• Anonym (majan)

Mens efter akut p-piller?!

Får ingen ordning på mina tankar, så jag hoppas att någon kan hjälpa mig!

Tog ett akut p-piller dagen innan ägglossningen, drygt ett dygn efter oskyddat samlag. Fick en blödning en vecka senare som liknade mens väldigt mycket. Men det var ju en vecka för tidigt enligt den vanliga cykeln? Och om pillret skjuter fram ägglossningen (någon vecka, eller?) så var det ju ännu mer för tidigt.

Kan jag anta att det var en mens och hoppas/tro att cykeln är hyfsat normal efter det? Eller skulle det komma ännu en mens när den skulle ha kommit enligt den vanliga cykeln typ?

Åh blir så förvirrad. Jag borde väl åtminstone inte vara gravid med tanke på den ganska stora blödningen en vecka efteråt? Tacksam för svar!! 

• Svar på tråden Mens efter akut p-piller?!
  • Anonym (o)

Akut-piller sabbar ju cykeln helt. Du får vänta ett par veckor innan du kan räkna igen.

Varför har du koll på äl om du inte sill bli gravid? 

• Anonym (majan)
    Anonym (o) skrev 2013-11-17 20:19:15 följande:
    Akut-piller sabbar ju cykeln helt. Du får vänta ett par veckor innan du kan räkna igen.

Varför har du koll på äl om du inte sill bli gravid? 
    För att det är vår vanliga preventivmetod, jag håller koll på ägglossningen på olika sätt och då skyddar vi oss helt enkelt. Har funkat perfekt i evigheter men nu råkade ägglossningen försenas eftersom ägget inte släppte när det skulle, utan några dagar senare. Och det är ju nackdelen med den metoden, att när det rubbas så blir det himla krångligt...

Får ju skydda oss tills vidare nu, innan vi är säkra på att cykeln är okej igen.  
  • Anonym (o)
    Anonym (majan) skrev 2013-11-17 20:23:20 följande:
    För att det är vår vanliga preventivmetod, jag håller koll på ägglossningen på olika sätt och då skyddar vi oss helt enkelt. Har funkat perfekt i evigheter men nu råkade ägglossningen försenas eftersom ägget inte släppte när det skulle, utan några dagar senare. Och det är ju nackdelen med den metoden, att när det rubbas så blir det himla krångligt...

Får ju skydda oss tills vidare nu, innan vi är säkra på att cykeln är okej igen.  

Använder du ofta akut-piller så förlorar de ju sin verkan.
  • Anonym (majan)
    Anonym (o) skrev 2013-11-17 20:24:54 följande:

Nja jag har gjort det en gång tidigare för ca 3 år sedan så jag tycker inte att det borde vara någon fara för det i alla fall! Vår metod har funkat felfritt tills den här gången när det blev trubbel. Trodde att jag hade haft ägglossning men fick plötsligt symptom på ägglossning igen några dagar senare och utslag på stickan dessutom! 

Men ja, återstår väl att se vad som händer nu.  
  • Anonym (o)
    Anonym (majan) skrev 2013-11-17 20:29:30 följande:
    Nja jag har gjort det en gång tidigare för ca 3 år sedan så jag tycker inte att det borde vara någon fara för det i alla fall! Vår metod har funkat felfritt tills den här gången när det blev trubbel. Trodde att jag hade haft ägglossning men fick plötsligt symptom på ägglossning igen några dagar senare och utslag på stickan dessutom! 

Men ja, återstår väl att se vad händer nu.  

De fungerar ju inte alla gånger. Men du måste som sagt vänta ett par veckor för att kunna räkna din cykel igen.

En p-dator är toppen. 
  • cloudberry79
    Anonym (o) skrev 2013-11-17 20:24:54 följande:

Det där är en myt! De piller som används som akut-piller innehåller samma hormon som tex Trionetta, som är ett vanligt P-piller, men i högre dos.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • Anonym (majan)
    Anonym (o) skrev 2013-11-17 20:32:20 följande:

De fungerar ju inte alla gånger. Men du måste som sagt vänta ett par veckor för att kunna räkna din cykel igen.

