• marixma

Smart drag med föräldrarpenning!?

Hej.

Jag har läst lite trådar här på FL bland annat och blir inte klok på det här med föräldrarpenning. Jag jobbar deltid och tjänar inte alls mycket i månaden. Min sambo jobbar heltid (natt) och tjänar bra. Över maxbeloppet på FK för föräldrarpenning. Han jobbar 5 dagar och är sen ledig 5.

Jag läste nyss en tråd där en kvinna skrev att hennes man skulle ta ut föräldrarpenning lör-sön varje vecka och att dom på så sätt tjänade 13.000 kr i månaden mer? Kan det verkligen stämma? Jag antar att hon ändå ska ta ut mån-fre? då tickar ju dagarna slut snabbare?

Med vänlig hälsning

M        

• Svar på tråden Smart drag med föräldrarpenning!?
  • Susanne 977

Man får inte ta ut lör+söndag om man inte tar ut tex fredagen eller måndagen. Det måste också vara samma omfattning på de tre dagarna.
    Tex halva fredag + halv lördag och söndag.
    Undantag om man arbetar lördagar eller söndagar i vanliga fall, då får man ta ut lör och sön utan en vardag.

Dagarna tar ju slut snabbare så klart men om man får högre ersättning så kanske det räcker att mamman tog ut 3 dagar och pappan fre-sön.

Tycker du ska ringa FK och fråga angående hur din man får ta ut sina dagar eftersom han jobbar varannan vecka.
    Det kan vara speciella regler eftersom han arbetar heltid med sina få dagar.

"Du kan ta ut föräldrapenning under helgdagar. För att få hel föräldrapenning på sjukpenningnivå för de dagar som normalt är arbetsfria, måste du ta ut hel föräldrapenning dagen före eller efter de arbetsfria dagarna. Det gäller om den arbetsfria perioden är fyra dagar eller färre.

Lägstanivådagarna kan du ta ut på helgen även om du arbetar heltid. Under förutsättning att du är tillsammans med barnet."

• Kodia

Om jag förstår det rätt med ledning av det Susanne skrev, så skulle din man (eftersom hans arbetsfria period är längre än fyra dagar), kunna ta föräldrapenning alla sina fem arbetsfria dagar.

Då kanske det funkar att du inte tar några dagar alls under barnets första år, och han tar ca 15 dagar/månad. Då har ni en del dagar kvar, som du kan ta när barnet fyllt ett för att skydda din SGI om du ska fortsätta vara hemma. Om du ska börja jobba kan ni ta dem för att kunna vara hemma när förskolan är stängd, för att få längre semestrar ihop, osv. 

• marixma

Men om min man tar ut 5 dagar varannan vecka. Hur gör jag då för att kunna vara hemma i ett år? Vi kan ju inte vara hemma samtidigt?

• Larvig
    marixma skrev 2013-11-18 10:09:17 följande:
    Men om min man tar ut 5 dagar varannan vecka. Hur gör jag då för att kunna vara hemma i ett år? Vi kan ju inte vara hemma samtidigt?
    Under barnets första 18 månader behöver man inte ta ut föräldrapenning om man inte vill, först när barnet är över 18 månader som arbetsgivaren kan kräva att man som föräldraledig tar ut motsvarande tid i föräldrapenning. 
    lediga kan ni därmed vara samtidigt, det är möjligheten att ta ut ersättning för samma dag som är begränsad.
    (sedan kan man behöva skydda sitt SGI när barnet fyllt 1 år, vilket man gör genom att ha sysselsättning 5 dagar i vecka i form av föräldrapenning, arbete, studier eller liknande.) 
  • Ms H

Enligt Försäkringskassans hemsida är högsta föräldrapenningen per dag 946 kronor. För att få ihop 13 000 kr behövs 13,7 dagar, så många lördagar/söndagar finns inte under en månad...

Svar på tråden Smart drag med föräldrarpenning!?