• Anonym (Håriga damen)

Bra epilator?

Det blir ju kanonsnyggt när man kör epilator. Helt rent. MEN man måste ju vänta på utväxten för att epilatorn ska få tag i håren igen så då får man ju gå med stubb iaf. Finns det nån epilator som klarar av att ta håret närmare huden och i så fall vilken?

• Svar på tråden Bra epilator?
  • Anonym (Håriga damen)

INGEN?

• Ann Cistrus

Alltså, inte för att vara en killjoy, men har du provat att epilera någon gång? Jag tycker att det gör så j*vla ont att jag nästan hellre föder ett barn till än ger mig på epilering... Dessutom fick jag ganska mycket problem med hårstrån som växte inåt, liksom under huden och blev inflammerade osv. Fick sitta med en nål och pilla fram stråna så att de gick att epilera bort igen. 

Jag köpte en epilator som kostade typ 900kr,en Braun SilkEpil7. Nu används den enbart till trimning av bikinilinjen. Epilatordelarna har jag kastat... 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Håriga damen)
    Ann Cistrus skrev 2013-11-28 10:34:10 följande:
    Alltså, inte för att vara en killjoy, men har du provat att epilera någon gång? Jag tycker att det gör så j*vla ont att jag nästan hellre föder ett barn till än ger mig på epilering... Dessutom fick jag ganska mycket problem med hårstrån som växte inåt, liksom under huden och blev inflammerade osv. Fick sitta med en nål och pilla fram stråna så att de gick att epilera bort igen. 

Jag köpte en epilator som kostade typ 900kr,en Braun SilkEpil7. Nu används den enbart till trimning av bikinilinjen. Epilatordelarna har jag kastat... 

Jag har också fått prickar.

Hur gör du för att ta bort hår nu?

Jag har provat allt men inget är så värst bra....

• MtillMoJ

Jag hade oxå en! Gav den till mamma! Blev oxå helt rödprickig och fick pilla fram hårstråna som växte under huden. Jag köpte en laser istället. Nu har jag dock inte varit så flitig med den, men de få gånger jag testat så har det funkat. Det har minskat! Annars varvar jag med rakhyvlar och makens rakapparat.

• Ann Cistrus
    Anonym (Håriga damen) skrev 2013-11-29 11:05:33 följande:

Jag har också fått prickar.

Hur gör du för att ta bort hår nu?

Jag har provat allt men inget är så värst bra....

Jag rakar mig när jag duschar. Inte optimalt kanske men iaf bättre än tortyrredskapet epilator ;) 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • Anonym (Håriga damen)
    MtillMoJ skrev 2013-11-29 11:10:47 följande:
    Jag hade oxå en! Gav den till mamma! Blev oxå helt rödprickig och fick pilla fram hårstråna som växte under huden. Jag köpte en laser istället. Nu har jag dock inte varit så flitig med den, men de få gånger jag testat så har det funkat. Det har minskat! Annars varvar jag med rakhyvlar och makens rakapparat.

Laser?
  • mimbo

Vilken laser för hemmabruk funkar? Trodde det var ploj
    Kanon om det funkar, skulle gärna ta bikinilinjen, får alltid problem med röda prickar och rakfinnar innåtväxta hårstrån mm you name it.

• scaras

Epilator GÖR ONT i början ja.. men ju längre tid man använder den desto mindre ont gör det. Har epilerat i flera år nu och benen känns knappt och under armarna (gjorde jävligt ont i början ja) kan det nypa till nån gång ibland men sker oftast utan smärta nu.

SilkEpilen får ju bäst i test i alla tester, har en själv och den är suverän, den tar korta hårstrån också om man kör noga.
    Men dock måste man vara jäkligt noga med rengöring och sånt och tyvärr blir batterierna slitna rätt snabbt.. Är inne på min andra silkEpil och den börjar nu efter ca 2 år också bli jäkligt less att använda. Batterierna tar slut direkt och det gör ju att den går långsammare vilket kan orsaka både mer smärta och att den inte tar alla små tunna hår lika noggrant som tidigare. Har varit i kontakt med Braun och de säger att det är inte mycket att göra förutom att rengöra noggrannt och följa instruktionerna. Vilket är rätt surt tycker jag då den ju kostar lite, men sååå mkt bättre än de billigare varianterna.
    + också för att den går att köra sladdlöst i duschen, vattnet minskar på smärtan avsevärt.

• Anonym (Håriga damen)
    scaras skrev 2013-11-29 22:01:50 följande:
    Epilator GÖR ONT i början ja.. men ju längre tid man använder den desto mindre ont gör det. Har epilerat i flera år nu och benen känns knappt och under armarna (gjorde jävligt ont i början ja) kan det nypa till nån gång ibland men sker oftast utan smärta nu.

SilkEpilen får ju bäst i test i alla tester, har en själv och den är suverän, den tar korta hårstrån också om man kör noga.
    Men dock måste man vara jäkligt noga med rengöring och sånt och tyvärr blir batterierna slitna rätt snabbt.. Är inne på min andra silkEpil och den börjar nu efter ca 2 år också bli jäkligt less att använda. Batterierna tar slut direkt och det gör ju att den går långsammare vilket kan orsaka både mer smärta och att den inte tar alla små tunna hår lika noggrant som tidigare. Har varit i kontakt med Braun och de säger att det är inte mycket att göra förutom att rengöra noggrannt och följa instruktionerna. Vilket är rätt surt tycker jag då den ju kostar lite, men sååå mkt bättre än de billigare varianterna.
    + också för att den går att köra sladdlöst i duschen, vattnet minskar på smärtan avsevärt.

