• Anonym (förvånad)

Barnens styvmor tycker inte att vi ska "leka familj"

Jag och mitt ex har varit skilda i många år, och våra fyra barn är nu alla i tonåren. Vi lever  båda i nya relationer sen länge. Mitt ex sambo har alltid varit svartsjuk på både mig och barnen, och det faktum att han en gång haft ett liv med oss. Trots att hon fanns med i bilden redan två år innan vi skildes, och därmed var en bidragande orsak till vår skilsmässa. Barnen har hon alltid behandlat väldigt styvmoderligt. Jag och barnens pappa har aldrig varit ovänner, utan alltid kunnat prata med varandra om det som rör barnen. Jag tillhör heller inte gänget av rabiata biomammor. Har aldrig lagt mig i deras liv eller försökt sabotera.   Mitt ex och hans sambo har två gemensamma barn.

Nu är det så att våra barn vill att vi ska gå till fotografen och ta ett "familjefoto". De vill ha ett foto på mamma, pappa och alla syskon tillsammans. Detta är helt okej för både mig och deras pappa och även för min man, men inte för mitt ex sambo. Hon har ställt till med stort rabalder om detta, och kan inte se vad det ska vara för mening att "leka familj", och motsätter sig detta starkt. Vi ska inte "leka familj", men vi är ju trots allt barnens föräldrar, och det är deras önskan.

Är detta verkligen opassande?

• Svar på tråden Barnens styvmor tycker inte att vi ska "leka familj"
  • Anonym (Ja)
    Anonym (förvånad) skrev 2013-11-17 13:36:52 följande:

Jag och mitt ex har varit skilda i många år, och våra fyra barn är nu alla i tonåren. Vi lever  båda i nya relationer sen länge. Mitt ex sambo har alltid varit svartsjuk på både mig och barnen, och det faktum att han en gång haft ett liv med oss. Trots att hon fanns med i bilden redan två år innan vi skildes, och därmed var en bidragande orsak till vår skilsmässa. Barnen har hon alltid behandlat väldigt styvmoderligt. Jag och barnens pappa har aldrig varit ovänner, utan alltid kunnat prata med varandra om det som rör barnen. Jag tillhör heller inte gänget av rabiata biomammor. Har aldrig lagt mig i deras liv eller försökt sabotera.   Mitt ex och hans sambo har två gemensamma barn.

Nu är det så att våra barn vill att vi ska gå till fotografen och ta ett "familjefoto". De vill ha ett foto på mamma, pappa och alla syskon tillsammans. Detta är helt okej för både mig och deras pappa och även för min man, men inte för mitt ex sambo. Hon har ställt till med stort rabalder om detta, och kan inte se vad det ska vara för mening att "leka familj", och motsätter sig detta starkt. Vi ska inte "leka familj", men vi är ju trots allt barnens föräldrar, och det är deras önskan.

Är detta verkligen opassande?

Ska jag vara helt ärlig så tycker jag nog att det är lite märkligt.

Detta skulle aldrig ske här hemma. Vi har en kanon relation med min bonus mamma men de skulle aldrig komma på tanken med ett familjefoto. Vi är 2 familjer.

Jag förstår faktiskt denna styvmamma just i detta läge.
  • Anonym (Förstår styvis)

Ja. Det är konstigt. Jag skulle väl då aldrig få för mig att ta ett familjefoto med mitt ex och vårt barn.

Nej jag förstår styvmamman.

Vi är ingen familj längre. Vi har ett gemensamt barn. Det är allt.

• Anonym (-)
    Anonym (Förstår styvis) skrev 2013-11-17 13:51:30 följande:
    Ja. Det är konstigt. Jag skulle väl då aldrig få för mig att ta ett familjefoto med mitt ex och vårt barn.
    Fast nu var det ju BARNEN som ville det. Jag tycker inte det är det minsta konstigt. Oavsett om du inte längre ser ditt ex som din familj är det du och ditt ex som är ert barns familj.

Jag tycker det är helt rätt, ts, och inser inte problemet.
  • Eterisk

Jag ser inget konstigt alls i ett sådant fotografi. Det är väl kul för ungarna att ha och jag begriper inte varför man inte skulle kunna förekomma på samma foto för att man är skilda och lever med nya partners. 

• Ann Cistrus

Ja, det känns faktiskt lite konstigt. Om ni skulle befinna er på samma ställe och någon halar fram en kamera och tar ett foto, fine. Men att åka till en fotograf och ta studiofoto... känns lite märkligt. 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (-)

Tycker ni att det är konstigt att barnen vill ha båda sina föräldrar på ett foto?

• annniel

Klart det inte är konstigt att barnen vill ha ett foto där både mamma och pappa är med, konstigt vore det däremot att inte ställa upp. 

• Anonym (?)
    Anonym (Förstår styvis) skrev 2013-11-17 13:51:30 följande:
    Men det handlar om ett mamma, pappa och barn foto, inte något annat. Ts och pappan ÄR barnens mamma och pappa, vad pappans nya än tycker om det. Barnen vill ha ett foto på SIN familj, och för barnen så är syskon och mamma och pappa deras familj. Varför ska man neka dem det?
  • Anonym (-)
    annniel skrev 2013-11-17 14:00:15 följande:
    Klart det inte är konstigt att barnen vill ha ett foto där både mamma och pappa är med, konstigt vore det däremot att inte ställa upp. 
    Anonym (?) skrev 2013-11-17 14:01:50 följande:
    Men det handlar om ett mamma, pappa och barn foto, inte något annat. Ts och pappan ÄR barnens mamma och pappa, vad pappans nya än tycker om det. Barnen vill ha ett foto på SIN familj, och för barnen så är syskon och mamma och pappa deras familj. Varför ska man neka dem det?
    Exakt. Ni som är av en annan åsikt får gärna motivera vad det är som är så himla konstigt.

• Anonym (Tora)

Sett ut styvmammans perspektiv så är det klart att det känns fel. Sett ur barnens perspektiv så är det helt naturligt. En kompromiss är kanske att ni ALLA åker till fotografen och tar bilder. Ta en på dig, exet och era barn. Ta en annan på exet och hans nya tillsammans med barnen osv. Om alla känner sig delaktiga så går det kanske bättre?

Svar på tråden Barnens styvmor tycker inte att vi ska "leka familj"