Hjälp - klåda över hela kroppen
Jag har ett problem som håller på att göra mig fullkomligt galen och jag hoppas det finns någon där ute som kan komma med någon hjälp.
I ett par månaders tid nu har jag fått värre och värre klåda över hela kroppen och nu är det så illa att jag har svårt att sova. Det sticker, kliar och ibland känns det som att det kryper precis överallt. Värst är det på kvällen när jag går och lägger mig, men det kliar även mycket under dagen. Det konstiga med klådan är att den förflyttar sig. Igår kväll fick jag fruktansvärd klåda på högra sidan av bröstkorgen, jag blev knallröd och fick vita svullna strimmor i huden där jag kliat. Sen efter ett tag försvinner klådan lika snabb som den dök upp, och det röda och svullna försvinner efter ett tag. En halvtimme senare börjar det klia lika illa på den vänstra armen, och när jag kollar i spegeln är den lika röd och svullen som andra sidan var för en stund sedan. Värst kliar det på sidan om bröstkorgen, låren, skinkorna, bikinilinjen, hårbotten, ryggen och halsen. Ja, i princip hela kroppen alltså.
Ett tag fick jag för mig att det var skabb, eller vägglöss men tycker inte riktigt att det passar in på det. Har inga bett eller andra vanliga symptom och utslagen jag får där det kliar är oftast helt borta en liten stund senare. Dessutom borde väl min sambo och dotter också bli "smittade" av den sortens ohyra?
Jag är inte torr, men smörjer mig ändå för att försöka förebygga klådan vilket inte verkar hjälpa. Däremot minskar klådan när det har kliat mycket och jag smörjer på en fet salva. Jag använder bara produkter för känslig hy, och har dessutom försökt byta produkter utan resultat. Samma sak när det gäller tvättmedel. Jag är inte heller allergisk, men har försökt utesluta vissa saker ur kosten för att se om det hjälper, men icke.
Nu börjar jag nästan tro att det är psykiskt, någon slags mental stress (även om jag inte känner mig speciellt stressad) som gör att mina nerver och min hud överreagerar.
Jag har pratat med en läkare som bara säger att jag antagligen är allergisk mot något och att jag ska testa allt det jag redan har testat. Otroligt frustrerande! Någon som har varit med om något liknande eller tror sig veta vad det kan bero på? Någon som har haft skabb som tycker att det låter som det?