Hur gör du rent den?
    Hur kör man på bästa sätt? Hur snabbt? Hur hårt?
  • scaras

Brukar först ta bort det yttre skyddet och köra den en stund under rinnande vatten, då försvinner de mesta håren, sen tar jag en pincett och pillar bort resterande. Tar sedan loss nästa del och sköljer rent så ingen tvål eller annat skräp fastnat nånstans.
    Tycker att det är så gott man kan göra.. men ändå har den blivit sämre.. vet inte vad man annars ska göra.

Brukar försöka köra ganska snabbt, hellre snabbt och flera ggr på samma ställe istället för långsamt vilket kan göra ondare, iaf om man har mycket hår (hade jkag i början men tycker faktiskt håren har glesnat betydligt under de år jag epilerat). Inte trycka hårt utan den ska typ bara ligga an mot huden.

Jag tycker det funkar rätt bra att epilera ca 1 gång/v då har håren hunnit ut några mm men det är ju inget man tänker på, om man nu inte är jättekänsligt för det där e klart, eftersom håren ju blir tunnare i början när det kommer ett nytt hår än vad de blir när man rakat och det avkapade håret bara fortsätter växa.

• Anonym (Håriga damen)
    scaras skrev 2013-11-29 22:16:16 följande:
    Brukar först ta bort det yttre skyddet och köra den en stund under rinnande vatten, då försvinner de mesta håren, sen tar jag en pincett och pillar bort resterande. Tar sedan loss nästa del och sköljer rent så ingen tvål eller annat skräp fastnat nånstans.
    Tycker att det är så gott man kan göra.. men ändå har den blivit sämre.. vet inte vad man annars ska göra.

Brukar försöka köra ganska snabbt, hellre snabbt och flera ggr på samma ställe istället för långsamt vilket kan göra ondare, iaf om man har mycket hår (hade jkag i början men tycker faktiskt håren har glesnat betydligt under de år jag epilerat). Inte trycka hårt utan den ska typ bara ligga an mot huden.

Jag tycker det funkar rätt bra att epilera ca 1 gång/v då har håren hunnit ut några mm men det är ju inget man tänker på, om man nu inte är jättekänsligt för det där e klart, eftersom håren ju blir tunnare i början när det kommer ett nytt hår än vad de blir när man rakat och det avkapade håret bara fortsätter växa.
    Tack! Jag tycker också att utväxten är mindre störande än den stubb som kommer efter rakning. Även om jag med epilatorn inte kan få bort allt eftersom den inte får tag i håret förrän de har en viss längd är stubben mjukare än efter rakning.
  • Anonym (Håriga damen)
    scaras skrev 2013-11-29 22:16:16 följande:

Får du prickar?
  • MtillMoJ

Jag har silk'n flash and go. Dom hade reklam om den från elgiganten för någon månad sen. Men den är inte helt smärtfri. Men det gör inte jätte ont och inte överallt. Men det tar ju ett tag då den ska "ladda upp" mellan varje och varje klick är på ca 1x3 cm.

• Virriga Vera
    scaras skrev 2013-11-29 22:01:50 följande:

Vi skickade efter nya batterier från Tyskland, 300:- tror jag att det kostade totalt.
  • scaras
    Anonym (Håriga damen) skrev 2013-11-29 22:37:44 följande:
    Får du prickar?
    Nepp, aldrig fått! Skrattande
  • scaras
    Virriga Vera skrev 2013-11-30 09:31:30 följande:
    Vi skickade efter nya batterier från Tyskland, 300:- tror jag att det kostade totalt.
    Jaha.. direkt från Braun eller piratbatterier? Detta var inget de på jag pratade med på kundtjänsten sa något om..  :(
  • Anonym (Bleh)

Jag köpte en Braun SilkEpil7 förut och har använt den några gånger men nu använder jag bara rakapparatshuvudet på den. Förutom att epileringen gjorde så satans ont så bröt den mest av hårstråna intill huden. Där den faktiskt drog ut hela hårstrået, där växte det upp under huden. Så man såg hårstrået ligga precis under huden och växa ned längs benet. Fick som andra sitta och peta upp dem med nål. Dessutom, efter varje epilering så var jag helt rödprickig på benen i upp mot en vecka även fast jag använde de våtservetter som var med som skulle vara oh så bra och smörjde mig med lugnande krämer.

Just nu använder jag bara Veet hårborttagningskräm, ibland... Är ju så dryg att man känner stubben på kvällen om man använder den på morgonen och dagen efter har man någon mm stubb på benen.

Hur fungerar en sådan där hemmalaser egentligen? Bra, dåligt?

• Jenie

Gammal tråd men täckte väcka liv i den igen. 

Jag har använt epilator sen 2007 och visst, galet ont första gångerna men sen känns det inte lika mycket. Tycker snarare att det är mindre problem med kvisslor röda märken när jag epilerar än de enstaka gånger jag använder rakhyvel. De få gånger jag använt rakhyvel så får jag inåtväxande hårstrån och blir irriterad. 

Jag är alltid noga med att vara ren när jag epilerar, jag gör det alltid efter att jag duschat. Sen smörjer jag in mig. 

Så jag rekommenderar epilator helt klart. Jag hade först en modell som hette Babyliss minilisa, helt klart bäst, tog bort allt. Byttes sen ut mot Babyliss Beautyliss, Den har fler delar men själva epilatorn är inte lika bra. 

Svar på tråden Bra epilator?