• Ditsy

Wizzair flygplan, någon själ? :)

Hej!

Ska flyga med Wizzair i December, en resa på drygt 2 1/2 timme. Flyger från Göteborg, Säve. Är nyfiken om det är någon själ där ute som har flugit med dem innan, och vad har ni för erfarenheter av Wizzair? Är flygrädd i vilket fall =)

• Svar på tråden Wizzair flygplan, någon själ? :)
  • Anela B

Du behöver inte vara orolig! Vi har flugit med dem, deras flygplan är precis som alla andras. Inga konstigheter!
    Min pappa har flugit med dem ganska många gånger, aldrig har det varit något strul. De är däremot VÄLDIGT strikta med sina regler kring bagage, se till att följa det annars kan det bli dyrt.

Ha en trevlig resa!

• Ditsy
    Anela B skrev 2013-11-17 21:05:51 följande:
    Du behöver inte vara orolig! Vi har flugit med dem, deras flygplan är precis som alla andras. Inga konstigheter!
    Min pappa har flugit med dem ganska många gånger, aldrig har det varit något strul. De är däremot VÄLDIGT strikta med sina regler kring bagage, se till att följa det annars kan det bli dyrt.

Ha en trevlig resa!
    Va skönt och höra! Ska flyga till Tuzla (Bosnien). Har förstått detta med bagage, har läst på och hoppas det inte krånglar sig på flygplatsen.
  • enola

Ser att flera har påpekat det här med bagage. Tänkte bara tillägga att deras handbagagemått är liiite mindre än andra flygbolag. Du kan med andra ord inte använda en vanlig kabinväska, den är ett par centimeter för stor åt alla håll. Åkte dit på det när vi flög hem från Skopje för ett par månader sen. På Skavsta är de ju inte så noga, men på flygplatsen i Skopje hade de stenkoll. Jag var tvungen att betala 300 spänn för stort handbagage eftersom den var två centimeter för bred. Oerhört irriterande, jag hade tagit för givet att handbagagemåttet alltid var detsamma hos alla bolag och eftersom jag flugit med den väskan säkert 20 gånger så hade jag inte en tanke på att det inte skulle funka.

• Ditsy
    enola skrev 2013-11-17 21:21:37 följande:
    Ser att flera har påpekat det här med bagage. Tänkte bara tillägga att deras handbagagemått är liiite mindre än andra flygbolag. Du kan med andra ord inte använda en vanlig kabinväska, den är ett par centimeter för stor åt alla håll. Åkte dit på det när vi flög hem från Skopje för ett par månader sen. På Skavsta är de ju inte så noga, men på flygplatsen i Skopje hade de stenkoll. Jag var tvungen att betala 300 spänn för stort handbagage eftersom den var två centimeter för bred. Oerhört irriterande, jag hade tagit för givet att handbagagemåttet alltid var detsamma hos alla bolag och eftersom jag flugit med den väskan säkert 20 gånger så hade jag inte en tanke på att det inte skulle funka.
    Okej, va bra. Ska tänka på det. Lär nog inte åka med en sån kabinväska, tar incheckat bagage bara. Men var suuuurt för 2 centimeter?! Förstår att du blev irriterad. Vad tyckte du om dem annars som bolag/flygplan?
  • Krokodillan

Jag har flugit med Wizzair tre gånger de sista två åren från Säve. Har fungerat bra alla gångerna. Inget alls att anmärka på faktiskt. Trevlig resa!

• Foxtrott

Ett helt ordinärt lågpris flygbolag utan konstigheter, mer då om deras mycket strikta handbagepolicy och måtten på handbagagen.

Familjevänligt. Vi hade inte någon prioriterad ombordstigning och inga bokade platser och kom på sist. En familj på sex stycken. Flygvärdinnorna flyttade om (utan att fråga oss om vi ens ville ha det så) så vi fick sitta tillsammans ( jag hade föredragit att vi suttit lite utspritt så man fick lite lugn och ro ).

• enola
    Ditsy skrev 2013-11-17 21:26:08 följande:
    Okej, va bra. Ska tänka på det. Lär nog inte åka med en sån kabinväska, tar incheckat bagage bara. Men var suuuurt för 2 centimeter?! Förstår att du blev irriterad. Vad tyckte du om dem annars som bolag/flygplan?
    Annars tyckte jag att de var jättebra. De har ju betydligt bättre regler än Ryanair när det gäller avbokningar etc. Dock har de rykte om sig att aldrig avgå i tid, och det råkade vi ut för i båda riktningar. Men jag vet inte om ryktet är sant eller om vi bara hade otur.
    Men på det hela taget tyckte jag som sagt att de var bra och jag flyger gärna med dem igen :)
  • Ditsy
    Krokodillan skrev 2013-11-17 21:42:09 följande:
    Jag har flugit med Wizzair tre gånger de sista två åren från Säve. Har fungerat bra alla gångerna. Inget alls att anmärka på faktiskt. Trevlig resa!

