• Anonym (SvärmorFan)

Så jävla sur på min svärmor

Jag behöver skriva av mig / se ifall jag har gjort fel.

Det kan kännas som en skit sak, men enligt mig är det inte det.

Det började med att vi var hemme hos min svärmor (bor ganska nära) och hon hade passat vår hundvalp.

Vår hundvalp hade då inte ätit på ett antal timmar (Vi var 30min sena med att ge henne maten på sin bestämda tid). = En hungrig hund samt understimulerad då vår svärmor inte hade lekt med henne tillräckligt. Det blir en bitig och jobbig hundvalp.

Hur som helst så först lade hon kommentaren i stil med "Så här blir hon när hon är stor.. bitig och jobbig" som att vi gör ett dåligt jobb med vår hund.

(Värt att notera att vi har den mest bitiga rasen, som även kallas land haj).. hon är i sin bit på allt period.

Kort där efter så biter/ nafsar vår valp vår svärmor i fötterna. Hon tar tag i valpen på ett sätt jag inte gillade.

Jag sa till henne direkt att så gör du inte om. Hon svarade med att jo, det är så man gör.
    Jag sa nej, det är vår hund och vi bestämmer. Hon sa "Jo, så gör jag och så gör man"

Vi höll på så i kanske 15-20 sec och sade det till varandra hela tiden (samma sak)

Jag blev så arg så jag tog vår valp och gick hem utan att säga något.'

Senare på kvällen skickade jag ett sms till henne ifrån min tjejs telefon där jag förklarade varför man inte gör som hon gjorde. (Utan att gå in på för mycket detaljer så kan det göra så vår valp blir rädd för händer och biter varje hand som kommer i närheten som hon inte känner). 

Hon var fortfarande inne på samma spår som att hon inte gjort något direkt fel. 

-------

Just nu är så jag så extremt less på henne, jag orkar inte prata med henne, jag orkar inte träffa henne. Jag klarar inte av henne helt enkelt.

Jag resonerar att det är vår valp. Vi uppföder den, det är våra regler och hon ska anpassa sig efter dem. Visst, kul och snällt att hon passar henne åt oss.. men att kritisera hur vi gör och att bestraffa vår hund på ett sätt jag inte är okej med fick droppen att rinna över.

Även om hon ställer upp så får hon inte behandla vår valp på vilket vis som helst.  

---
    Så jag undrar, har jag rätt att vara sur på henne? Min tjej tycker jag är lite löjlig och överreagerar.  

• Svar på tråden Så jävla sur på min svärmor
  • Momalicious

Nu var ju jag inte där och såg inte, men om hon inte typ använde övervåld mot den tycker jag definitivt att du överreagerar. Det är ju typ som att lämna sitt barn hos en barnvakt och förvänta sig att den gör precis som man själv gör, alla gör olika men det behöver inte vara fel för det.

• Lindsey Egot the only one
    Anonym (SvärmorFan) skrev 2013-11-17 19:41:40 följande:

Jag behöver skriva av mig / se ifall jag har gjort fel.

Det kan kännas som en skit sak, men enligt mig är det inte det.

Det började med att vi var hemme hos min svärmor (bor ganska nära) och hon hade passat vår hundvalp.

Vår hundvalp hade då inte ätit på ett antal timmar (Vi var 30min sena med att ge henne maten på sin bestämda tid). = En hungrig hund samt understimulerad då vår svärmor inte hade lekt med henne tillräckligt. Det blir en bitig och jobbig hundvalp.

Hur som helst så först lade hon kommentaren i stil med "Så här blir hon när hon är stor.. bitig och jobbig" som att vi gör ett dåligt jobb med vår hund.

(Värt att notera att vi har den mest bitiga rasen, som även kallas land haj).. hon är i sin bit på allt period.

Kort där efter så biter/ nafsar vår valp vår svärmor i fötterna. Hon tar tag i valpen på ett sätt jag inte gillade.

Jag sa till henne direkt att så gör du inte om. Hon svarade med att jo, det är så man gör.
    Jag sa nej, det är vår hund och vi bestämmer. Hon sa "Jo, så gör jag och så gör man"

Vi höll på så i kanske 15-20 sec och sade det till varandra hela tiden (samma sak)

Jag blev så arg så jag tog vår valp och gick hem utan att säga något.'

Senare på kvällen skickade jag ett sms till henne ifrån min tjejs telefon där jag förklarade varför man inte gör som hon gjorde. (Utan att gå in på för mycket detaljer så kan det göra så vår valp blir rädd för händer och biter varje hand som kommer i närheten som hon inte känner). 