En p-dator är toppen. 
    Nej det är klart, det är många faktorer som spelar in. En p-dator har jag faktiskt funderat mycket på dom senaste dagarna! Du har alltså en positiv inställning till en sån? Tror jag ska prova!
  • Anonym (majan)
    cloudberry79 skrev 2013-11-17 20:35:14 följande:
    Det där är en myt! De piller som används som akut-piller innehåller samma hormon som tex Trionetta, som är ett vanligt P-piller, men i högre dos.
    Hmm, det är bra om det inte stämmer förstås! Sen är det ju säkert inte bra att ta för ofta hur som helst med tanke på den höga dosen hormon! :)
  • Filippa01

Jag var med om precis samma sak för ungefär fem år sen när jag för första och enda gången i mitt liv tog ett dagen-efter-piller. Fick dessutom en follikelcysta på ena äggstocken (en helt ofarlig cysta som man kan få om nåt stör ägglossningsprocessen). Min gynekolog förklarade att ett dagen-efter-piller stör de naturliga hormonerna ganska ordentligt men det är inget farligt, det rättar till sig av sig själv.
    Jag tror inte du behöver vara orolig, det låter helt normalt det som du har varit med om.

• Anonym (majan)
    Filippa01 skrev 2013-11-18 09:35:03 följande:
    Jag var med om precis samma sak för ungefär fem år sen när jag för första och enda gången i mitt liv tog ett dagen-efter-piller. Fick dessutom en follikelcysta på ena äggstocken (en helt ofarlig cysta som man kan få om nåt stör ägglossningsprocessen). Min gynekolog förklarade att ett dagen-efter-piller stör de naturliga hormonerna ganska ordentligt men det är inget farligt, det rättar till sig av sig själv.
    Jag tror inte du behöver vara orolig, det låter helt normalt det som du har varit med om.
    Vad skönt att höra, tack för ditt svar :) Fick du också en blödning någon vecka efter tabletten? Och när kom din nästa mens? Är ju svårt att ha kontroll över cykeln nu, något som oroar mig!
  • Filippa01
    Anonym (majan) skrev 2013-11-18 10:19:14 följande:
    Vad skönt att höra, tack för ditt svar :) Fick du också en blödning någon vecka efter tabletten? Och när kom din nästa mens? Är ju svårt att ha kontroll över cykeln nu, något som oroar mig!
    Ja precis som du så fick jag också en -oväntad- blödning nån vecka efter tabletten. Vill minnas att mensen var lite konstig 1 - 2 månader efteråt men sen återgick allt till det normala. Enligt min gynekolog var det helt normalt efter att ha tagit ett dagen-efter-piller.
  • Anonym (majan)
    Filippa01 skrev 2013-11-18 10:29:00 följande:
    Ja precis som du så fick jag också en -oväntad- blödning nån vecka efter tabletten. Vill minnas att mensen var lite konstig 1 - 2 månader efteråt men sen återgick allt till det normala. Enligt min gynekolog var det helt normalt efter att ha tagit ett dagen-efter-piller.
    Ja, okej :) Jag tror att jag betraktar den blödningen som en "mens" eftersom det blir enklare att räkna då, för jag har dessutom tagit negativt test för någon vecka sedan. Så det är nog bara att invänta nästa mens och hoppas att kroppen rättar till sig så snart som möjligt! :)
  • Filippa01
    Anonym (majan) skrev 2013-11-18 10:33:57 följande:
    Ja, okej :) Jag tror att jag betraktar den blödningen som en "mens" eftersom det blir enklare att räkna då, för jag har dessutom tagit negativt test för någon vecka sedan. Så det är nog bara att invänta nästa mens och hoppas att kroppen rättar till sig så snart som möjligt! :)
    Det är jag fullkomligt övertygad om att den gör! Klart det blir lite konstigt om man plötsligt slänger in en "hormondusch" som stör den normala cykeln. Snart är allt som vanligt igen ska du se! :)
Svar på tråden Mens efter akut p-piller?!