damm. Jag vet inte exakt vilka. Men efter att ha städat undan och plastat in allt som jag inte tål så har det blivit ok. Använder bara kläder som jag tål nu och tvättar dem i 60 grader. Lakan kör jag i 95 grader.

Du kan testa med att bara använda gamla urtvättade kläder en vecka. Tvätta dem gärna innan också i 60 grader. Sov i lakan som du tvättat i 90 grader. Om du tar på ett plagg och du märker att det börjar klia och krypa på kroppen av just det plagget, ta av det och skölj av huden. Prova ett annat plagg.

Om din hud redan är mycket irriterad så kan det ta ett par dagar innan kliandet går över. Då kan det vara svårt att veta om det är de "nya" plaggen  som du provar som kliar , eller om det är gammal irritation.

Tvätta inte plagg som du tål ihop med plagg som du är överkänslig mot. "Det färgar av sig", typ.

Själv kommer jag framöver att undvika att handla mina kläder på HM. Där har jag senast köpt kläder som jag inte tålde. Vet inte vad för kemikalier de använder i tygerna. Däremot har jag hittat kläder på tex KappAhl och andra butiker som har funkat bra.
  • steper

Tack så hemskt mycket för alla svar och tips på vad det kan vara som orsakar klådan. Problemen kvarstår, men jag har i alla fall kommit fram till att det är någon slags allergisk reaktion och inte skabb eller vägglöss. En natt när det var som värst tog jag i desperation en antihistamintablett som min sambo brukar äta mot hösnuva och inom 15 minuter var klådan totalt borta. En obeskrivligt skön känsla! Måste dock ta en tablett varannan dag för att klådan ska hålla sig borta, vilket inte känns så hälsosamt. Blir dessutom väldigt trött av antihistaminet. Har en tid hos läkaren om ett par veckor och hoppas verkligen att jag kommer få några svar då. Återkommer när jag vet mer.

• Anonym (""")
    steper skrev 2014-01-03 23:09:08 följande:
    Tack så hemskt mycket för alla svar och tips på vad det kan vara som orsakar klådan. Problemen kvarstår, men jag har i alla fall kommit fram till att det är någon slags allergisk reaktion och inte skabb eller vägglöss. En natt när det var som värst tog jag i desperation en antihistamintablett som min sambo brukar äta mot hösnuva och inom 15 minuter var klådan totalt borta. En obeskrivligt skön känsla! Måste dock ta en tablett varannan dag för att klådan ska hålla sig borta, vilket inte känns så hälsosamt. Blir dessutom väldigt trött av antihistaminet. Har en tid hos läkaren om ett par veckor och hoppas verkligen att jag kommer få några svar då. Återkommer när jag vet mer.
    Ja, berätta hur det gick sen hos läkaren. Jag har varit hos ett par olika läkare som inte kunnat ge svar på vad som orsakar klådan och "krypandet". Gjorde till slut ett standard-allergitest (pricktest) utan att få några större rodnader. Dock kände jag klåda på pricken för innomhuskvalser, så någon form av överkänslighet kan jag ha mot det.

Min läkare sa krasst att " Du får komma på själv vad det är som du inte tål". Med andra ord, räkna inte med några svar från läkaren.

I alla fall så tycker jag att du ska prova det som jag skrev ovan. Det är mycket möjligt att du blivit överkänslig mot vissa kemikalier i tyger. Och i så fall viktigt som jag skrev, att du inte tvättar plagg som du inte tål tillsammans med plagg som du klarar att använda utan att få hudbesvär.
  • Poppy47

Har å klåda över hela kroppen det kryper från huvudet å ner över benen .Det är inte så varje natt .Undra vad det är

Svar på tråden Hjälp - klåda över hela kroppen