• Cookies

Hur klara sig utan vagn

Är gravid och har därför börjat fundera på det här med vagn och sjal. Ogillar verkligen vagnar efter en hel del runt traskande med min systers barn i en; tycker dom är bökiga och onödiga. Och allra helst vill jag sjala för fullt om bebisen trivs med det. Men jag funderar lite på hur man egenligen gör om man har sjal/sele i vissa situationer då man vanligtvis lägger barnet i vagnen, som t.ex. om man är och fikar på ett cafe och bebisen somnar?
    Har ingen i min närhet som har använt sjal utan alla använder vagn så har ingen koll på hur "folk" gör egentligen.

• Svar på tråden Hur klara sig utan vagn
  • Lilla fjunet

Man kan väl ha både och, och just om bebisen somnar vill den nog sova hos dig hellre än i en vagn. MEN ska du konka runt på en 1 åring som inte lärt sig gå kommer du garanterat få ryggbesvär.

• Akua

Ja du får väl ha kvar ditt barn i sjalen? Eller tänkte du trolla fram en liggdel hehe?

• Annsiss

Ja alltså har både vagn och sjal och sitter ofta och äter med barnet i sjalen, sover bättre i sjalen vaknar oftast då vagnen stannar. Dock skulle jag inte orka sjal konstant då det blir tungt för benen, så långpromenader görs med vagn.

• Cookies

Om ni inte vet eller har egna erfarenheten så kan ni gärna låta bli att lämna märkliga kommentarer. Klart man inte kan trolla fram en liggdel? Det är liksom inte ett svar på frågan på något sätt. Inte heller onödiga kommentarer om eventuella ryggproblem när barnet är ett år. Snälla håll er till frågan!

Ni som sjalar eller använder bärsele fullt ut, hur löser ni sånt i vardagen?

• läkarstudent

Jag använde bara sjal de första två åren och det var inga problem. Om bebisen ska sova så låter man den sova i sjalen, helt enkelt.

This forum would be a nicer place if everyone took a chill pill. It would get even better if some people choked on them.
  • kixan

Liten bebis sover helst kvar i sjalen, större bebis kan man bädda åt med en jacka på golvet, eller vika sjalen några gånger och lägga bebisen på. Det går rätt bra också att fika med ett sovande barn i knät. Sen finns det ju rätt många caféer som har fåtöljer/soffor, där är det ju inga problem att lägga ett sovande barn. Jag går utan problem långpromenader med en ettåring på ryggen, det blir en ju bara starkare av! Har inte använt vagn särskilt mycket alls till något av mina tre barn, inte alls när de var upp till året iaf (med undantag från första som åkte vagn en del i början av sitt liv eftersom sjalar var rätt okänt då och BB-selen värdelös att bära i). Efter de lärt sig gå har de fått gå istället, och så har jag haft sjalen i ryggsäcken eller selen knäppt runt midjan så jag lätt kunnat bära barnet när det behövs. Lycka till med bebisen, och kolla gärna in på sjalbarn.se så hittar du fler likasinnade!

A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • NenneLo

Sele/sjal i all ära! Men skulle aldrig klara mig utan vagn. Bara tanken på att åka buss med ett spädbarn i sjal, helt galet. Även om vagn kanske inte är supersäkert så känns det ändå säkrare än att ha barnet på magen.

Har du inte en bra sele/sjal så kommer du inte att orka bära barnet särskilt länge. Jag har en ergonomisk sele som är superduperbra, den tar upp till 18-20 kg. Men vid 12 kg börjar det bli tungt även på ryggen, enligt mig. Ett barn sitter ju oftast i vagn 2-3 år åtminstone.

Sen tycker jag att man blir lite "klumpigare" med ett barn på magen om man t.ex ska gå på köpcenter. Varmt blir det också.

Det finns billiga vagnar att köpa begagnat.

2011-09-13 Loke <3 I väntan på lillebror BF 2014-03-11 <3
  • Akua

Men jag förstår verkligen inte frågan. Har du enbart bebisen i en sjal och är på cafe och ungen somnar...vad du då gör med barnet? Finns det så många alternativ?

• Topcom

Hur ska du till exempel fika med ett barn på magen? Tänk om bebisen rycker till och du spiller kaffe över stackarn?

• Mellanmjölkens land

Vi sjalade fullt ut de första månaderna med 1an (hade vagn men den användes bara för avlastning). Jag mins inte att det var några problem förutom att jag kunde bli lite trött i ryggen ibland om jag var tvungen att sitta stilla nån längre stund. Att gå var inga problem.

Runt 9 kg började jag tycka att det var jobbigt att bära på bröstet och jag fick aldrig till det där med att bära på ryggen med sjal. Från 6-7 mån och tills hon började gå användes alltså vagnen mycket men sen har vi mest använt den för middagssömn. Vi har även en toddler-sele som är guld värd när man har ett gnälligt  barn som vill vara i famnen samtidigt som man måste laga mat.

Den här gången funderar jag på att köpa en sele när det är dags att bära på ryggen och skippa vagnen helt, eller snarare låta storasyster få behålla vagnen tills hon slutat sova middag

Svar på tråden Hur klara sig utan vagn