A men va skönt och höra för mig som är flygrädd. Känns lugnande, ser fram emot resa ändå! Tack
  • Ditsy
    Foxtrott skrev 2013-11-17 21:44:40 följande:
    Ett helt ordinärt lågpris flygbolag utan konstigheter, mer då om deras mycket strikta handbagepolicy och måtten på handbagagen.

Familjevänligt. Vi hade inte någon prioriterad ombordstigning och inga bokade platser och kom på sist. En familj på sex stycken. Flygvärdinnorna flyttade om (utan att fråga oss om vi ens ville ha det så) så vi fick sitta tillsammans ( jag hade föredragit att vi suttit lite utspritt så man fick lite lugn och ro ).

Heheh, kul! De verkar vara ett bra bolag som jag läst. Handbagaget är väl mer eller mindre tycker det är viktigare med säkerhet och sådant!

Tack!
  • Ditsy
    enola skrev 2013-11-18 12:17:01 följande:
    Annars tyckte jag att de var jättebra. De har ju betydligt bättre regler än Ryanair när det gäller avbokningar etc. Dock har de rykte om sig att aldrig avgå i tid, och det råkade vi ut för i båda riktningar. Men jag vet inte om ryktet är sant eller om vi bara hade otur.

Men på det hela taget tyckte jag som sagt att de var bra och jag flyger gärna med dem igen :)

Roligt och höra :) första gången för mig nu med Wizzair. Ja vill bara komma fram känns det mer som. Skönt och höra att du skulle flyga med dem igen, positivt :)
  • JPT

Jag har bara åkt med dem en gång och det var från Säve till Warszawa. Själva planet var riktigt slitet och så trångt som vi satt har jag aldrig suttit på plan förut . Hur som helst, det här var ett gammalt plan och så som jag har förstått det har de en del nyare plan i sin flotta också. I övrigt var det inga problem och inget att klaga på :) 

• Ditsy
    JPT skrev 2013-11-18 18:57:49 följande:
    Jag har bara åkt med dem en gång och det var från Säve till Warszawa. Själva planet var riktigt slitet och så trångt som vi satt har jag aldrig suttit på plan förut . Hur som helst, det här var ett gammalt plan och så som jag har förstått det har de en del nyare plan i sin flotta också. I övrigt var det inga problem och inget att klaga på :) 
    Ja, tror det är nyare flygplan nu. Men det var tydligen trångt där med, men äg 2 1/2 timme överlever man :)

• JPT
    Ditsy skrev 2013-11-18 20:43:29 följande:
    Ja, tror det är nyare flygplan nu. Men det var tydligen trångt där med, men äg 2 1/2 timme överlever man :)

Vi åkte bara för några månader sedan så det var inte längesen. Som du säger så överlever man och jag brukar tänka (är också flygrädd) att gamla plan uppenbarligen är väldigt hållbara och därför säkra. Man kan ju försöka intala sig i alla fall  Tungan ute
  • Ditsy
    JPT skrev 2013-11-18 22:50:49 följande:
    Vi åkte bara för några månader sedan så det var inte längesen. Som du säger så överlever man och jag brukar tänka (är också flygrädd) att gamla plan uppenbarligen är väldigt hållbara och därför säkra. Man kan ju försöka intala sig i alla fall  Tungan ute
    hehe, alltid något och intala sig precis :) Det kommer gå bra! Tack för ditt svar :)
  • malinnilsson88

Hej! Jag och min sambo ska åka från malmö till gdansk i juni men vi fattar ingenting ang våra handbagage. Vi ska ha med oss 2 stora och det står att bokar vi det på nätet så kostar det ca100kr/st men vi vet inte var på deras hemsida vi ska boka det. Tacksam för hjälp och övriga tips.

• Ditsy
    malinnilsson88 skrev 2014-05-04 20:03:07 följande:
    Hej! Jag och min sambo ska åka från malmö till gdansk i juni men vi fattar ingenting ang våra handbagage. Vi ska ha med oss 2 stora och det står att bokar vi det på nätet så kostar det ca100kr/st men vi vet inte var på deras hemsida vi ska boka det. Tacksam för hjälp och övriga tips. smile1.gif
    Hej. Ok, men handbagaget och vanlig bagaget bokar man tillsammans med biljetterna?
  • Sandorwal
    Jag tycker att Wizz Air ger bra valuta för pengarna. Det är otroligt billigt och därför kan man heller inte förvänta sig mer än att ta sig från A till B. Dock måste jag påpeka att servicen ombord är jättebra. 

Det enda jag inte gillar är att man behöver stå upp innan avgång för att gaten stänger innan man får gå på planet. Det hade varit mycket bättre om det var som på andra flygbolag.

Men på det stora hela kan jag varmt rekommendera folk att boka Wizz Air. Här kan du läsa mer om min erfarenhet - www.swedishnomad.com/sv/hur-det-ar-att-flyga-med-wizz-air/
Svar på tråden Wizzair flygplan, någon själ? :)