Så jävla sur på min svärmor
Jag behöver skriva av mig / se ifall jag har gjort fel.
Det kan kännas som en skit sak, men enligt mig är det inte det.
Det började med att vi var hemme hos min svärmor (bor ganska nära) och hon hade passat vår hundvalp.
Vår hundvalp hade då inte ätit på ett antal timmar (Vi var 30min sena med att ge henne maten på sin bestämda tid). = En hungrig hund samt understimulerad då vår svärmor inte hade lekt med henne tillräckligt. Det blir en bitig och jobbig hundvalp.
Hur som helst så först lade hon kommentaren i stil med "Så här blir hon när hon är stor.. bitig och jobbig" som att vi gör ett dåligt jobb med vår hund.
(Värt att notera att vi har den mest bitiga rasen, som även kallas land haj).. hon är i sin bit på allt period.
Kort där efter så biter/ nafsar vår valp vår svärmor i fötterna. Hon tar tag i valpen på ett sätt jag inte gillade.
Jag sa till henne direkt att så gör du inte om. Hon svarade med att jo, det är så man gör.
Jag sa nej, det är vår hund och vi bestämmer. Hon sa "Jo, så gör jag och så gör man"
Vi höll på så i kanske 15-20 sec och sade det till varandra hela tiden (samma sak)
Jag blev så arg så jag tog vår valp och gick hem utan att säga något.'
Senare på kvällen skickade jag ett sms till henne ifrån min tjejs telefon där jag förklarade varför man inte gör som hon gjorde. (Utan att gå in på för mycket detaljer så kan det göra så vår valp blir rädd för händer och biter varje hand som kommer i närheten som hon inte känner).
Hon var fortfarande inne på samma spår som att hon inte gjort något direkt fel.
-------
Just nu är så jag så extremt less på henne, jag orkar inte prata med henne, jag orkar inte träffa henne. Jag klarar inte av henne helt enkelt.
Jag resonerar att det är vår valp. Vi uppföder den, det är våra regler och hon ska anpassa sig efter dem. Visst, kul och snällt att hon passar henne åt oss.. men att kritisera hur vi gör och att bestraffa vår hund på ett sätt jag inte är okej med fick droppen att rinna över.
Även om hon ställer upp så får hon inte behandla vår valp på vilket vis som helst.
---
Så jag undrar, har jag rätt att vara sur på henne? Min tjej tycker jag är lite löjlig och överreagerar.