Hon var fortfarande inne på samma spår som att hon inte gjort något direkt fel. 

-------

Just nu är så jag så extremt less på henne, jag orkar inte prata med henne, jag orkar inte träffa henne. Jag klarar inte av henne helt enkelt.

Jag resonerar att det är vår valp. Vi uppföder den, det är våra regler och hon ska anpassa sig efter dem. Visst, kul och snällt att hon passar henne åt oss.. men att kritisera hur vi gör och att bestraffa vår hund på ett sätt jag inte är okej med fick droppen att rinna över.

Även om hon ställer upp så får hon inte behandla vår valp på vilket vis som helst.  

---
    Så jag undrar, har jag rätt att vara sur på henne? Min tjej tycker jag är lite löjlig och överreagerar.  

Ja du ta hand om hunden själva då!
  • Marionettdocka

Jag är absolut för mjuka metoder. Samtidigt anser jag inte att man kan bete sig så som du gjorde mot någon som ställer upp. Det är förståeligt att hon tycvker att det är jobbigt att bli biten och tar man emot andras hjälp får man ändå lyssna på andras klagomål med lite ödmjukhet och man kan inte begära att de ska göra exakt likadant som en själv med hunden, även om de inte ska ta till våld.

Lösningen är ju givetvis att svärmor slipper vara hundvakt igen, hon slipper bli biten och ni slipper kritik.

• Anonym (hhjk)

Låter som en väldigt ouppfostrad valp som DU borde ta hand om själv istället. (eller lämna bort till någon som kan fostra valpar)

• Marionettdocka

Jag har dessutom aldrig hört att valpar ska bli mindre bitiga av lek, däremot av att ha tillåtna tugg, av att gosa eller få träna lite nosarbete (på valpnivå).

• Anonym (0l0)

Lämna inte hunden där då??

Ni går på valpkurs? 

• RoadRunner

Ni får ha vilka regler ni vill och om svärmor inte vill följa dom så kan inte ni göra ngt åt det förutom att inte ha henne som hundvakt längre. Och ärligt talat vill man ha en person, som behandlar en valp illa, att vakta den? Ganska klart i mitt tycke vad man väljer.

...vill jag så kan jag, annars får det vara...
  • Anonym (SvärmorFan)
    Momalicious skrev 2013-11-17 19:47:10 följande:
    Nu var ju jag inte där och såg inte, men om hon inte typ använde övervåld mot den tycker jag definitivt att du överreagerar. Det är ju typ som att lämna sitt barn hos en barnvakt och förvänta sig att den gör precis som man själv gör, alla gör olika men det behöver inte vara fel för det.
    Så du menar att ifall du har som nr 1 regel att INTE ge ditt barn godis, och någon gör det. Att det är okej? 
    Lindsey Egot the only one skrev 2013-11-17 19:53:35 följande:
    Ja du ta hand om hunden själva då!
    Fan va du tillför mycket till diskussionen, men ifall du inte läste hela texten så var det precis det jag gjorde. 

Marionettdocka skrev 2013-11-17 20:03:42 följande:
    Jag har dessutom aldrig hört att valpar ska bli mindre bitiga av lek, däremot av att ha tillåtna tugg, av att gosa eller få träna lite nosarbete (på valpnivå).
    Har du aldrig haft en hund då? En trött hund är en hund som inte biter eller är "jobbig"
    Anonym (hhjk) skrev 2013-11-17 20:01:44 följande:
    Låter som en väldigt ouppfostrad valp som DU borde ta hand om själv istället. (eller lämna bort till någon som kan fostra valpar)
    Låter som en människa som inte har någon alls aning om hur en valp är. 

• Anonym (?)

Har mycket erfarenhet av hundar men aldrig hört talas om "landhaj". Vad är det för ras?

Varför ber ni svärmor passa eran valp om ni är rädda att den ska hanteras fel?

• Marionettdocka
    Anonym (SvärmorFan) skrev 2013-11-17 20:45:20 följande:
    Så du menar att ifall du har som nr 1 regel att INTE ge ditt barn godis, och någon gör det. Att det är okej? 

Fan va du tillför mycket till diskussionen, men ifall du inte läste hela texten så var det precis det jag gjorde. 

Har du aldrig haft en hund då? En trött hund är en hund som inte biter eller är "jobbig"

Låter som en människa som inte har någon alls aning om hur en valp är. 

Jo. Jag har haft två som lekt pirayor.

Men jag står fast vid att lek generellt tar upp valpen i varv, inte tvärtom
Svar på tråden Så jävla sur på min svärmor